امضای نقشه راه ایران و روسیه

۲۳ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۶ کد : ۸۰۴۹ اخبار اصلی
با سفر ميرکاظمى به مسکو «نقشه راه» همکارى‌هاى ايران و روسيه در بخش انرژى امضا شد.
امضای نقشه راه ایران و روسیه

دیپلماسی ایرانی:  وزارت انرژى روسيه اعلام کرد در جريان سفر وزير نفت ايران به مسکو در روز چهارشنبه "نقشه راه " همکارى‌هاى ايران و روسيه در بخش انرژى امضا شد. این سند به امضای سید مسعود میرکاظمی  وزیر نفت ایران و همتای روسی‌اش، سرگئی اشماتکو  رسید.

در این نقشه راه همکاری و سرمایه گذاری‌های مشترک ایران و روسیه تا 30 سال آینده در زمینه‌های تبادل دانش فنی، انتقال فناوری و تبادل تجربه‌ در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی به ویژه در حوزه‌های استخراج نفت و گاز، پالایش منابع هیدروکربنی و اکتشافات دریایی و پژوهش در چاه‌های نفت و گاز با توجه به سوابق دو کشور در این صنعت ترسیم شده است.

دی ماه گذشته کارگروه همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در مسکو تشکیل و در آن توافق شد دو طرف برنامه بلندمدت همکاری در بخش انرژی را تدوین کنند.

مقامات نفت و گاز ایران و روسیه قراردادهایی به ارزش چند میلیارد دلار برای کمک به ایران در جهت توسعه زیرساخت‌های نفت و گازش امضا کرده‌اند اما بیشتر این پروژه‌ها به خاطر تحریم‌ها متوقف مانده‌اند.

به گزارش رویترز امضای این قرارداد می‌تواند نشان دهنده تلاش روسیه برای حرکت در یک مسیر امن بین تحریم‌های بین‌المللی و تمایل روسیه برای حفظ روابطش با یک کشور دارای نفت و گاز فراوان باشد.

ايران و روسيه روابط اقتصادى گسترده‌اى در بخش‌هاى مختلف دارند اما اخيرا مواضع روس‌ها در مورد فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران به مواضع آمريکا عليه ايران نزديک شده است. این موضوع با رای مثبت روسیه به قظعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل که شبکه بانکی و کشتیرانی ایران را به خاطربرنامه هسته‌ای‌اش مورد تحریم قرار می‌داد وضوح بیشتری گرفت.

همچنین لحن مقامات روسی در روزهای پس از صدور قطعنامه نیز تندتر شده است. در آخرین مورد از این بیان مدودف در جمع سفرای این کشور گفت: کاملا مشخص است که ايران در حال نزديک شدن و دستيابى به قابليتى است که عملا مى‌تواند براى توليد تسليحات هسته‌اى مورد استفاده قرار گيرد. ايران به بهترين روش عمل نمى‌کند.

این مواضع تند مدودوف مورد استقبال آمریکا قرار گرفته است و سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که آمريکا انتقادات "ديميترى مدودوف" رئيس‌جمهورى روسيه از ايران را تحسين مى‌کند و اعلام کرد که اين مسئله نمايانگر نگرانى‌هاى مشترک بين‌المللى از برنامه هسته‌اى ايران است.

به نظر می‌رسد روسیه همچنان تلاش می‌کند به بازی دوگانه با ایران و غرب ادامه دهد. این بازی دوگانه را می‌توان در امضای قراردادهای تجاری سنگین با ایران از یک سو و لحن تند مقامات روسیه از سوی دیگر مشاهده کرد.


نظر شما :