بررسی سیاست دفاعی حزب محافظه‌کار انگلیس

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۲۳ کد : ۷۵۷۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: محمد فرهاد کلینی
محافظه کاران برای حل مسائل دفاعی به دنبال افزایش منابع دفاعی هستند تا بدین وسیله امنیت دفاعی و ...
بررسی سیاست دفاعی حزب محافظه‌کار انگلیس

نگاه محافظه کاران به سیاست دفاعی حزب کارگر در ابعاد مدیریتی کاملا انتقادی محسوب می شود. به نظر آنها در طی صدارت سیزده ساله حزب کارگر و به علت بی‌توجهی به بخش نظامی عملا توان نگهداری تجهیزات ارتش سلطنتی انگلیس رو به افول رفته و قابلیت پاسخگویی دفاعی انگلستان تنزل پیدا کرده است. محافظه کاران برای حل مسائل دفاعی به دنبال افزایش منابع دفاعی هستند تا بدین وسیله امنیت دفاعی و دفاع استراتژیک انگلستان را بهبود دهند.

در مرحله نخست سامان دادن به نیروهای متعارف ارتش انگلیس است و در بخش استراتژیک عمدتا به توان نظامی زیردریایی هسته‌ای و قابلیت موشک‌های ترایددنت توجه می‌کنند. محافظه کاران اهمیت همکاری مشترک نظامی با حفظ و استقلال نظامی انگلیس و در چارچوب ناتو خلاصه کرده اند و پیرامون همکاری در چارچوب اتحادیه اروپا حداقل در منشور حزبی خود حساس ظاهر شده اند. آنها افزایش بهره وری را با صرفه جویی 25 درصد از هزینه ها در وزارت دفاع انگلیس تعریف کرده اند.

محافظه کاران با توجه به اولویت موضوع افغانستان و اتخاد همراهی بیشتر در سیاست فرااتلانتیکی متوجه هستند که نیروهای نظامی انگلیس طی سالیان اخیر مواجه با صحنه‌ها وماموریت‌های مختلفی در افغانستان، عراق، سیرا لئون، تیمور شرقی و کوزوو بوده اند و از سوی دیگر با توجه به ظهور قدرت‌های جدید در آسیا توجه جدی و جدیدی را به حوزه آسیای غربی خصوصا شبه قاره هند دارند جایی که رقابت و یارگیری پیرامون نقش هند با روسیه و تا حدودی با همکاران اروپایی و امریکا دارند.

محافظه کاران تعهد خود به پاکستان را در ابعاد امنیتی – نظامی حفظ خواهند کرد و در افغانستان نیز سهم و جایگاه بیشتری را مطالبه می‌کنند لذا احتمالا پازل "هند- پاکستان افغانستان" در سیاست دفاعی محافظه‌کاران دچار تغییر شدت می‌شود و به عنوان اولین قدم حقوق ومزایای نیروهای نظامی در افغانستان را افزایش خواهند داد.

به نظر محافظه‌کاران امروزه بعد از تحولات جنگ سرد، سیاست دفاعی انگلیس نیازمند یک تصویر استراتژیک در آغاز قرن جدید است بنابراین اهمیت ویژه ای به دیپلماسی عمومی در بخش نظامی می دهند. آنها معتقدند که حزب کارگر در سیاست دفاعی از شرایط سریع جهانی شدن برخی از حوزه ها به خوبی استفاده نکرده است و برنامه مشخصی برای دولتهای ضعیف و ناتوان و بازیگران بدون دولت در عرصه شرایط نامتقارن نداشته است.

برخی از نخبگان دفاعی محافظه کار بشدت از نحوه پشتیبانی و لجستیک ارتش انگلیس عصبانی هستند و حتی فراتر بحث های تکنیکی نسبت به سیاست‌های تاکتیکی و عدم برنامه ارتش انگلیس در تحولات بعدی عراق مواضع شدیدی دارند و از این وضعیت به عنوان یک شکاف در قابلیت دفاعی انگلیس یاد می کنند.

راه حل اصلی را در عرصه دفاعی رسیدگی به توان قابلیت، توان میان عملیاتی، توان سازگاری، توان نتیجه‌گیری و توان صادراتی ذکر می کنند و در اولویت عملیاتی بر پشتیبانی سریع از نیروهای خط مقدم تاکید می ورزند.

محافظه کاران با توجه به مخالفت خود به برنامه های اتحادیه اروپا به وى‍ژه در زمینه چشم‌انداز تهدیدات بر پایه اجلاس لیسبون بر اساس نگاه به نقش در ناتو بشدت بر توان بازدارندگی هسته‌ای انگلیس تاکید خواهند کرد که البته این موضوع تاثیرات جدیدی را در بحث توازن استراتژیک در اروپا وهمچنین نحوه تعامل روسیهامریکا وارد خواهد کرد.

لذا در اولین اقدام حقوقی وقانونی موضوعات خود را در پارلمان جدید انگلیس و از طریق کمسیون دفاعی پیگیری خواهند کرد.

محمد فرهاد  کلینی

نویسنده خبر


نظر شما :