اعتراض چین و هند به تحریم ایران

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۶ کد : ۷۹۸۱ پرونده هسته ای
چین و هند دست در دست هم نسبت به تشدید تحریم‌های یک جانبه علیه ایران از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعتراض کردند . چین یک ماه پیش پس از مدت‌ها ناز و کرشمه پردازی در نهایت موافقت خود را با تشدید تحریم‌های ایران اعلام کرد.
اعتراض چین و هند به تحریم ایران

دیپلماسی ایرانی: چین و هند دست در دست هم نسبت به تشدید تحریم‌های یک جانبه علیه ایران  از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعتراض کردند. چین یک ماه پیش پس از مدت‌ها ناز و کرشمه پردازی در نهایت موافقت خود را با تشدید تحریم‌های ایران اعلام کرد.

البته امریکا برای همراه کردن چین و روسیه با خود مجبور به تعدیل مفاد قطعنامه چهارم هم شد. پس از تصویب این قطعنامه امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در مسیری جدا از آنچه در مفاد قطعنامه امده بود قرار گرفتند و به راحتی از تحریم‌های یک جانبه سخن می‌گویند. کنگره امریکا و اتحادیه اروپا به دنبال تحریم ایران در بخش انرژی و فعالیت‌های اقتصادی این کشور در خارج از مرزهای ایران هستند. چین و هند اکنون دو کشوری هستند که مخالفت جدی خود را با این قبیل تحریم‌های یک جانبه که عملا دیگران را نیز برای عمل کردن به آنها تحت فشار قرار می دهد، اعلام کردند.

هند از نخستین کشورهایی است که به صراحت اعمال محدودیت بر شرکت‌های سوم در مناقشه میان ایران و امریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهد. واشنگتن هر کمپانی را که با ایرانی‌ها در تماس باشد از فعالیت در خاک خود بر حذر می‌دارد. اروپایی‌ها نیز به دنبال تصویب تحریم‌هایی از جنس مشابه هستند.

وزیر امور خارجه هند در این خصوص می‌گوید: ما نگران این هستیم که طبیعت فرامرزی تحریم‌هایی که برخی کشورها علیه ایران اعمال کرده‌اند و برخی کمپانی‌های خاص هم به رعایت آنها روی آورده‌اند، بر اقتصاد شرکت‌های هندی تاثیرگذار باشد. تحریم بخش انرژی ایران می‌تواند بر اهداف ما برای خرید انرژی از ایران و تامین نیازهای شهروندانمان تاثیرگذار باشد.

وزیر امور خارجه هند این سخنان را چند روز پس از امضا متن تحریم‌های جدید توسط باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده بر زبان آورد. اتحادیه اروپا نیز اواخر ماه جاری اعضای خود را در بروکسل دور هم جمع می‌کند تا در خصوص بسته تحریمی جدید علیه ایران تصمیم گیری کند.

وزیر امور خارجه هند با تاکید بر این حقیقت که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بهترین مرجعی‌ست که می‌تواند به پرونده هسته‌ای ایران رسیدگی کند، اعلام کرد که هند به دنبال گسترش رابطه خود با آسیا شرقی و کشورهای آ سه آن است.

ایران نه تنها از منظر هندی‌ها دوستی خوب است که منابع انرژی فراوانی را در اختیار دارد بلکه هند نیز در چند سال آتی با دو تا سه برابر شدن نیاز به انرژی به مشکلات داخلی بسیاری برخورد می‌کند.

چین نیز برای نخستین بار از زمان رای مثبت به تحریم‌ها در شورای امنیت رسما از اعمال این تحریم‌های یکجانبه ابراز نارضایتی می‌کند. پکن در این واکنش تند و تیز واشنگتن را متهم به یکه تازی کرده و تاکید می‌کند که واشنگتن نباید به شکل خودسرانه اقدام به تحریم ایران از مجرایی ورای کانال شورای امنیت کند. وزارت امور خارجه چین در اعتراض به این تحریم‌های یک جانبه گفت: پکن از عملی شدن تحریم‌هایی که در شورای امنیت به تصویب رسیدند حمایت می‌کند اما همزمان مخالف تحریم‌هایی است که کشورهای اروپایی و امریکا به شکل خودسرانه بر دیگر کمپانی‌های خارجی اعمال. ایالات متحده به دنبال تحریم ایران در حوزه سوخت و انرژی است. دو حوزه‌ای که می‌تواند سطح معادلات تجای میان پکن و تهران را به شدت کاهش دهد.


نظر شما :