تشکیل جرگه افغانستان برای بررسی صلح با طالبان

۱۵ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۷ کد : ۷۷۲۴ آسیا و آفریقا
حدود ۱۶۰۰ نماینده شرکت‌کننده در جرگه صلح افغانستان در کابل پایتخت این کشور گردهم آمده‌اند تا راهبردی جدید برای مذاکره و آشتی با طالبان بجویند. جلسه‌ای که با حملات موشکی طالبان بوی باروت نیز به خود گرفت.
تشکیل جرگه افغانستان برای بررسی صلح با طالبان
 دیپلماسی ایرانی: حدود ۱۶۰۰ نماینده شرکت‌کننده در جرگه صلح افغانستان در کابل پایتخت این کشور گردهم آمده‌اند تا راهبردی جدید برای مذاکره و آشتی با طالبان بجویند. جلسه‌ای که با حملات موشکی طالبان بوی باروت نیز به خود گرفت.

نمایندگان شرکت‌کننده در جرگه صلح افغانستان از همه استان‌های این کشور راهی کابل شدند تا در نشست سه روزه جرگه صلح راهی مسالمت‌آمیز برای برون‌رفت از درگیری‌ها با طالبان و ترغیت آنان برای همکاری بیابند. بنا به گزارش خبرگزاری افغانستان، این اجلاس روز جمعه ۴ ژوئن با انتشار نتایج گفت‌وگوهای نمایندگان به پایان می‌رسد.

شرکت‌کنند‌گان در جرگه صلح روز پنجشنبه در ۲۸ گروه کاری در مورد شرایط لازم برای مذاکرات با نیروهای طالبان بحث کردند. حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، این نمایندگان را به نشست سه روزه جرگه صلح دعوت کرده بود تا پس از گذشت ۹ سال جنگ در کشور، راهی برای برقراری صلح با نیروهای طالبان بیابد. هنوز دقایقی از شروع این جلسه در روز چهارشنبه نگذشته بود که خوشامدگویی وی هم‌زمان با آتش حملات نیروهای طالبان شد.

هم‌زمان با شروع کار جرگه صلح در کابل در چند متری محل برگزاری این نشست انفجار شدیدی که نتیجه عملیات انتحاری بود، به وقوع پیوست.

درحالی که کرزای از طالبان و نیروهای شورشی مسلح می‌خواست که اسلحه خود را کنار بگذارند و در بازسازی کشور شرکت کنند، موشک‌های طالبان از بالای چادر محل تشکیل جرگه صلح عبور کردند. در مقابل محل تشکیل نشست که به سختی مورد محافظت قرار داشت، آتش تبادل گلوله‌ میان نیروهای امنیتی و طالبان جریان داشت. تا به حال گزارشی از برجای ماندن خسارات جانی دریافت نشده است.

علی‌رغم خواست بسیاری، به باور کارشناسان امید زیادی برای به دست آوردن نتایج مثبت از نشست جرگه صلح افغانستان وجود ندارد.

از قرار معلوم نمایندگان شرکت‌کننده در این نشست ملی نظر واحدی برای اتخاذ راهکارهای مناسب در مقابل طالبان ندارند. ولی هم‌زمان در مورد این که آیا دولت افغانستان باید با ملا عمر، رهبر رژیم طالبان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز گفت‌و گو کند، میان شرکت‌کنندگان در جرگه صلح نیز اتفاق آراء وجود ندارد. این پرسش باقی است که آیا جرگه صلح در شرایطی قرار دارد که بتواند راه‌حل مفیدی را برای برون رفت از معضلات افغانستان بیابد؟

رهبران طالبان که به این جرگه دعوت نشدند، نتایج نشست جرگه صلح را به رسمیت نخواهند شناخت. شورشیان مسلح نمی‌خواهند پیش از خروج حدود ۱۳۰ هزار سرباز امریکایی و ناتو از افغانستان در مذاکره با دولت کرزای شرکت کنند.


نظر شما :