ورق برگشت، ایران انتقال اورانیوم را پذیرفت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۵:۲۸ کد : ۷۵۸۹ اخبار اصلی
سرانجام بر خلاف انتظار غرب ایران جابه‌جایی اورانیوم از خاک خود به دو کشور برزیل و ترکیه و دریافت اورانیوم غنی شده در برابر آن را پذیرفت.
ورق برگشت، ایران انتقال اورانیوم را پذیرفت
سرانجام بر خلاف انتظار غرب ایران جابه‌جایی اورانیوم از خاک خود به دو کشور برزیل و ترکیه و دریافت اورانیوم غنی شده در برابر آن را پذیرفت.

روز گذشته رجب  طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که به دلیل گلایگی از ایران بر سر تبادل  اورانیوم و آنچه عدم همکاری ایران  در این زمینه اعلام کرده بود، از سفر به تهران خودداری کرده بود، با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایران پیشنهاد ما و برزیل را پذیرفته  و من تصمیم دارم همین الآن به تهران  بروم.»
با وجود این که غرب نسبت به مذاکرات رئیس جمهوری برزیل در تهران بدبین بود و  حتی دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه که تا چندی پیش متحد ایران  محسوب می‌شد نسبت به عدم موفقت  مذاکرات رئیس جمهوری برزیل در تهران  به وی هشدار داده بود، مذاکرات لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل با مقامات ارشد ایرانی نتیجه داده است. شبکه خبری الجزیره گزارش داد، ایران پذیرفته اورانیوم ذخیره شده خود را به ترکیه بفرستد و برزیل تضمین داده که خود در مقابل آن اورانیوم مورد نیاز ایران را تحویل دهد و تمام تضمین‌های لازم را به ایران در این زمینه بدهد.

روز یک‌شنبه وزرای امور خارجه ایران، برزیل و ترکیه مذاکرات طولانی‌ای را به انجام رساندند که این مذاکرات صبح امروز با حضور روسای جمهور ایران و برزیل و نخست وزیر ترکیه در سالن اجلاس سران که در آن وزرای امور خارجه سه کشور و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران حضور دارند، تکمیل شده است. پیش‌بینی می‌شود ظرف ساعات آینده سران سه کشور ترکیه، ایران و برزیل با شرکت در یک نشست مطبوعاتی نتایج نشست خود را به اطلاع خبرنگاران برسانند.

قبول ایران با پیشنهاد برزیل و ترکیه برای انتقال 1200 کیلوگرم اورانیوم کمی غنی  شده به ترکیه و دریافت اورانیوم غنی شده با غلظت 20 درصد، نتیجه  این مذاکرات خواهد بود. رامین مهمان پرست،  سخنگوی وزارت امور خارجه يک‌شنبه شب در گفت‌وگو ‌با شبکه خبرى العالم اظهار کرد که حضور رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه و شرکت او در مذاکرات، بيانگر پيشرفت در گفت‌و‌گوها درباره موضوع هسته‌يى است. بدین ترتیب پرونده هسته‌ای ایران که تا پیش از این  وارد مرحله بسیار حساس و سختی شده  بود، فاز تازه‌ای را تجربه می‌کند.

می‌توان گفت، بدین ترتیب ایران ضمن متحیر ساختن غرب، تحریم‌های جدی‌ای که می‌رفت متوجه ایران شود و تهران را در وضعیت سختی قرار دهد را از خود دور کرد. مضافا بر آن تهدیدهای نظامی که از سوی ایالات متحده امریکا و اسرائیل گاه و بی‌گاه متوجه ایران شده بود و روز به روز جدی‌تر می‌شد نیز انتظار می‌رود که بدین ترتیب خنثی شود.

نظر شما :