گفتگوی مجدد؟

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۲ کد : ۷۹۸۵ پرونده هسته ای
ایالات متحده آمریکا آمادگی خود را برای گفت‌ و گو به شرط «جدی بودن» تهران اعلام کرد. اتحاديه اروپا نیز در رابطه با اعلام آمادگى ايران براى آغاز گفت‌وگوها در خصوص برنامه هسته‌اى تهران ابراز خرسندى کرد.
گفتگوی مجدد؟

دیپلماسی ایرانی: به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، چنانچه جمهوری اسلامی در پیشنهاد خود جدی باشد، واشینگتن آماده گفت و گو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز این کشور است.

از سوی دیگر اتحاديه اروپا از آمادگى ايران براى از سرگيرى گفت‌وگوها در خصوص برنامه هسته‌اى تهران استقبال کرد و از گزارش‌هاى منتشر شده در اين‌باره تحت عنوان "خبرى خوب" ياد کرد.

"ماجا کاسيجانسيک " سخنگوى "کاترين اشتون" رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا در کنفرانسى مطبوعاتى اعلام کرد: هرگونه گفت‌وگو با ايران بايد همچنين بر موضوع برنامه هسته‌اى اين کشور متمرکز شود و نه موضوع ديگرى.

سخنگوى رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا افزود: ما اعلام کرده‌ايم که آماده ديدار با طرف ايرانى هستيم.

روز گذشته سعید جلیلی دبیر شوراى عالى امنیت ملى ایران در نامه‌اى به کاترین اشتون اعلام کرده بود که تهران حاضر است گفت ‌وگوهاى خود با اتحادیه اروپا بر سر برنامه هسته‌ایش را از اول سپتامبر آغاز کند، مشروط به اینکه شرایط ایران اجرا شود.

سعید جلیلى در نامه خود سه شرط ایران را براى آغاز مذاکرات مطرح کرد. وى خواستار آن شده که مسئول امور سیاست خارجى اتحادیه اروپا پاسخ دهد، آیا هدف از گفت‌وگوها براى تعامل و همکارى است یا به گفته وى، «ادامه روند دشمنى و تقابل با حقوق ملت ایران.» آقاى جلیلى سپس پرسیده است، آیا اتحادیه اروپا به «منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهد داشت.»  او شرط سوم آغاز مذاکرات دو طرف را، اعلام «نظر صریح و روشن» خانم اشتون درباره «سلاح‌هاى هسته‌اى» اسرائیل عنوان کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نامه گفته بود که پاسخ مسئول امور سیاست خارجى اتحادیه اروپا به این شرایط مى تواند «زمینه شکل‌گیرى گفت‌وگوها براى رفع نگرانى‌هاى مشترک جهانى در جهت تحقق صلح، عدالت و سعادت ملت‌ها با حضور سایر کشورهاى علاقه‌مند» را از اول سپتامبر فراهم کند.

 با این حال او از راهبرد فشار و گفتگوی غرب انتقاد کرده بود و نوشته بود: «برای من جالب است که علیرغم پیگیری‌های وزرا محترم خارجه برزیل و ترکیه و عدم آمادگی جنابعالی برای گفتگو در سه ماه گذشته، درست یک روز پس از صدور قطعنامه در نامه‌ای خواهان گفتگو شدید.»

پیش از آن نیز محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران، گفته بود که  ايران براى از سرگيرى مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌اى اين کشور آماده است اما براى «ادب» کردن کشورهایى که به قطعنامه چهارم رأى دادند، تا دو ماه دیگر با آنها درباره برنامه هسته‌اى مذاکره‌‌اى صورت نخواهد گرفت.

وى  پیش از آن نیز خطاب به کشورهاى غربى گفته بود: «قطعنامه مى‌‌دهند و مى‌‌گویند بیایید گفت‌‌وگو و مذاکره کنید بسیار خوب بیایید گفت‌‌وگو کنیم اما طورى گفت‌‌وگو مى ‌کنیم که پشیمان شده و از این غلط‌‌ها نکنید.»

اشاره احمدی نژاد به دعوت از ایران برای آغاز مذاکرات از سوی کاترین اشتون که نمایندگى کشورهاى عضو گروه ۵+۱ - شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین همراه با آلمان- را بر عهده دارد است. او در۲۴ خردادماه در نامه‌اى به دبیر شوراى عالى امنیت ملى ایران از وى دعوت کرد تا دور جدیدى از مذاکرات بر سر پرونده هسته‌اى تهران آغاز شود. این نامه چند روز پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنیت سازمان ملل علیه ایران ارسال شد. اشتون در این نامه از جلیلی دعوت کرده بود تا در سريع‌ترين زمان ممکن با اتحاديه اروپا ديدار داشته باشد و به طور مشخص اين ديدار در رابطه با موضوع هسته‌اى ايران برگزار خواهد شد.

اشاره جلیلی و احمدی نژاد به سیاست چماق و هویج اروپا است که در سالهای پیش نیز پیگیری شده بود. اتحادیه اروپا در نشست ماه پیش خود ضمن تصویب کلیات تحریم ایران از کاترین اشتون خواسته بود که هرچه سریع‌تر مذاکراتی در مورد پرونده هسته ای ایران با سعید جلیلی دبیر شوراى عالى امنیت ملى ایران داشته باشد و نتایج را به این اتحادیه اطلاع دهد. به نظر می‌رسد شکست این مذاکرات می‌تواند اقدامات بعدی 1+5 و تحریم‌های بیشتر از سوی ایالات متحده و اروپا را به دنبال داشته باشد.


نظر شما :