دیدار لاوروف با لیونی، تشدید تنش در رابطه تهران-مسکو

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۷ کد : ۷۹۰۸ اخبار اصلی
این روزها روابط ایران و روسیه دوران پر تنشی را می‌گذراند. سیاست روسیه در قبال ایران در طی چند ساله اخیر ...
دیدار لاوروف با لیونی، تشدید تنش در رابطه تهران-مسکو

ديپلماسى ايرانى: این روزها روابط ایران و روسیه دوران پر تنشی را می‌گذراند. سیاست روسیه در قبال ایران در طی چند ساله اخیر به نحوی بوده است که نه منافع اقتصادی این کشور با ایران را به خطر بیندازد و نه تعاملات این کشور با امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این رویکرد کج دار و مریز روسیه در چند ماه اخیر منجر به واکنش شدید مقامات ایرانی شده است و فضای روابط دو کشور را متشنج کرده است.

پس از حمایت روسیه از پیش‌نویس آخرین قطعنامه شورای امنیت، رئیس جمهور ایران با اشاره به همسایگی و دوستی طبیعی ایران و روسیه گفته بود امروز توضیح رفتار روسیه برای مردم ایران مشکل است و از این کشور خواسته بود که با همراهی با دشمنان سی ساله ایران، کاری نکنند که آنها هم در صف دشمنان ایران قرار بگیرند. این اظهارات احمدی نژاد با واکنش تند مسکو مواجه شد و سرگئی پریخودکا، مشاور دیپلماتیک کرملین در پاسخ به این سخنان گفته بود که مواضع روسیه در قبال ایران تامین کننده منافع ملی روسیه بوده و غیرقابل پیش بینی بودن، افراط گرایی سیاسی، عدم شفافیت و بی ثباتی در اتخاذ تصمیمات مربوط به جامعه جهانی برای روسیه غیر قابل قبول است. وی همچنین اظهارات احمدی نژاد را عوام فریبانه و از روی احساسات دانسته است.

واکنش شدیدتر روسیه به اظهارات احمدی نژاد توسط پوتین، این قدرت در سایه روسیه، در حاشیه اجلاس امنیت منطقه ای آسیا(سیکا) انجام پذیرفت.
 
او علیرغم تاکید بر بی‌فایده دانستن تحریم‌ها درباره ایران اظهار داشت که اتفاق نظر در مورد این تحریم‌ها وجود دارد. همچنین اعلام کرد که روسیه از تحویل موشک‌های S-300 به ایران خودداری خواهد کرد. در حالی که لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر ابراز داشته بود که تحریم‌ها علیه ایران شامل موشک‌های S-300 نمی‌شود چرا که این موشک‌ها استفاده دفاعی داشته و علاوه بر آن قرارداد آنها پیش از تصویب قطعنامه منعقد شده است. مدودف درباره امکان پیوستن ایران به کشورهای اعضای پیمان شانگهای هم گفته بود که چون تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حال اجراست، این کشور نمی‌تواند به پیمان شانگهای بپیوندد.

روز گذشته و در پی هشدار سازمان سیا به روسیه مبنی بر اینکه ایران اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب اتم را در اختیار دارد و در صورتی که دوسال زمان داشته باشد و به غنی سازی ادامه دهد در سال اول خواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست یابد و در پایان سال دوم تاسیسات لازم برای پرتاب آن را هم ایجاد خواهد کرد، روسیه مجبور به موضع‌گیری در این باب شد. مدودف این گزارش را نگران کننده خواند و اظهار داشت که باید صحت این اطلاعات سنجیده شود.

به نظر می‌رسد سفر دیروز لاوروف به اسرائیل هم در جهت ارزیابی صحت این اطلاعات انجام پذیرفته است. چرا که رئیس سازمان سیا ضمن تاکید بر لزوم بررسی این نکته که آیا ایران تصمیم به سلاح هسته‌ای گرفته یا نه، اظهار داشته که اسرائیل بیش از امریکا معتقد است که ایران قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را دارد.

گرچه احمدی نژاد دیروز به نحوی از موضع‌گیری در قبال رای مثبت چین و روسیه به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران فرار کرد و تمام توجه خود را به دشمنی امریکا با ایران معطوف کرد اما باید دید که روسیه با وجود این گزارش سیا، ایران را تهدیدی برای منافع خود می داند و در کنار امریکا قرار می گیرد یا همچنان به رابطه یک بام و دو هوایی خود با ایران ادامه خواهد داد؟


نظر شما :