ایران محور مذاکرات پادشاه عربستان با باراک اوباما در واشنگتن

۰۹ تیر ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۱ کد : ۷۹۰۱ اخبار اصلی
ملک عبدالله با باراک اوباما درباره صلح خاورمیانه، مسئله‌ افغانستان و مسئله‌ ایران مذاکره خواهد کرد. عربستانی ها بر این نظرند که اِعمال تحریم‌های اقتصادی در مورد ایران نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد.
ایران محور مذاکرات پادشاه عربستان با باراک اوباما در واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به ایالات متحده رفته است. وی قبل از آن که به امریکا بیاید در کانادا بود و در اجلاس جی 20 شرکت کرد.

ملک عبدالله با باراک اوباما درباره صلح خاورمیانه، مسئله‌ افغانستان و مسئله‌ ایران مذاکره خواهد کرد. عربستانی ها بر این نظرند که اِعمال تحریم‌های اقتصادی در مورد ایران نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. 

قرار است او روز سه‌شنبه ۲۹ ژوئن، در واشنگتن با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا گفت‌وگو ‌کند.

مقصد بعدی سفر ملک عبدالله به غرب، فرانسه است. او روز ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) به پاریس می‌رود و در آنجا با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه دیدار می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به مناسبت سفر پادشاه عربستان سعودی به ایالات متحده‌ امریکا می‌نویسد که تحلیلگران معتقدند، سه موضوع عمده ‌گفت‌وگوی ملک عبدالله با باراک اوباما عبارت خواهند بود از صلح خاورمیانه، مسئله‌ افغانستان و مسئله ایران.

میان امریکا و عربستان تفاهم استراتژیک وجود دارد. توماس لیپمن، کارشناس در شورای روابط خارجی امریکا بر این نکته تأکید می‌کند و می‌گوید دو کشور در برابر تروریسم القاعده و دیگر تهدیدها توافق نظر و همکاری تنگاتنگی دارند.

توماس لیپمن می‌گوید که میان امریکا و عربستان سعودی، اختلاف تامل برانگیزی وجود ندارد که رهبران دو کشور بخواهند آن را با گفت‌وگوهایشان پر کنند. با وجود این، دو کشور اختلاف‌نظرهایی دارند که می‌توان آنها را جدی خواند.

یک اختلاف نظر مهم بر سر صلح خاورمیانه وجود دارد. انتظار می‌رود که اوباما در دیدار خود با ملک عبدالله از او بخواهد که در رابطه با روند مذاکرات میان اسرائیل و اعراب صبر پیشه کند. عربستان از آنچه در خاورمیانه می‌گذرد ناخشنود است و این ناخشنودی تا حد ناامید شدن از توانایی امریکا برای مهار اسرائیل و کشاندن آن کشور به صورتی جدی و تعهدآور به پای مذاکرات صلح است. به نظر مصطفی علانی، مدیر مرکز پژوهشی امنیت و دفاع در دبی، عربستان سعودی و بقیه کشورهای عربی، دیگر از این که امریکا بتواند کاری در رابطه با صلح خاورمیانه پیش برد، مأیوس شده‌اند.

در مورد افغانستان اختلاف نظر آشکاری میان دو کشور دیده نمی‌شود. در گزارش تحلیلی خبرگزاری فرانسه به مناسبت سفر پادشاه عربستان سعودی به ایالات متحده‌ امریکا آمده که انتظار اوباما از عربستان این است که سعودی‌ها از مبارزه با تروریسم در پاکستان و افغانستان حمایت بیشتری کنند.

مصطفی علانی، کارشناس امور منطقه معتقد است که سعودی‌ها بر این نظرند که اعمال تحریم‌های اقتصادی در مورد ایران نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. تحریم‌ها اگر نتیجه‌ای هم داشته باشند، خود را در درازمدت نشان می‌دهند.
 
این در حالی است که عربستانی‌ها مدعی‌اند ایران از هم‌اکنون تهدیدی برای عربستان و کل منطقه محسوب می‌شود و با افزایش نفوذش در میان کشورهای عربی و رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای رسما جایگاه آنها را در منطقه تهدید می‌کند. این موضوعی است که شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه‌ عربستان در فوریه‌ امسال پس از دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ امریکا بر آن انگشت گذاشت و گفت: «ما به قضیه در بعد کوتاه مدت آن نگاه می‌کنیم، چون خود را به خطر نزدیک‌تر می‌بینیم ... ما خواهان راه حل سریعی هستیم.»

اما این راه حل چیست؟ به گفته مصطفی علانی، عربستان از سیاست اعمال فشار بر ایران به خاطر برنامه‌های هسته‌ای آن ناخشنود است، اما خود چیزی برای جایگزینی آن ندارد. کما این که ایران با عربستان مرز دریایی دارد و این کار را برای عربستان برای اعمال فشار بیشتر سخت می‌کند.


نظر شما :