رمقى تازه در کالبد مذاکرات صلح خاورميانه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۷۵۴۰ اخبار اصلی
سرانجام در پی پافشاری امریکایی‌ها فلسطینی‌ها پذیرفتند که پای میز مذاکره با اسرائیلی‌ها البته به صورت غیر مستقیم و...
رمقى تازه در کالبد مذاکرات صلح خاورميانه

دیپلماسی ایرانی: سرانجام در پی پافشاری امریکایی‌ها فلسطینی‌ها پذیرفتند که پای میز مذاکره با اسرائیلی‌ها البته به صورت غیر مستقیم و با وساطت امریکا بنشینند. سازمان آزادی‌بخش فلسطین و حکومت خودمختار در کرانه‌ی غربی برای انجام این گفت و گوها اعلام آمادگی کرد. شرط مذاکره، خودداری اسرائیل از ساختن شهرک‌های تازه در مناطق اشغالی است.

جورج میچل، فرستاده ویژه دولت امریکا، اکنون می‌تواند مأموریت خود را برای میانجی‌گیری از سر بگیرد. دولت اسرائیل علاقه‌مند به از سرگیری مذاکرات صلح است و اکنون حکومت خودمختار فلسطین در کرانه غربی رود اردن نیز تمایل خود را با تلاش‌های میانجی‌گرانه‌ جورجل میچل ابراز می‌کند.

روز شنبه ۸ می سازمان فتح که نیروی اصلی حامی محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان است و نیز سازمان آزادی‌بخش فلسطین که فتح رکن اصلی آن محسوب می‌شود رسما موافقت خود را با از سرگیری مذاکرات اعلام کردند.

دولت امریکا امیدوار است که اکنون دیپلماسی آمد و شد، به مذاکرات صلح در خاورمیانه رمق تازه‌ای دهد. هدف این است که از نو مذاکرات مستقیم میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، جریان یابد. این دو طرف، ۱۶ ماه پیش گفت‌وگوهای خود را قطع کردند، گفت‌وگوهایی که با زحمت بسیار ممکن شده بود.

محمود عباس‌، بلافاصله پس از موافقت سازمان‌های فلسطینی با انجام مذاکرات، با جورج میچل در رام‌الله دیدار کرد. یاسر عابد ربه، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در رابطه با نقش واشنگتن در تحرکات جدید دیپلماتیک گفت که دولت امریکا در مورد سیاست شهرک‌سازی اسرائیل تضمین‌هایی داده است و کلا اطمینان داده که در برابر هر اقدامی که مذاکرات را به خطر افکند، موضع صریحی بگیرد.

میچل از سه‌شنبه‌ هفته‌ گذشته (۴ می) در منطقه به سر می‌برد و در حال گفت‌وگو با طرف‌های درگیر است. او در اسرئیل با بنیامین نتانیاهو، رئیس دولت، ژوزف لیبرمن، وزیر امور خارجه، زیپی لیونی، از رهبران اپوزیسیون، و نیز شیمون پرز، رئیس جمهوری دیدار کرده است. شیمون پرز طرفداری خود را از راه حل دو دولت اعلام کرده، اما مثل همیشه تأکید کرده که مسائل امنیتی نیز باید در نظر گرفته شود.

مقامات اسرائیل از آمادگی فلسطینی‌ها برای مذاکرات ابراز خشنودی کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی اسرائیل گفته است که مذاکرات باید بدون قید و شرط باشند. او همچنین گفته که امیدوار است به زودی گفت‌وگوها به صورت مستقیم پیش برده شوند.

جنبش حماس که قدرت را در نوار غزه در دست دارد، از تمایل فلسطینیان رقیب خود به مذاکره انتقاد کرده است. به نظر حماس اسرائیل سیاست شهرک‌سازی خود را علی‌رغم مذاکرات پیش می‌برد و تصمیم سازمان آزادی‌بخش فلسطین در این میان در حکم "از پشت خنجر زدن به مردم" است.

از جمله خواسته‌های فلسطینی‌ها قطع کامل خانه‌سازی توسط اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی و کل کرانه‌ غربی رود اردن است. اسرائیل تا کنون فقط به توقف موقت شهرک‌سازی تن داده است.

صائب عریقات، دیپلمات فلسطینی گفته است که قرار است مذاکرات تازه در یک محدوده‌ زمانی چهارماه پیش برده شوند. مضمون مذاکرات، مسائل امنیتی و تعیین مرز میان دو دولت فلسطینی و اسرائیلی خواهد بود. فلسطینی‌ها بر آن‌اند که مرکز دولت خود را بیت‌المقدس شرقی قرار دهند. اسرائیل در مقابل بیت‌المقدس را تقسیم‌ناپذیر دانسته و آن را پایتخت جاودانی یهودیان می‌خواند.


نظر شما :