حامد کرزاى براى آشتى به امريکا مى رود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۳:۲۹ کد : ۷۵۳۳ آسیا و آفریقا
حامد کرزی روز دوشنبه راهی واشنگتن می‌شود. هفته‌های اخیر او با لحنی بی‌سابقه از عملکرد حامیان خود انتقاد کرده است. دولت افغانستان همچنان به امریکا نیازمند است، به ویژه در شرایطی که طالبان در تدارک حملات تازه هستند.
حامد کرزاى براى آشتى به امريکا مى رود

دیپلماسی ایرانی: حامد کرزی  راهی واشنگتن است. هفته‌های اخیر او با لحنی بی‌سابقه از عملکرد حامیان خود انتقاد کرده است. دولت افغانستان همچنان به امریکا نیازمند است، به ویژه در شرایطی که طالبان در تدارک حملات تازه هستند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه ۱۰ مه به ایالات متحده سفر می‌کند. ناظران سیاسی این سفر را گامی آشتی‌جویانه تلقی کرده‌اند، زیرا در هفته‌های گذشته در روابط کرزی با واشنگتن ابری از کدورت سایه انداخته بود.

زلمی رسول، وزیر امور خارجه افغانستان در نشستی در کابل اعلام کرد، آقای کرزی را در سفر به واشنگتن یک هیئت بلندپایه دولتی همراهی می‌کند که دست کم ۱۰ وزیر در آن عضویت خواهند داشت.

رسول همچنین گفت: «در این سفر قرار است قرارداد استراتژیک میان امریکا و افغانستان که در سال ۲۰۰۵ میلادی به امضای دو طرف رسید، بازنگری و با شرایط کنونی منطبق شود.»

به گفته زلمی رسول، مسائل امنیتی و همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه اقتصادی و روابط استراتژیک میان امریکا و افغانستان از مسائل اصلی است که میان مقام‌های دو کشور به بحث گذاشته می‌شود.

وزیر امور خارجه افغانستان افزود این سفر در پی تنش‌هایی که اخیرا میان کابل و واشنگتن پدید آمد، فوق‌العاده مهم است.

عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان در نشست خبری در کابل گفت: «نیروهای مسلح افغانستان مایل هستند هرچه زودتر امر مبارزه با تروریسم و تامین امنیت کشور را خود به عهده بگیرند. توانایی نیروهای افغان باید به حدی برسد که بتوانند از دستاوردهای چند سال اخیر در افغانستان دفاع کنند.»

سفر حامد کرزی به ایالات متحده پس از آن صورت می‌گیرد که که در هفته‌های گذشته در روابط میان دو کشور تنش‌های سنگینی به وجود آمد. کرزی در چند ماه اخیر اظهارات تندی علیه متحدان غربی خود بیان کرد، که روابط دو طرف را گل‌آلود ساخت. اطرافیان کرزی این فضای تنش‌آلود را اختلاف نظر عادی میان دوستان ارزیابی کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود سفر کرزی بتواند آشتی و دوستی را به فضای مناسبات برگرداند.

کرزی در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه واشنگتن پست نوشت، تاکید کرد، امریکا و متحدانش راهی طولانی را در افغانستان طی کرده‌اند؛ اما هنوز از پیروزی بسیار دور هستند. زیرا به گفته رئیس جمهور هنوز بخش‌های بزرگی از خاک کشور ناامن است.

کرزی تلویحا از برخوردهای بی‌ملاحظه و خشن در مقابله با نیروهای شورشی انتقاد کرده است. به گفته او در بسیاری از حملات هوایی، شهروندان بی‌دفاع افغانی به خاک و خون غلطیده‌اند و این قابل قبول نیست. او می‌گوید که مرگ و میر در میان افراد غیر مسلح موضوع حساسی در میان مردم افغانستان است و آنها را به صفوف مخالفان می‌راند. به عقیده کرزی باید به حملات شبانه و بازرسی منازل مردم خاتمه داد. به نظر او نیروهای خارجی باید کنترل زندان‌ها را به نیروهای امنیتی دولت افغانستان واگذار کنند.

گفته می‌شود که یکی از نکات اصلی اختلاف نظر بر سر تماس با برخی از نیروهای طالبان و جذب همکاری آنهاست. دولت کرزی اصرار می‌کند که اگر چنین امری در برنامه باشد، باید حتما با هماهنگی قبلی و به نام دولت مرکزی افغانستان صورت بگیرد.

حامد کرزی امیدوار است که با جلب حمایت باراک اوباما در استراتژی تازه‌ کاخ سفید در افغانستان نقشی مهم‌تر ایفا کند. این در شرایطی است که در جذب نیروهای مخالف دولت افق روشنی دیده نمی‌شود. در تازه‌ترین تحولات، بنیادگرایان طالبان تهدید کرده‌اند که به زودی حمله‌ای سراسری را شروع خواهند کرد. آنها تهدید کرده‌اند که با بمب و موشک مواضع دولت را در شهرهای گوناگون زیر حمله خواهند گرفت.

عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان، تهدید نیروهای شورشی را تبلیغات تکراری دانست. به نظر او طالبان در شرایط فعلی نمی‌توانند حمله‌ای گسترده انجام دهند.

در تابستان آینده ارتشیان افغان در کنار نیروهای ائتلاف بین‌المللی حمله‌ای سراسری را به استان قندهار با هدف سرکوب نهایی طالبان به اجرا می‌گذارند. استان قندهار در جنوب شرقی کشور، پایگاه اصلی نیروهای طالبان است که رهبران آنها در پاکستان مستقر شده‌اند. این حمله قرار است خطر طالبان را از کشور دور کند تا نیروهای امریکایی بتوانند از ژوئیه ۲۰۱۱ عقب‌نشینی را از خاک افغانستان شروع کنند.


نظر شما :