آيا ايران ترسيده است؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۱ کد : ۷۵۱۵ اخبار اصلی
مهمانى شامى که تهران بدون برنامه قبلى براى اعضاى شوراى امنيت ترتيب داد به خودى خود نشان مى‌دهد که تهران ...
آيا ايران ترسيده است؟

کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى موسوم به ان‌پى تى همچنان به کار خود در نيويورک ادامه مى‌دهد. ايران و اسرائيل تبديل به محورهاى مورد بحث در اين دور از نشست ان پى تى شده‌اند. سخنان محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران در صحن سازمان ملل و محکوم کردن سياست يک بام و دو هوا غرب در قبال کشورهايى که به دنيال انرژى هسته‌اى هستند، بازخوردهاى خود را داشته و البته موضع‌گيرى ايالات متحده هم تحليل‌هاى بسيارى را به دنبال داشت. با اين‌همه دولت باراک اوباما چهار روز پس از سخنرانى رئيس‌جمهورى ايران ادعا مى‌کند که تهران باز هم فرصتى ديگر براى بازگشت به جامعه آغوش بين‌الملل را از دست داده‌است. تهران پنجشنبه شام اعضاى شوراى امنيت را به مهمامى غيرقابل پيش‌بينى دعوت کرد. با اين همه گويا صرف شام دور هم نيز ره به جايى نبرده است .

آسوشييتد پرس در اين خصوص مى‌نويسد: مهمانى شامى که تهران بدون برنامه قبلى براى اعضاى شوراى امنيت ترتيب داد به خودى خود نشان مى‌دهد که تهران بيش از پيش نگران برنامه هسته‌اى خود و بازخورد آن در سطح بين‌المللى و البته عکس العمل جامعه جهانى است.

فيليپ کرولى، سخنگو وزارت امور خارجه در اين خصوص مى‌گويد: سياست ايالات متحده در مورد تهران پاسخ داده است. اعضاى شوراى  امنيت که به مهمانى شام دعوت شده‌بودند اين‌بار هم نتوانستند در محفلى به ميزبانى ايرانى‌ها اختلافات در خصوص برنامه هسته‌اى اين کشور را به حاشيه برانند. در اين مجلس همه با صراحت و البته به شکل کاملا حرفه‌اى با يکديگر بحث و تبادل نظر داشتند .

به گفته سخنگوى وزارت امور خارجه؛ اعضا شوراى امنيت بار ديگر از ايران خواستند به دغدغه‌هاى بين‌المللى پاسخ دهد: برخى اعضاى از جمله نماينده ايالات متحده نسبت به کاستى‌هاى موجود در استراتژيايران در مواجهه با جامعه بين‌المللى هشدار دادند .

گفته مى‌شود که منوچهر متکى وزير امور خارجه که ميزبانى اين مهمانى را بر عهده داشت در خصوص راکتور تحقيقاتى در ايران سخن گفت. با وجود انکه ايران در چند هفته گذشته بر بحث تبادل اورانيوم با درصد‌هاى متفاوت متمرکز شده است اما سخنگوى وزرات امور خارجه ايالات متحده ادعا مى‌کند که تهران براى چندمين بار فرصتى طلايى را از دست داد. واشنگتن همچنان بر اعمال دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران اصرار دارد. در اين ميان چين، برزيل، لبنان و ترکيه از جمله کشورهاى کليدى هستند که مخالفت خود را با اين امر اعلام کرده‌اند .

آنا مارى اسلاتر که هدايت تيم تصميم گيرنده در دستگاه ديپلماسى باراک اوباما پيرامون پرونده هسته‌اى ايران را عهده دار است در اين خصوص مى‌گويد: ايران تمام تلاش خود را براى ممانعت از انزوا بيشتر به کار گرفته است. حضور محمود احمدى نژاد در سازمان ملل به عنوان تنها رئيس جمهورى شرکت کننده و همچنين مهمانى شام نشان مى‌دهد که تهران به شدت نگران است. اين نشانه‌ها دال بر موفقيت ما در قبال ايران است .

بسيارى از تحليل ‌گران مسائل ايران از دعوت نماينده ايالات متحده به مهمانى شام به ميزبانى ايران تعحب کردند چرا که دو کشور از زمان انقلاب اسلامى هيچ‌گونه رفت و امد ديپلماتيکى با هم نداشته‌اند.


نظر شما :