هشدار ترکیه به اروپا

مراقب باشید، این کشور ایران است

۰۸ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۸ کد : ۷۸۴۰ اخبار اصلی
وزیر انرژی ترکیه که در نشست اقتصادی در سن پطرزبورگ سخن می‌گفت تاکید کرد که اروپا چشمان خود را بر ...
مراقب باشید، این کشور ایران است

دیپلماسی ایرانی:‌ ترکیه همچنان به تلاش خود برای کاهش تنش میان غرب و ایران ادامه می‌دهد. ناگفته پیداست که ترک‌ها که همچنان سودای پیوستن به اتحادیه اروپا را در سر دارند از گیرافتادن میان تهران و ساکنان قاره سبز دلخوشی ندارند. افزایش هرگونه تنش میان دو طرف می‌تواند ترکیه را در مخمصه "یا ما با یا با دشمن" قرار دهد. شرایطی که ترک‌ها همواره در عرصه دیپلماتیک از آن گریزان بوده‌اند.

درست در روزهایی که تحلیل‌گران از شرق تا غرب، تیتر مطالب خود را به نزدیکی ترک‌ها به شرق و فاصله گرفتن از غرب اختصاص می‌دهند، بحث تشدید تحریم‌های ایران از جانب ترکیه به میان آمده است. در چنین شرایطی وزیر انرژی ترکیه هم به کمک ایران می‌آید و به اروپایی‌ها هشدار می‌دهد که هرگونه تشدید تحریم‌ها در خارج از قالب شورای امینت می‌تواند صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به پیکره روابط دو جانبه بزند.

وزیر انرژی ترکیه که در نشست اقتصادی در سن پطرزبورگ سخن می‌گفت تاکید کرد که اروپا چشمان خود را بر معامله‌های تجاری بر ایران بسته است و با چشمانی بسته بر حقایق در حال تصمیم‌گیری در خصوص ایران است.

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به این که تهران خود دومین تولید کننده گاز در ایران است تاکید کرد که تحریم ایران با توجه به این حقیقت در حوزه انرژی به هیچ وجه منطقی و عاقلانه نیست.

این مقام ترک تاکید کرد که بلوک اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از آنکارا از اعمال اینچنین تحریم‌هایی علیه ایران متضرر می‌شود: بی‌شک در شرایطی که این تصمیم عملی شود در بازده زمانی کوتاه‌تری اروپایی‌ها باید مجددا در این خصوص بازنگری کنند.

نهمین روز از ماه ژوئن بود که ایران با رای اکثریت در شورای امنیت برای آغاز چهارمین دور از تحریم‌ها روبه رو شد. ترکیه و برزیل تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. اروپایی‌ها اما این تحریم‌ها را مکفی نمی‌دانند و به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران از کانال اتحادیه اروپا هستند. تحریم بخش سوختی و انرژی ایران از جمله تحریم‌هایی‌ست که اروپایی‌ها به دنبال آن هستند و چین و روسیه با مخالفت‌های خود با تحریم‌های نفس‌گیر علیه ایران در حقیقت راه را برای تصویب تحریم‌هایی جامع علیه ایران سد کردند.


نظر شما :