اروپا: هم مذاکره می کنیم هم تحریم

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۵:۲۸ کد : ۷۵۵۱ اخبار اصلی
به گفته رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، تهران آماده‌ی گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. اشتون از انجام گفت‌وگوها استقبال کرد اما هم‌زمان بر ضرورت برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران تاکید کرد.
اروپا: هم مذاکره می کنیم هم تحریم

به گفته رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، تهران آماده‌ی گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. اشتون از انجام گفت‌وگوها استقبال کرد اما هم‌زمان بر ضرورت برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران تاکید کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که حاضر به گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی درباره برنامه اتمی ایران است. اشتون که در بروکسل در پی نشست سالانه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا سخنرانی می‌کرد، افزود: «در صورتی که مقامات ایران علاقمند به گفت‌وگوهای واقعی اتمی با ما هستند، می‌توانند تماس بگیرند و خشنود خواهم شد که با همکارانم در گروه ۵+۱ ، گفت‌‌وگوها را به پیش ‌برم.»

به گفته اشتون، اتحادیه اروپا با استقبال از مذاکرات مستقیم، خواهان دادن فرصتی دیگر به ایران است. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۱۰ مه گفت: «کاترین اشتون تنها درصورتی حاضر به مذاکره است که درباره توانایی‌های احتمالی ایران برای ساخت تسلیحات اتمی گفت‌وگو به عمل آید.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، گفت که دیدار کاترین اشتون با سعید جلیلی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درخواستی از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است. مهمان‌پرست افزود: «اگر قرار بر طرح موضوعاتی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ایران باشد، باید گفت ما این موضوعات را مربوط به مذاکرات ایران و آژانس می‌دانیم و معتقدیم پرونده هسته‌ای ایران باید روال عادی خود را طی کند.»

به گفته خبرگزاری‌ها، خانم اشتون از احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، خواسته است که مقدمات نشست با منوچهر متکی و یا سعید جلیلی را فراهم کند. پیش از این وزیر امور خارجه ایران در سفری به ترکیه، از پیشنهاد آنکارا مبنی بر ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا و گروه ۵+۱ استقبال کرده بود.

اشتون تصریح کرد که اتحادیه اروپا در پی تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی نیست و همچنان خواهان یافتن راه حلی دیپلماتیک است.

هم‌زمان با اعلام آمادگی اشتون برای گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که در طی هفته‌های آتی، سازمان ملل متحد درباره برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اشتون تصریح کرد که اتحادیه اروپا همچنان نگران برنامه اتمی و وضعیت حقوق بشر در ایران است. وی تاکید کرد که کشورهای اروپایی از صدور فوری قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.

مهمان‌پرست پیرامون موضع جمهوری اسلامی برای مبادله سوخت اتمی برای رآکتور پژوهشی تهران گفت: «به دلیل آن که ما به تضمین عینی نسبت به حسن نیت طرف مقابل نرسیده‌ایم، همچنان بر مبادله سوخت در خاک ایران تاکید می‌کنیم. مگر آنکه شکل جدیدی از موضوع مبادله سوخت مطرح شود تا ما به تضمین عینی دست یابیم.»

وی تاکید کرد که مبادله سوخت «فرمول خاص خود» را دارد که ایران در پی پیگیری ‌آن است.

به گفته مهمان‌پرست، پیشنهادات ترکیه و برزیل با طرح وین پیرامون مبادله سوخت دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که بطور عمده می‌توان در سه نکته آن را خلاصه کرد: نخست میزان سوخت ۲۰ درصدی، سپس زمان تحویل سوخت و سرانجام مکان مبادله. وی در پایان گفت: «امیدواریم امریکا، روسیه و فرانسه نیز آمادگی جدی برای بحث مبادله سوخت داشته باشند و صورت آمادگی این کشورها گمان می‌کنیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.»


نظر شما :