سید حسن نصر الله دادگاه ترور رفیق حریری را حامی منافع اسرائیل دانست

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۶ کد : ۸۱۵۴ اخبار اصلی
اظهارات سید حسن نصر الله، در مصاحبه مطبوعاتی‌اش درباره دادگاه رفیق حریری و ...
سید حسن نصر الله دادگاه ترور رفیق حریری را حامی منافع اسرائیل دانست

دیپلماسی ایرانی: اظهارات سید حسن نصر الله، در مصاحبه مطبوعاتی‌اش درباره دادگاه رفیق حریری و اتهامی که این دادگاه به تعدادی از افراد وابسته به این حزب زده است، جنجال تازه‌ای در لبنان به پا کرده است.

سید حسن نصر الله در آن مصاحبه گفت: «سعد حریری به من تلفنی اطلاع داد که دادگاه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق دو نفر از عناصر خودسر حزب الله را متهم کرده است که در ترور رفیق حریری دست داشته‌اند. او از من خواست که سیاستی اتخاذ کنم که به اسرائیل اجازه سوء استفاده از این پرونده داده نشود.»

وی سپس گفت: «به روشنی تمام اعلام می‌کنم که توطئه‌ای بزرگ علیه حزب‌الله و از طریق دادگاه بین‌المللی در جریان است و تصمیم بر این است که از یک موضوع با محوریت عدالت که مردم لبنان را حساس کرده و چیزی جز ترور رفیق حریری نیست، علیه حزب‌الله استفاده شود.»

این سخنان نصرالله در حالی ایراد شد که چندی قبل منابع آگاه اعلام کردند که دادگاه بین‌المللی به زودی نتیجه تحقیقات اولیه خود در مورد ترور حریری را اعلام کرده و در این نتیجه انگشت اتهام را به سوی برخی افراد حزب‌الله می‌گیرد.

رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان روز ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ در پی انفجار بیش از یک تن مواد منفجره در مرکز بیروت،‌ جان خود را از دست داد. بر اثر این انفجار بیش از بیست تن دیگر نیز کشته شدند.

یک سال قبل مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی اعلام کرده بود که محققان لبنانی کشف کرده‌اند که هشت تلفن همراه که در زمان انفجار در محل حادثه استفاده شده است، با شبکه‌ای شامل بیست تلفن متعلق به حزب‌الله در ارتباط بوده است.

به گفته نصرالله، سعد حریری به وی اطمینان داده در صورت اعلام چنین امری از حزب‌الله دفاع کرده و در مجامع بین‌المللی این گونه خواهد گفت که این چند عضو حزب‌الله بدون هماهنگی با حزب فعالیت کرده و حزب‌الله به شکل کلی هیچ ارتباطی به ترور رفیق حریری ندارد.

نصرالله گفت: «هنگامی که مطلع شدیم نتیجه تحقیقات قرار است به زودی اعلام شود از این که این نتیجه قرار نیست سوریه را متهم کند، خوشحال شدیم، ولی اینکه چند نفر از حزب‌الله متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری شوند برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

به گفته دبیرکل حزب‌الله در صورت بروز چنین اتفاقی، شرایط برای سعد حریری و حزب‌الله به شکل هم‌زمان دشوار خواهد شد.

ظرف روزهای گذشته سیاستمداران لبنانی اظهارات تندی را علیه یکدیگر بر زبان آورده‌اند. حزب المستقبل وابسته به سعد حریری نخست‌وزیر لبنان بر این باور است که حمله به دادگاه بین‌المللی می‌تواند باعث بروز تنش‌هایی در لبنان شود.

دادگاه بین‌المللی در ماه آوریل گذشته از چند عضو حزب‌الله که مظنون به دست داشتن در ترور رفیق حریری بودند، بازجویی کرده بود.

نصرالله در این زمینه گفت: «تصمیمات دادگاه بین‌المللی را تنها در صورتی می‌پذیرم که مبتنی بر شواهد و مدارک غیرقابل انکار باشد. این امر که دادگاه بین‌المللی هیچ تحقیقی در مورد فرضیه دست داشتن اسرائیل در ترور حریری نکرده است نشان می‌دهد که این دادگاه عادل نیست.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «علی‌رغم این که اسرائیل انگیزه و امکانات کافی برای اجرای این ترور را داشته، دادگاه بین‌المللی در روند تحقیقات خود حتی ثانیه‌ای به این فرضیه توجه نشان نداده و بدین ترتیب این دادگاه عادل نبوده و رای آن مبتنی بر تحقیقات بی‌طرف نیست.»

قرار است دادگاه بین‌المللی نتیجه تحقیقات خود را تا سه ماه دیگر اعلام کند.


نظر شما :