شبه جزيره کره روى خط آتش

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۰ کد : ۷۶۶۲ اخبار اصلی
اختلافات میان کره ‌جنوبی و شمالی وارد مرحله جدیدی شده است. به گفته‌ی ناراضیان، کیم یونگ ایل، رهبر کره ‌شمالی به نیروهای نظامی خود دستور آماده‌باش کامل جنگی داده است. امریکا بار دیگر علنا پشتیبانی خود را از سئول اعلام کرد.
شبه جزيره کره روى خط آتش

دیپلماسی ایرانی: اختلافات میان کره ‌جنوبی و شمالی وارد مرحله جدیدی شده است. به گفته ناراضیان، کیم یونگ ایل، رهبر کره ‌شمالی به نیروهای نظامی خود دستور آماده‌باش کامل جنگی داده است. امریکا بار دیگر علنا پشتیبانی خود را از سئول اعلام کرد.

تشدید مناقشات میان دو کره ابعاد تهدیدآمیزی به خود گرفته است. به گفته گروهی از مخالفان رژیم پیونگ‌یانگ، رهبر کره‌شمالی نیروهای نظامی را به حال آماده‌باش کامل جنگی در آورده است.

ناظران سیاسی این اقدام کره‌شمالی را واکنشی نسبت به انتشار گزارش کمیسیون بین‌المللی در هفته گذشته می‌دانند. در پی غرق شدن یک کشتی جنگی کره‌ جنوبی در ماه مارس ۲۰۱۰، کمیسیونی بین‌المللی مسئول رسیدگی به این حادثه شد. گزارش کمیسیون بین‌المللی تایید می‌کند که ناو جنگی کره‌ جنوبی توسط اژدرهای نیروی دریایی کره‌شمالی غرق شده است.

خبرهای رسیده حاکی از آن است که دستور آماده‌باش جنگی برای نیروهای نظامی کره‌ شمالی در روز پنج‌شنبه ۲۰ مه صادر شده است.

دستورات جدید دیکتاتور کره‌ شمالی توسط معاون وزیر دفاع این کشور در رادیو و تلویزون دولتی نیز انتشار یافته است. این مقام دولتی تصریح کرد که کیم خواهان جنگ نیست، اما آماده برای درهم کوبیدن حمله نظامی از سوی کره ‌جنوبی است. ظاهرا سازمان امنیت کره ‌جنوبی در حال بررسی خبرهای رسیده از کره‌شمالی است.

کره شمالی و جنوبی به لحاظ حقوقی و رسمی هنوز در وضعیت جنگی با یکدیگر به سر می‌برند. تنش میان دو کشور پس از شش سال مذاکرات دوجانبه بار دیگر افزایش یافته و هر دو کشور دست به تبلیغات جنگی علیه یکدیگر زده‌اند.

به گفته منابع نظامی، دولت کره‌ جنوبی دست به پخش موسیقی غربی، اخبار سیاسی و اجرای برنامه‌هایی درباره اقتصاد دو کشور زده است. کره‌ جنوبی درصدد است که در روز سه‌شنبه ۲۵ مه مردم کره ‌شمالی را به طرق مختلف از حمله نظامی کره‌ شمالی به ناو جنگی خود مطلع سازد. کره ‌جنوبی همچنین دست به نصب ده‌ها بلندگوی پرقدرت با مقاصد تبلیغاتی در مرز میان دو کشور زده است. این بلندگوها با پخش پیام‌ها از سربازان کره‌ شمالی می‌خواهند که به ارتش کره‌ جنوبی بپیوندند.

دولت امریکا نیز تاکنون پیام‌های روشنی را خطاب به رهبران کره ‌شمالی ارسال کرده است. در واکنش به غرق ناو جنگی کره‌ جنوبی، واشنگتن و سئول دو رزمایش دریایی مشترک را در آب‌های منطقه انجام خواهند داد.

برایان وایتمن، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در این‌باره گفت: «با توجه رخداد‌های اخیر، این دو رزمایش مهم است و سبب تحکیم مناسبات دو کشور خواهد شد. این رزمایش‌ها هدفی بازدارنده خواهند داشت.»

هنوز از جزئیات این رزمایش، تعداد کشتی‌های جنگی و نفرات شرکت‌کننده خبری منتشر نشده است. به گفته مقامات کاخ سفید، وظیفه رزمایش جلوگیری از تهاجم‌های آتی کره‌شمالی است.

کره‌جنوبی روز دوشنبه ۲۴ مه به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی مناسبات بازرگانی خود با کره ‌شمالی را متوقف کرد. به گفته مقامات دولتی، کره ‌جنوبی شکایتی رسمی از حمله دریایی به شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل داده است. در پی غرق شدن ناو جنگی کره ‌جنوبی ۴۶ ملوان جان خود را از دست دادند. کره‌ شمالی تاکنون هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.


نظر شما :