این تحریم‌ها کافی نیستند

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۲ کد : ۷۸۰۲ اخبار اصلی
تصویب چهارمین دور از قطعنامه‌ها علیه ایران، اسرائیلی‌ها را خرسند کرده است. اسرائیل که همواره بر استفاده از گزینه نظامی‌حداقل در ملاعام برای تهدید ایران اصرار می‌ورزید اکنون پس از گذشت چند روز از تصویب چهارمین قطعنامه در شورای امنیت رضایت خاطر خود را از این مساله ابزار می‌کند.
این تحریم‌ها کافی نیستند
تصویب چهارمین دور از قطعنامه‌ها علیه ایران، اسرائیلی‌ها را خرسند کرده است. اسرائیل که همواره بر استفاده از گزینه نظامی‌حداقل در ملاعام برای تهدید ایران اصرار می‌ورزید اکنون پس از گذشت چند روز از تصویب چهارمین قطعنامه در شورای امنیت رضایت خاطر خود را از این مساله ابزار می‌کند. نخست وزیری رژیم صهیونیستی برای نخستین بار از توسل به اهرم تحریم استقبال می‌کند و آن را گامی‌ مثبت از سوی شورای امنیت می‌خواند: جامعه جهانی باید کنترل برنامه هسته‌ای ایران را در راس تمامی ‌مسائل قرار دهد!

نتانیاهو البته به گفتن همین جملات ساده بسنده نکرده و ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی بتواند بر حجم این تحریم‌ها بیفزاید و بسته تحریمی‌ را اعمال کند که موارد جامانده در قطعنامه چهارم را در خود جا داده باشد! نتانیاهو به شکل خاص به تحریم بخش انرژی ایران اشاره کرد. آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه این رژیم نیز در اظهاراتی تند و تیز این حرکت شورای امنیت را تحسین کرده و آن را گامی‌ مثبت و رو به جلو خواند.

لیبرمن نیز به حرکت‌های بعدی جامعه جهانی اشاره کرده اما اذعان داشت که اسرائیل نباید هدایت تیمی‌را عهده‌دار شود که قرار است بر حجم تشدید فشارها بر ایران بیفزاید. لیبرمن که تا پیش از این همواره به توسل به راهکار نظامی‌ علیه ایران اصرار داشت اکنون ادعا کرد که تهران تنها تهدیدی برای اسرائیلی‌ها نیست. لبیرمن با اشاره به اما و اگرهای روسیه برای ادامه قرارداد‌های نظامی‌ با ایران و تصمیم مسکو به فروش موشک‌های اس صد به تهران، ادعا کرد که تحریم‌ها هم نتوانسته است آنچنان که انتظار می‌رفت تهران را در تمامی‌ابعاد تنها و منزوی کند. البته آقای وزیر امور خارجه اذعان داشتند که مخالفت‌های چین و روسیه منجر به تعدیل این قطعنامه شده و آنچه روز چهارشنبه به تصویب رسید در حقیقت حداکثر توان موجود برای تحت فشار قرار دادن ایران بود.

شیمون پرز رئیس جمهوری رژیم اسرائیل نیز که به تازگی به کره جنوبی سفر کرده بود در نخستین عکس‌العمل نسبت به تشدید تحریم‌های ایران آن را گام برداشتن در مسیر صحیح خواند. وی در این خصوص گفت: تهران در مسیر اشتباهی قدم می‌زند و باید بابت این انتخاب اشتباه تاوان هم پرداخت کند.

تحلیل‌گران اسرائیلی ادعا می‌کنند که این تحریم‌ها شاید به ذات فلج کننده نباشند اما ذات اجماع علیه ایران در شورای امنیت برای اسرائیلی‌ها حائز اهمیت است. اسرائیل از رای منفی ترکیه به قطعنامه چهارم به شدت عصبانی است. رابطه میان آنکارا و تل آویو که متحدانی استراتژیک برای هم بودند هر روز در حال تجربه تنش بیشتر است. امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا دور هم جمع می‌شوند تا در خصوص برخورد با تل آویو برای حمله به ناوگان آزادی با یکدیگر تبادل نظر کنند.


نظر شما :