محافظه‌کاران پس از ۱۳ سال به خانه شماره ۱۰ بازگشتند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۲:۰۲ کد : ۷۵۶۳ اروپا
با استعفای گوردون براون از مقام نخست‌وزیری، دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار، مامور تشکیل دولت جدید در بریتانیا شد. توافق میان احزاب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات راه را برای تشکیل یک دولت ائتلافی در بریتانیا فراهم ساخت.
محافظه‌کاران پس از ۱۳ سال به خانه شماره ۱۰ بازگشتند

دیپلماسی ایرانی: با استعفای گوردون براون از مقام نخست‌وزیری، دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار، مامور تشکیل دولت جدید در بریتانیا شد. توافق میان احزاب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات راه را برای تشکیل یک دولت ائتلافی در بریتانیا فراهم ساخت.

گوردون براون در شامگاه سه‌شنبه ۱۱ مه استعفانامه‌ خود را تقدیم ملکه‌ بریتانیا کرد. پس از آن الیزابت دوم، ماموریت تشکیل دولت جدید بریتانیا را به دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار داد. کامرون طبق آیین مرسوم در بریتانیا با بوسه بر دست ملکه، به طور رسمی این ماموریت را پذیرفت و به عنوان سیاستمداری ۴۳ ساله، جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا از ۲۰۰ سال پیش تاکنون شد.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا اعلام کرد که حزب محافظه‌کار به کمک حزب لیبرال دمکرات، نیروی سوم در پارلمان بریتانیا، دولت ائتلافی تشکیل خواهد داد. کامرون افزود، وی خواهان ایجاد "ائتلافی واقعی و کامل" با حزب لیبرال دمکرات است.

اظهارات کامرون بیانگر آن است که خطر تشکیل دولت اقلیت در بریتانیا رفع شده و حزب محافظه‌کار حاضر نیست که برای هر تصمیمی، خود را به حمایت‌های موقتی احزاب دیگر وابسته سازد. کامرون تصریح کرد که ائتلاف میان دو حزب باید ایجاد دولتی نیرومند و باثبات را تضمین کند.

کامرون پس از اعلام رسمی نخست‌وزیری خود، ویلیام هیگ، رهبر پیشین حزب محافظه‌کار را به سمت وزیر امور خارجه و جورج اوزبورن را به عنوان وزیر جدید دارایی بریتانیا معرفی کرد. هیگ در آغاز یکی از منتقدان سرسخت وحدت اروپا بود، اما در ماه‌های گذشته رویکردی معتدل در این باره اتخاذ کرده است.

جورج اوزبورن ۳۸ ساله، تاکنون سخنگوی امور مالی حزب محافظه‌کار بوده و یکی از دوستان نزدیک کامرون به شمار می‌آید. تمامی فعالیت‌های شغلی وی یک‌سره در عرصه سیاست بوده است.

کامرون پس از کسب ماموریت از سوی ملکه، به خانه‌ شماره ۱۰ در خیابان داونینگ در لندن، محل سکونت نخست‌وزیران بریتانیا رفت. کامرون در محل سکونت جدید خود نخستین تماس تلفنی را با اوباما داشت. اوباما ضمن تبریک به کامرون، وی را برای دیداری به آمریکا دعوت کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از جمله نخستین رهبران جهان بود که به کامرون تبریک گفت. اولریش ویلهلم، سخنگوی دولت آلمان، گفت: «رهبران آلمان و بریتانیا توافق کردند که درباره موضوعات مهم بین‌المللی همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.»

به گفته ویلهلم، آنگلا مرکل کامرون را برای دیداری در آینده نزدیک به آلمان دعوت کرده است.

گرچه حزب محافظه‌کار نیرومندترین فراکسیون در پارلمان عوام بریتانیاست، اما اکثریت لازم برای تشکیل دولت را در اختیار ندارد. ائتلاف میان احزاب محافظه‌کار و لیبرال دموکرات اکثریتی مطمئن را در پارلمان تضمین خواهد کرد.

یکی از خواسته‌های اصلی حزب لیبرال دموکرات، اصلاح قانون انتخابات است. قانون کنونی انتخابات به ضرر احزاب کوچک در بریتانیا است. به طور مثال حزب لیبرال دموکرات با حدود ۲۳ درصد آرا تنها ۵۷ کرسی نمایندگی در اختیار دارد، اما حزب محافظه کار با حدود ۳۶ درصد آرا توانسته است ۳۰۶ نماینده به پارلمان بفرستد.

حزب محافظه‌کار به نیک کلگ، رهبر لیبرال دموکرات‌ها قول داده است که برای اصلاح قانون انتخابات یک همه‌پرسی در بریتانیا برگزار کند.

تا روزهای آخر مذاکرات میان حزب کارگر و حزب لیبرال دموکرات در جریان بود‌؛ اما بنا به خبرهای رسیده، این گفت‌وگوها سرانجام در روز سه‌شنبه ۱۱مه شکست خورد. در روز دوشنبه نیز گوردون براون با کناره‌‌گیری از مقام رهبری حزب کارگر کوشید، حمایت حزب لیبرال دموکرات را به دست آورد اما سیر حوادث نشان داد که این تاکتیک نیز نتیجه‌بخش نبوده است.

حال پس از ۱۳ سال فعالیت در اپوزیسیون، سرانجام حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون موفق به کسب قدرت سیاسی در بریتانیا شده است.


نظر شما :