سفیر امارات جاهلی کرد، حمله به ایران اشتباه است

۲۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۸۰۳۲ اخبار اصلی
یوسف العطیبه سفیر جوان امارات در ایالات متحده حمله به ایران را کم هزینه و کم دردسرتر از سایر گزینه‌ها دانست، با خیال راحت در امریکا قدم می‌زد و گمان می‌کرد که می‌تواند در خصوص همسایه و شریک تجاری خود به آسانی سخن از جنگ بگوید...
سفیر امارات جاهلی کرد، حمله به ایران اشتباه است

دیپلماسی ایرانی: اظهارات ضد ایرانی سفیر امارات متحده عربی در ایالات متحده او را تبدیل به مک‌کریستال دوم کرده است. بی شک یک هفته پیش زمانی که یوسف العطیبه سفیر جوان امارات در ایالات متحده حمله به ایران را کم هزینه و کم دردسرتر از سایر گزینه‌ها دانست، با خیال راحت در امریکا قدم می‌زد و گمان می‌کرد که می‌تواند در خصوص همسایه و شریک تجاری خود به آسانی سخن از جنگ بگوید.

یک هفته پیش از این اظهارات جنجالی بود که ژنرال دیوید مک کریستال فرماندهی نیروهای هموطن در افغانستان را به دلیل همین بی‌پروایی و نسنجیده سخن گفتن از دست داد. عطیبه اما تاکنون از تیررس اخراج دور مانده است. بی‌شک سخن گفتن از حمله نظامی ‌به ایران در واشنگتن تعجبی برنمی‌انگیزد چرا که امریکایی‌ها هر روز از این دست اظهارات زیاد می‌شنوند. رابطه میان اعراب با ایران هم در چند ماه اخیر و به دنبال حمایت آنها از تحریم ایران از رونق و مقبولیت سابق برخوردار نیست.

این اظهارات در داخل امارات اما با ابراز تعجب مقام‌هایی روبه رو شد که غالبا در ملاعام از مخالفت با توسل به گزینه نظامی‌ علیه همسایگان خود استفاده می‌کنند. البته در ساختار سیاسی امارات متحده عربی غالبا همگان حتی پیش از شنیدن اظهارات طرف دعوی همه چیز را تکذیب می‌کنند. سکوت مقام‌های رسمی‌ امارات متحده عربی و البته عدم انتشار این سخنان در رسانه‌های این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس نشان دهنده اوج حساسیت در روابط دیپلماتیک میان ایران و جهان عرب است. سفیر جوان اماراتی با این اظهارنظر که حمله نظامی‌ به ایران می‌تواند بهتر از ایران هسته‌ای باشد در حقیقت به نوعی غلوگویی پرداخت.

العطیبه تمام سعی خود را به کار گرفت تا تصریح کند که ایران هسته‌ای برای امارات متحده عربی غیرقابل تحمل است. این مقام اماراتی در بخشی از سخنان خود به شدت اغراق کرده و گفت: ارتش امارات با توجه به تهدید ایران هر روز از خواب برمی‌خیزد، نفس می‌کشد، تغذیه می‌کند و حتی دوباره به خواب می‌رود!

هشدارهای امارات متحده عربی حتی اگر با این زبان هم مطرح شود قابل درک است. تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده است اما بوی خوبی برای به ثمر نشستن آنها به مشام نمی‌رسد. ایران ظاهرا برنامه‌ای برای تعطیل کردن برنامه هسته‌ای خود در سر ندارد. برخی زمزمه‌ها نیز حاکی از این است که امریکا اندک اندک خود را برای پذیرش ایران هسته‌ای مهیا می‌کند. امارات که مرز آبی مشترکی با ایران دارد نمی‌تواند ایران هسته‌ای را حتی اگر هیچ گاه از این تسلیحات استفاده نکند بپذیرد. ایران هسته‌ای وزنه‌ای است بر شانه‌های امارات که این کشور عرب حاشیه خلیج فارس توان تحمل آن را ندارد.

حقیقت اما این است که ایالات متحده نمی‌تواند به گزینه نظامی ‌علیه ایران حتی فکر کند. واشنگتن به هر قیمتی به دنبال ممانعت از برخورد نظامی ‌با ایران است. واشنگتن تاکنون بارها در گزارش‌های مختلف تاکید کرده است که ایران هنوز سال‌ها تا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد. این سال‌ها فرصت مناسبی است برای جهان تا درهای دیپلماسی را مقابل ایران بگشاید. العطیبه با ذکر این سخنان که حمله نظامی ‌به ایران کم هزینه‌تر است در حقیقت نه هزینه سیاسی این نبرد را در نظر گرفته است و نه بار مالی که این جنگ تازه بر دوش ایالات متحده می‌گذارد.

تندروها از حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گویند و همزمان تحلیل‌گران اعتقاد دارند که این حرکت می‌تواند تنها و تنها برنامه هسته‌ای ایران را چند سالی به تعویق بیندازد. علاه بر این توسل به این گزینه نظامی ‌ایران را به این باور قطعی می‌رساند که برای حمایت از خود به تسلیحات هسته‌ای نیاز دارد. این مساله در سال 1981 برای صدام حسین پس از تخریب تاسیسات هسته‌ای این کشور توسط امریکا نیز اتفاق افتاد. العطیبه ادعا کرده بود که هزینه این حمله نظامی‌ ناراحتی مسلمانان و با نارضایتی عمومی‌ از جنگی سوم در منطقه است.

این هزینه اما بی‌اهمیت‌ترین هزینه‌ها است آقای عطیبه! اصلی‌ترین دغدغه بین‌المللی واکنش ایران به حمله نظامی‌ است. برخی منابع به نقل از مقام‌های ایرانی ادعا می‌کنند که تهران هشدار داده است که اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در حمله نظامی ‌به این کشور به ایالات متحده کمک کنند، هدف انتقام‌گیری تهران قرار خواهند گرفت. بی شک بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران به تنهایی می‌تواند امریکا و اسرائیل را از این حمله پشیمان کند. درس عبرت دادن به ایران یک روز طول خواهد کشید اما صبح روز بعد امریکا بی‌شک از فرورفتن در جامه این مدرس بین‌المللی پشیمان خواهد شد.


( ۱ )

نظر شما :