ديدار علاوى و مالکى با آيت الله سيستانى

در منزل آيت الله چه خبر است؟

۰۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۳:۱۲ کد : ۷۶۷۷ اخبار اصلی
اين روزها منزل آيت الله سيستانى روز و شب مملو از سياستمدارنى است که به ديدار مرجع عالى‌قدر شيعه مى‌روند تا شايد بتوانند کشور را از بن‌بست سياسى خارج کنند. موضع آقاى سيستانى اما همان است که پيش از انتخابات بود و در روزهاى بحرانى پس از انتخابات نيز بر آن تاکيد شده بود...
در منزل آيت الله چه خبر است؟

دیپلماسی ایرانی: اين روزها منزل آيت الله سيستانى روز و شب مملو از سياستمدارنى است که به ديدار مرجع عالى‌قدر شيعه مى‌روند تا شايد بتوانند کشور را از بن‌بست سياسى خارج کنند. موضع آقاى سيستانى اما همان است که پيش از انتخابات بود و در روزهاى بحرانى پس از انتخابات نيز بر آن تاکيد شده بود. چهل و هشت ساعت پيش اياد علاوى رهبر ليست العراقيه که برگ برنده را در انتخابات در دست گرفت به ديدار با آيت الله سيستانى رفت. امروز نيز منزل آيت الله ميزبان نورى مالکى نخست وزيرى فعلى و داعيه دار بقاى در اين پست براى دور بعدى بود. علاوى شيعه سکولارى است که اهل تسنن را در ائتلاف خود جا داده است. مالکى هم سياستمدار شيعه ديگرى که در اين چند سال اخير تمام تلاش خود را براى کاهش تنش ميان اهل تسنن و شيعيان به کار گرفته است.

علاوى پس از خروج از منزل آيت‌الله تاکيد کرد که اين مرجع عالى قدر از هيچ حزب يا چهره اى خاص اين جدال سياسى دفاع نمى‌کند. نورى مالکى اما پس از خروج از منزل آيت الله تاکيد کرد که همچنان بر حفظ پست خود تاکيد دارد.

کنفرانس خبرى پس از ديدار با آيت‌الله بهانه اى شد تا نورى مالکى باز در را بر همان مدار بچرخاند: من هم‌چنان به نامزدى خود به عنوان تنها کانديداى نخست وزيرى براى دولت آتى عراق پايبندم. ائتلاف دولت قانون هم‌چنان با ائتلاف ملى عراق براى دستيابى به توافق در خصوص يک کانديداى واحد براى پست نخست وزيرى در دولت آتى عراق مذاکره مى‌کند.

چند هفته از اعلام خبر اتحاد ميان ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملى مى‌گذرد و با اين وجود هنوز اين ازدواج مصلحتى نوزادى خوش يمن با نام و رسم دولت جديد در بر نداشته است.

نخست وزير عراق پس از اين ديدار همان لحن سخت هميشگى را حفظ کرد و گفت: آيت‌الله سيستانى از ليست العراقيه حمايت نکرده است. ايشان در چنين مسائلى وارد نمى‌شود. آيت‌الله سيستانى به رهبران ليست العراقيه که با وى ديدار داشتند، تاکيد کرد که به نهادهاى قانونى مراجعه کنند.

علاوى از زمان پيروزى در انتخابات بيشتر وقت خود را صرف ديدار با مقام‌هاى کشورهاى عربى کرده است و همين امر بهانه‌اى براى انتقادهاى بى پرده از او توسط مالکى شده است. مالکى ضمن اعلام آمادگى براى ديدار با نماينده ليست العراقيه گفت: دولت آتى عراق بايد در بغداد تشکيل شود و اين دولت نبايد در پايتخت کشورهاى ديگر بوجود آيد. کشورها بايد به انتخاب ملت عراق در خصوص تشکيل دولت اين کشور احترام بگذارند. سياستمداران نيز بايد به اين مساله احترام بگذارند.


نظر شما :