کویت و دلجویی از ایران

۰۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۴:۰۵ کد : ۷۶۲۴ اخبار اصلی
مقامات کویت تلاش دارند در قالب بیان اظهارات، کاری را که برخی رسانه‌های کویتی و کشورهای ...گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین و تحلیل‌گر مسائل خلیج فارس.
کویت و دلجویی از ایران

جاسم الخرافی رييس پارلمان کويت هر گونه ارتباط ايران با شبکه جاسوسی کشف شده در کشورش را رد کرد و گفت که" ايران در شبکه جاسوسی که اخيرا در کويت کشف شده دست نداشته است." وی تاکید کرد که روابط ايران و کويت به مرحله‌ای رسيده که اين فتنه‌انگيزی‌‌ها تاثير در آن ندارد.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین و تحلیل‌گر مسائل خلیج فارس:

دلایل توسعه دامنه ادعای مطرح شده در مورد شبکه جاسوسی ایران در کویت چیست؟
گرچه منابع رسمی کویت ادعای کشف شبکه جاسوسی ایران در کویت را تایید نکردند اما برخی کشورهای منطقه در اجلاس وزرای کشور شورای همکاری خلیج فارس در ریاض تمایل به علنی شدن این ادعا و تایید آن از سوی مقامات کویتی داشتند.

به نظر می‌رسد که مطلب بی اساسی اعلام شده و مقامات کویت تلاش دارند در قالب بیان اظهارات، کاری را که برخی رسانه‌های کویتی و کشورهای منطقه خارج از روابط ایران و کویت بدنبال انجام آن هستند را جبران کنند.

آیا تاکید بر روابط حسنه کویت و ایران نوعی قدرت نمایی در برابر روابط استراتژیک برخی کشورهای منطقه با قدرت‌های فرامنطقه‌ای است؟
کویت وضعیت خاصی دارد، این کشور در میان دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه نزدیک‌تری به ایران در مسائل عراق دارد. سایر کشورهای این شورا از جمله عربستان آنچه در عراق می‌گذرد را عاملی برای برای ضدیت و دشمنی و تخریب رابطه با ایران می‌بیند. کویت به دلیل آن‌که از وضعیت گذشته عراق صدمه دیده و در زمان رژیم گذشته عراق اشغال شده بود، نسبت به روند دولت سازی در عراق مثبت می‌نگرد اما برخی کشورها از جمله عربستان روند دولت سازی و ثبات در عراق و نتایج دموکراسی در این کشور را چندان درک نمی‌کنند و از موضع سهم خواهی و دخالت در امور داخلی عراق به موضوع نگاه می‌کنند. از این جهت مساله عراق که یکی از عوامل تیرگی روابط ایران و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است در روابط ایران و کویت تاثیرگذار نیست.
آیا می توان روابط ایران و کویت را  مشابه روابط رو به گسترش و مثبت ایران و قطر دانست؟

قطر سیاست خارجی خاصی را در مجموعه شورای همکاری خلیج فارس دنبال می‌کند. قطر کشور کوچکی است و تهدیدات امنیتی خاص خود را دارد، برای مقابله با این تهدیدات امنیتی به برخی بلند پروازی های سیاسی در عرصه خارجی روی آورده و روابط گسترده‌ای با کشورهای مختلف دنیا ایجاد کرده و رابطه خاصی نیز با ایران دارد.

این کشور تلاش دارد به صورت چند پهلو و چندجانبه در سیاست خارجی عمل کند به این معنا که قطر به دنبال آن نیست که تنها با کشورهایی که رابطه حسنه‌ای با ایران دارند، رابطه برقرار کند. این کشور سعی دارد با هر کشوری که می‌تواند به بهبود وضعیت قطر کمک کند ارتباط داشته باشد.


نظر شما :