اسرائیل به کمک ایران آمد؟

۱۳ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۴:۲۵ کد : ۷۷۱۷ پرونده هسته ای
ايران همچنان به دستيابى به اورانيوم غنى سازى شده ادامه مى‌دهد. توافقنامه تهران با ترکيه نيز دير يا زود عملى خواهد شد. جديد‌ترين گزارش آژانس بين‌المللى انرژى هسته اى نيز به ضرر ايرانى‌ها تمام شد.
اسرائیل به کمک ایران آمد؟
ديپلماسى ايرانى: ايران همچنان به دستيابى به اورانيوم غنى سازى شده ادامه مى‌دهد. توافقنامه تهران با ترکيه نيز دير يا زود عملى خواهد شد. جديد‌ترين گزارش آژانس بين‌المللى انرژى هسته اى نيز به ضرر ايرانى‌ها تمام شد. در اينچنين شرايطى انتظار مى رود که ايالات متحده و غربى‌ها هر چه سريع‌تر تحريم‌ها عليه ايران را تشديد کنند.

درست در روزى که همگان خود را براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران مهيا مى‌کردند، اسرائيل با برنامه حمله به کشتى هاى حامل فعالان صلح بازى را تغيير داد.
جيمز فيليپ از کارشناسان مسائل خاورميانه مى‌گويد: گزارش جديد آژانس پنانسيل اين را داشت تا منجر به تصويب تحريم‌ها در شوراى امنيت عليه ايران شود. اما اکنون با حادثه اى که اسرائيل در مرزهاى آبى نزديک به غزه رقم زد، اين راى‌گيرى در شوراى امنيت مى‌تواند به تعويق بيفتد.

حتى مى‌توانيم شاهد تعديل چشمگير تحريم‌ها نيز باشيم.
در طيف مقابل هم کم نيستند کسانى که ادعا مى‌کنند اين حادثه مى‌تواند اعمال تحريم‌ها را به تعويق بيندازد اما نمى‌تواند مانع از تصويب آنها شود. ديويد البرايت از ديگر کارشناسان اين حوزه در اين خصوص مى‌گويد: حادثه رخ داده در منطقه، درست مانند کارت بداقبالى جديدى شود که اسرائيل در اين شرايط بحرانى رو کرد. شايد زمان اعمال اين تحريم‌ها به تعويق بيفتد اما بى‌شک آژانس فراموش نمى‌کند که تهران از برنامه هسته‌اى تعيين شده براى خود عدول کرده و بايد محاکمه شود.
 
در حال حاضر حتى چين نيز به شدت نگران برنامه هسته اى ايران است.
بر اساس گزارش آژانس بين‌المللى انرژى هسته اى ايران موفق به غنى سازى بيست درصدى بخشى از اورانيوم در اختيار خود شده است و اين بدين معناست که از اين پس تهران مى‌تواند اين حد فاصل غنى سازى اورانيوم از 20 تا 90 درصد را به سرعت طى کند. اورانيوم نود درصد غنى سازى شده مى‌تواند در توليد بمب هسته‌اى مورد استفاده قرار بگيرد.
 
اطلاعات آژانس هيچ‌کدام تازگى ندارند اما آنچه که مهم است توافقنامه هسته اى ميان تهران و آنکارا است که در حضور برزيل امضا شد. بسيارى از رسانه‌هاى غربى ادعا مى‌کنند که تهران به دنبال بازى دادن غرب و ايالات متحده با اين توافقنامه است و در پشت پرده به برنامه هسته اى خود ادامه مى‌دهد.

کارشناسان هسته‌اى اعتقاد دارند که بر اساس گزارش جديد آژانس برنامه هسته اى ايران گسترش يافته است و دامنه فعاليت سانتريفوژها نيز به ابعادى رسيده است که مى‌تواند زنگ خطرها را به صدا در آورد. کاخ سفيد ادعا مى‌کند که حتى چين نيز در مقابل برنامه هسته‌اى ايران، گره بر ابرو زده است.
 
البته در جبهه طرفداران ايران بسيارى از کارشناسان ادعا مى‌کنند که توافقنامه ميان تهران و آنکارا براى مسکو و پکن براى حمايت از تعديل تحريم‌ها به منزله فرصتى طلايى بود. مخالفان ايران اما براى به تصويت رسيدن اين قطعنامه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند چرا که به تصوير کشيدن اجماع عليه ايران بيش از ذات اين تحريم ها براى کاخ سفيد داراى اهميت است.

نظر شما :