تمرکز لندن بر مسایل حقوق بشر در سیاست خارجی

۰۳ مهر ۱۳۸۶ | ۱۱:۲۷ کد : ۷۵۶ اخبار اصلی
گوردن براون سیاست خارجی خود را با تمرکز بیشتر بر روی موارد نقض حقوق بشر دانست و در خصوص منطقه دارفور اعلام کرد که تا زمانی که درگیریهای به پایان نرسد و صلح و عدالت برقرار نشود نفس راحتی نخواهیم کشید.
تمرکز لندن بر مسایل حقوق بشر در سیاست خارجی

گوردن براون به عنوان نخست وزیر بریتانیا در اولین کنفرانس سالانه حزب کارگر خطاب به مردم بریتانیا اعلام کرد که من شما را ناامید نخواهم کرد، من برای بهبود وضعیت مدارس و بیمارستان ها تمام تلاش خودرا خواهم کرد، من ارزش های انگلیسی را ارج می نهم و برای یک بریتانیای قوی مبارزه می کنم و همیشه مدافع شما خواهم بود.

 

آقای براون در سخنرانی خود از تمام چالش هایی که دولت وی را از آغاز دوره نخست وزیری تحت شعاع قرار داده است، سخن گفت. از حملات ناکام تروریستی در لندن تا بروز مجدد بیماری تب برفکی در برخی دام های این کشور که باعث شده است اروپا از واردات مواد دامی از بریتانیا صرف نظر کند.

 

گوردن بروان که بیشترسعی داشت به مسائل داخلی بریتانیا بپردازد، تلاش می کرد تا موضع متفاوت خود با تونی بلر، هم پیمان نزدیک جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، در خصوص جنگ با عراق که موجب کاهش محبوبیت حزب کارگر در بریتانیا شده بود را مشخص کند.

 

هر چند وی تنها با اشاره به تعهد بریتانیا برای کمک به برقراری صلح و امنیت و آشتی دادن فرقه های مختلف در عراق و افغانستان اتکا کرد اما سیاست دوری از جنگ در عراق از روز اول نخست وزیر وی به شدت آشکارا بود.

 

گوردن براون در صدد است تا ماه آینده با حضور در پارلمان بریتانیا، نقش نظامی بریتانیا در عراق را مورد بحث قرار دهد. این اقدام آقای براون درپی اعلام گسترده عقب نشینی سریع نیروهای بریتانیایی از عراق صورت خواهد گرفت.

 

برعکس تونی بلر که همیشه سعی داشت تا نقش بریتانیا را در حوادث جهانی پر رنگ جلوه دهد، گوردن براون ترجیح می دهد تا بیشتر نیروی خود را صرف مسایل داخلی از جمله جنایت هایی که با سلاح های گرم اتفاق می افتد، مواد مخدر و سرطان کند.

 

گوردن براون که نزدیک به سه ماه پیش جانشین تونی بلر شد پیش از این به مدت 10 سال به عنوان وزیر دارایی دولت آقای بلر به کار مشغول بود.

 

وی همچین در این سخنرانی که 65 دقیقه به طور انجامید از زندگی شخصی خود سخن گفت. گوردن براون با بیان خاطره ای گفت که در سن 16 سالگی بر اثر سانحه ای در بازی راگبی دچار آسیب دیدگی از ناحیه چشم چپش شد و با کمک های سازمان سرویس سلامت بریتانیا اکنون می تواند دنیا را ببیند و کلمات را بخواند. وی ادامه داد که تجربیاتی از این قبیل من را به مردی که امروز هستم تبدیل کرده است. بعضی وقت ها مردم به من می گویند که بسیار جدی هستم و برای هر چیزی مبارزه می کنم. اما تجربه به من یاد داده است که همه چیز همیشه آسان به دست نمی آید و بعضی وقت ها مسائلی وجود دارد که ارزش این را دارند که برای آنها بجنگیم.

 

آنچه از نحوه صحبت و محتوای سخنرانی وی به نظر می رسد این است که گوردن براون خود را ناجی ملت بریتانیا می داند و در صدد است تا یک تنه تمام مشکلات داخلی کشورش را حل کند.

 

گوردن براون بخشی از سخنرانی خود را به مصاحبه ای یک طرفه تبدیل کرد واز خودش پرسید: اولین چیزی که من را وادار کرد تا برای خدمات اجتماعی چاره ای بی اندیشم چه چیزی بود؟  وی بعد از مکث کوتاهی ادامه داد: خوب، اولین چیزی که من از پدرم در طول برنامه های مذهبی روزهای یکشنبه یاد گرفتم این بود که ما همانقدر که گیرنده هستیم باید بخشنده نیز باشیم.

 

گوردن براون همچنین از اولویت قرار داشتن مسئله مسکن در بریتانیا سخن گفت و اعلام کرد که قصد دارد تا شاهد خانه دار شدن دو میلیون نفر دیگر تا سال 2010 باشد.

 

نخست وزیر بریتانیا برنامه های سیاست خارجی خود را با تمرکز بیشتر بر روی موارد نقض حقوق بشر از جمله در برمه و زیمباوه دانست و در خصوص منطقه دارفور در سودان اعلام کرد که ما تا زمانی که درگیریهای منطقه دارفور به پایان نرسد و صلح و امنیت و عدالت برای زنان و کودکان دارفوری برقرار نشود ما نفس راحتی نخواهیم کشید.

 

آنچه گوردن براون در سخنرانی خود در شهر ساحلی جنوب بریتانیا از آن سخن نگفت انتخابات زود هنگام بود.

 

انتخابات عمومی بریتانیا باید در ماه می سال 2010 برگزار شود اما آقای براون می تواند هر زمان که بخواهد پارلمان را منحل کند و انتخابات زودهنگام برگزار نماید.

 

به نظر می رسد که برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایطی که وضعیت حزب کارگر نسبت به رقیب انتخاباتی خود حزب محافظه کار بهتر است، بهترین شرایط برای برگزاری انتخابات است و نخست وزیر بریتانیا از طرف مشاورانش برای اعلام انتخابات زود هنگام تحت فشار قرار دارد.

 

اما برخی نیز معتقدند که گوردن براون ترجیح می دهد که در این دوره سه ساله مسوولیت خود را به خوبی انجام دهد و از هر گونه خطری برای از دست دادن شغل جدیدش بپرهیزد چراکه اگر نتواند در انتخابات زودهنگام پارلمانی پیروز شود کوتاه بودن مدت زمان نخست وزیری وی در تاریخ بریتانیا ثبت خواهد شد. 

 


نظر شما :