انگشت اتهام به سمت برنامه هسته‌اى اسراييل

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۲ کد : ۷۵۱۶ اخبار اصلی
نوبت به اسرائيل رسيد. نيم قرن است که جهان چشم‌هاى خود را بر فعاليت‌هاى نظامى و هسته‌اى اسرائيل بسته‌است...
انگشت اتهام به سمت برنامه هسته‌اى اسراييل

نوبت به اسرائيل رسيد. نيم قرن است که جهان چشم‌هاى خود را بر فعاليت‌هاى نظامى و هسته‌اى اسرائيل بسته‌است. با اين‌همه امسال در کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى موسوم به ان‌پى‌تى همگان از اسرائيل سخن گفتند و انگشت اتهام‌ها به سمت برنامه هسته‌اى اين رژيم نشانه رفت. بيست و چهار ساعت پيش هم دبير کل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در نامه‌اى خطاب به اعضا از انها خواست تا در خصوص پاسخگويى اسرائيل به اين آژانس نظر خود را اعلام کنند. با اين‌همه پيش‌بينى مى‌شود که اسرائيل ماه آينده ميلادى با دردسر جديدى به نام پرونده هسته‌اى خود روبه‌رو شود. اعضا آژانس يک ماه ديگر در نشستى دوره‌اى دور هم جمع مى‌شوند و البته اين‌بار به استثنا کره‌شمالى و ايران، پرونده اسرائيل هم روى ميز قرار مى‌گيرد .

به گزارش آسوشييتدپرس، رونوشتى از محورهاى مورد بحث در نشست هفتم ژوئن در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته است که يکى از بندهاى آن به برنامه هسته اى اسرائيل اختصاص يافته است. از 52 سال پيش که جهانيان موجوديت اسرائيل را به رسميت شناختند تاکنون اين نخستين بار است که اسرائيلى‌ها به واسطه برنامه هسته‌اى خود مورد پرسش قرار مى‌گيرند .

نحوه برخورد اعضا آژانس با اسرائيل در اين پرونده در مدت زمان باقى‌مانده تا رسيدگى به آن قابل تغيير است. يک مقام ارشد آژانس که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که قرار گرفتن نام اسرائيل در ليست محورهاى مورد بحث آژانس به درخواست اعراب انجام گرفته است و در شرايطى که ايالات متحده و همراهان غربى اسرائيل مخالفت خود را با اين مساله اعلام کنند بى‌شک اين محور قابل حذف است.

حتى در صورت حدف اين بند در يک ماه باقى‌مانده، باز هم درج نام اسرائيل در ليست اوليه محورهاى نشست هفتم ماه مى حائز اهميت است. قيد نام اين رژيم نشان دهنده موفقيت اعراب و کشورهاى مسلمان در جلب توجه افکار عمومى نسبت به فعاليت هاى هسته‌اى اسرائيل است. هيات 35 نفره آژانش بين‌المللى انرژى هسته‌اى؛ تيم تصميم گيرنده در بدنه آژانش است که مى‌تواند پرونده يک کشور را به شوراى امنيت ارجاح دهد. در سال 2006 همين تيم بود که به دنبال ادامه غنى سازى اورانيوم توسط تهران، پرونده اين کشور را به شوراى امنيت فرستاد .

قرار دادن نام اين نام در ليست سيلى نه تنها به صورت تل‌آويو بلکه واشنگتن و متحدان غربى‌اش است که از موجوديت يهودى اسرائيل دفاع مى‌کنند و سخنان رهبران اين رژيم در خصوص فعاليت‌هاى هسته اى ايران و تهديد خواندن تهران را مانند آب خوردنى باور مى‌کنند. ايران و سوريه محورهاى نشست قبلى هيات تصميم‌گيرنده آژانس بودند. در آن زمان خوددارى ايران از متوقف کردن غنى سازى اورانيوم و ممانعت از حضور بازرسان در اين کشور بهانه‌اى شد به دست روساى آژانس و در خصوص پرونده هسته‌اى دمشق هم باز اسرائيل و حرکت خودسرانه اين رژيم در بمباران ساختمانى نيمه‌کاره، سوريه را در راس بحث‌هاى آژانس قرار داد .

در هيات تصميم گيرنده آژانس، کشورهاى در حال توسعه حامى برنامه هسته‌اى ايران هستند و مخالفت خود را با اسرائيل به عناوين مختلف اعلام مى‌کنند. در کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى در نيويورک اعراب از آمادگى خود براى خاورميانه‌اى عارى از تسليحات هسته‌اى سخن گفتند. اعراب خواهان همکارى ايالات متحده براى خلع سلاح کشورهاى خاورميانه هستند. در اين ميان اسرائيل نيز از اين قاعده مستثنى نيست. هجده کشور عربى حاضر در شوراى امنيت تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا اين‌بار نام اسرائيل در يکى از بندهاى دستور کار آژانس قرار بگيرد. در بيست و سومين روز از ماه آوريل اعراب متفق‌القول نامه‌اى به دبير کل آژانس نوشتند و از او براى بازخواست از اسرائيل در خصوص برنامه هسته‌اى‌ش کمک خواستند. اسرائيل هرگز نه تعداد تسليحات هسته‌اى در اختيار را افشا کرده و نه بازرسان آژانس را به خاک خود راه داده است.


نظر شما :