اسرائيل و دشمنان جديد

۱۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۲ کد : ۷۷۰۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حمله اسرائیل به کشتی‌ها حامل کمک‌های انسان‌دوستانه که منجر به کشته شدن 16 نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، تنش‌های شدیدی را میان اسرائیل با جامعه جهانی به خصوص کشورهای خاورمیانه و ترکیه ایجاد کرده است.
اسرائيل و دشمنان جديد

حمله اسرائیل به کشتی‌ها حامل کمک‌های انسان‌دوستانه که منجر به کشته شدن 16 نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد، تنش‌های شدیدی را میان اسرائیل با جامعه جهانی به خصوص کشورهای خاورمیانه و ترکیه ایجاد کرده است. این تنش خصوصا با ترکیه بیش از همه است چرا که اکثر کشته‌شدگان از اتباع ترک هستند و کشتی مورد تجاوز نیز وابسته به کشور ترکیه است. کشتی‌های حامل کمک‌های انسان دوستانه شامل 6 فروند کشتی می‌شده که از سوی قبرس عازم غزه بوده است. این کشتی مورد حمایت هواداران فلسطینیان 40 کشور جهان از جمله ترکیه، اندونزی، مالزی و غیره بوده است.

با این اتفاق معادلات صلح خاورمیانه مجددا به چالش کشیده شد. کاری که دولت اسرائیل انجام داد در حقیقت تیر مهلکی به ایالات متحده، جامعه غربی عموما حامی اسرائیل، تلاش‌های احیای مذاکرات صلح خاورمیانه که پرونده آن در دستان جورج میچل فرستاده ویژه اوباما به خاورمیانه و مناسبات ترکیه و اسرائیل است. از حالا به بعد دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چند دشمن جدید به جمع دشمنان اسرائیل افزوده خواهد شد.

ترکیه به حمله اسرائیل به کشتی‌های حامل کمک به غزه به شدت واکنش نشان داده است. کابینه این کشور نشست اضطراری برگزار کرد، وزارت خارجه خواستار توضیح تل‌آویو شد، مردم به سفارت حمله کردند و اردوغان سفر خود را نیمه‌کاره گذاشت.

وزارت امور خارجه ترکیه از حمله‌ اسرائیل به این کاروان به شدت انتقاد کرد، آن‌را غیرمسئولانه خواند و خواستار توضیح فوری مقام‌های تل‌آویو شد. این وزارت‌خانه تأکید کرد که اسرائیل پیامدهای این رفتار را خواهد دید.

پس از پخش نخستین صحنه‌ها از تلویزیون ترکیه، معترضان ترک به سفارت اسرائیل در استانبول حمله کردند. آنان قصد ورود به ساختمان را داشتند که با واکنش پلیس متوقف شدند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، نیز سفر خود در امریکای جنوبی را متوقف کرد تا به کشورش بازگردد. بنا بر گزارش منابع خبری، کابینه‌ ترکیه و برخی از ژنرال‌های بلندپایه ارتش این کشور به سرپرستی معاون نخست‌وزیر، در نشستی اضطراری در مورد راه‌کارهای پیش‌رو گفت‌وگو کردند.

چگونه حمله صورت گفت؟

به گزارش منابع ارتش اسرائیل، افراد حاضر در کشتی‌ها با کارد و چماق به نیروهای اسرائیلی حمله کرده‌اند. در این درگیری‌ها هم‌چنین چندین نفر از دو طرف زخمی شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید که نیروهای این کشور پس از آن آتش گشودند که یکی از اعتراض‌کنندگان سلاح یکی از نظامیان اسرائیلی را از او گرفت.

بنیامین بن الیزر، وزیر بازرگانی اسرائیل، تأسف خود از کشته‌شدن افراد در مأموریت نظامیان اسرائیلی را اعلام کرد. او در عین حال رضایت خود را از رفتار سربازان کشورش بیان داشت. بدین ترتیب اسرائیل بر حرکت سربازان خود صحه گذاشت.

اما شبکه الجزیره گزارش دیگری داده است. این شبکه در گزارشی تلفنی از عرشه‌ یک کشتی ترک که سرپرست کاروان بوده گزارش داد که نیروی دریایی اسرائیل کاروان یاد شده را زیر آتش گرفت و متوقف کرد. در جریان این حمله کاپیتان کشتی مجروح شد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :