روسيه خواستار معامله بر سر ايران است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۶ کد : ۷۵۱۳ سرخط اخبار
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است

فارس- خبرگزارى رويترز به نقل از يکى از مقامات رسمى روسيه که به هويت وى اشاره نکرد مدعى شد روسيه خواستار معامله بر سر ايران است.

خبرگزارى رويترز به نقل از يک مقام رسمى روسيه مدعى شد: روسيه خواستار لغو سريع تحريم آمريکا از شرکت "روس‌آبورون‌اکسپرت " شرکت دولتى صادر کننده تسليحات و سه شرکت ديگر است.

اين مقام روسيه که خواست هويتش فاش نشود افزود: ما خاستار اجابت درخواستمان هستيم. زيرا که آمريکا روى موضع گيرى ما نسبت ايران حساب مى‌کند.

آمريکا و متحدان غربى آن براى اعمال دور چهارم تحريم ها عليه ايران به حمايت اين کشور عضو دائم شوراى امنيت نياز دارد.

روسيه پيش‌بينى کرده در صورتى که اين تحريم‌ها لطمه‌اى به مردم ايران نزند ممکن است از تحريم‌هاى عليه ايران حمايت کند.

روسيه بارها از تحريم چهار شرکت مذکور که متهم به فروش تکنولوژى‌هايى است که مى‌تواند به ايران، سوريه، کره شمالى کمک کند تا به سلاح هاى کشتار جمعى و سيستم‌هاى موشکى دست پيدا کنند انتقاد کرده است. 

 

احمدی‌نژاد، معلم روسای‌جمهور دنیاست

 

رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور ی با بيان اينکه باید ازاحمدی نژاد به عنوان معلم روسای جمهور دنیا نام برد،خاطر نشان کرد: رئیس جمهور ما بارفتار ظلم ستیزی خود خیلی درس‌ها به جهانیان آموخت وقطعا درآینده ای نه چندان دوراین درس‌ها در دنیا فراگیر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، اسفند‌ياررحيم مشایی طی سخنانی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان مازندران که در محل اردوگاه شهدای دانش آموزان بادله ساری برگزار شد، از مردم مازندران به عنوان کسانی نام برد که درجنگ حق علیه باطل با دادن شهدای فراوان دین خود رابه نظام جمهوری اسلامی ادا نمودند.

رئيس‌دفتر رئيس جمهور با اشاره به هفته معلم  وروز معلم خاطر نشان داشت: اولین معلم درخلقیت خدا است، واولین کسی که از معلم تجلیل نمود خود خدا است و از زمانی که اسلام به سرزمین ایران وارد گشت ،به لحاظ علم ایرانیان بود ،وایران کهن همراره صاحب دانشمندانی بوده است که درصدر اسلام از آنان به نیکی یاد شده است و  اگر اسلام دین تعالی ودانش نبود قطعا درآن زمان ایرانیان به آن روی خوش نشان نمی دادند.

رحيم مشایى اضافه کرد: معلمى در نزد ايرانيان همواره از جايگاه بالايى برخوردار بوده است .به گونه اى که پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) از ايرانيان با صفت جستجوگر ياد کرده‌اند.

مشایی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جنس انقلاب اسلامی از علم ونور بود وامام ورهبر فقید جمهوری اسلامی به صورت کلاسیک معلم بود وهمواره درکلامشان، معلمان را می ستود.

مشایی یکی از شاخص‌های اصلی آموزش وپرورش را تعلیم وتربیت ذکر کرد وخاطرنشان ساخت: تعلیم وتربیت آموزه‌ای است که دین اسلام به آن سفارش شده است و در دولت نهم ودهم به این مهم بسیارسفارش وتوجه شده است .

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درقسمت دیگری ازسخنان خود به حضور احمدی نژاد در صحنه‌ها ومجامع بین المللی اشاره کرد واظهار داشت: احمدی نژاد با حضوری شجاعانه، جسورانه وبا داشتن تعاليم  اندیشه‌های بلند و به عنوان یک عنصر مبارز با ظلم وبیداد همواره درمجامع باجهان استثمارمبارزه نموده است.

وی با بيان اينکه باید ازاحمدی نژاد به عنوان معلم روسای جمهور دنیا نام برد،خاطر نشان ساخت : رئیس جمهور ما با رفتار ظلم ستیزی خود خیلی درس‌ها به جهانیان آموخت وقطعا درآینده ای نه چندان دوراین درس‌ها در دنیا فراگیر خواهد شد.

مشایی ازاحمدی‌نژاد به عنوان کسی نام برد که مانع رسیدن یک پدیده شوم در بخش مهمی ازجهان شد.

در پایان این مراسم ازفرهنگیان مازندرانی که رتبه‌های کشوری، استانی، شهرستانی کسب نموده بودند بادادن هدایایی تجلیل به عمل آمد.

 

سیدحسن‌خمینی سخنران نمازجمعه 14خرداد شد

 

رئیس کمیته امور جوانان و دانشگاهیان ستاد مرکزی ارتحال امام راحل با بیان اینکه در مراسم سالگرد امام (ره) به دلیل ساخت و ساز در داخل حرم محدودیت هایی به لحاظ فضا در داخل حرم مطهر برقرار خواهد بود ، خبر داد که در نماز جمعه 24 خرداد سید حسن خمینی سخنران پیش از خطبه ها خواهد بود .

به گزارش مهر، نشست کمیته امور جوانان و دانشگاهیان ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س)برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از وزارت علوم ، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، جمعیت هلال احمر ، دانشگاه جامع علمی کاربردی و سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور شرکت داشتند.

در ابتدای نشست دکتر حسینی رئیس کمیته امور جوانان و دانشگاهیان ستاد مرکزی ارتحال امام راحل به عملیات ساخت و ساز درحرم مطهر امام (س) که سال گذشته مراسم بزرگداشت ارتحال امام را تحت الشعاع قرار داده بود اشاره کرد و  گفت : در سال جاری نیز به دلیل ساخت و ساز در داخل حرم محدودیت هایی را به لحاظ فضا در داخل حرم مطهر داریم.

دکتر حسینی اظهار داشت: هر سال یک روز اصلی داشتیم که رئیس جمهور سخنرانی می کرد و شب 15 خرداد نیز یکی از شخصیت های مهم کشور دعوت به سخنرانی می شدند. امسال با توجه به مصادف بودن روز 14 خرداد با روز جمعه، نماز جمعه در حرم مطهر برگزار می شود.
 
وی افزود: در روز 14 خرداد  قبل از خطبه های نماز جمعه، حجت الاسلام  سید حسن خمینی یادگار گرامی امام راحل  نیز یکی از سخنرانان خواهند بود. حسینی گفت: سخنران اصلی خطبه های نماز جمعه مقام معظم رهبری خواهند بود.
 
وی گفت: با توجه به اینکه شب 14 خرداد برنامه ای برگزار نمی شود بر خلاف سال های گذشته باید به گونه ای برنامه ریزی شود که زائرانی که از شهرستان ها می آیند قبل از نماز جمعه، جمع شوند و در تهران  سرگردان نشوند.
 
وی با اشاره به جمعیت احتمالی که در مراسم روز 14 خرداد شرکت می کنند تصریح کرد: پیش بینی می شود جمعیتی در حدود یک و نیم میلیون تا 2 میلیون نفر در مراسم شرکت کنند.
 
دکتر حسینی بیان کرد که هر سال 30 الی 40 هزار اتوبوس و قطار برای جابه جایی جمعیت تدارک دیده می شود ولی امسال چون مراسم یک روز است، ما باید آمادگی برای حضور مردم در مراسم داشته باشیم و چون یک برنامه رسمی وجود دارد خود به خود برنامه ها تحت تاثیر این برنامه قرار می گیرد .
 
رئیس کمیته امور جوانان و دانشگاهیان ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(س)گفت: امسال میلاد فاطمه زهرا (س) با میلاد امام (س) مصادف است، به همین دلیل مراسمی که در سطح کشور برگزار می شود ، هم باید سالگرد ارتحال در آن داشته باشیم و هم جشن میلاد حضرت فاطمه (س)و میلاد امام خمینی (س).
 
دکتر حسینی به روز میثاق جوانان و دانشگاهیان با امام راحل اشاره کرد و گفت: هر سال روزی به عنوان روز میثاق جوانان ودانشگاهیان با امام اعلام می شود و این روز گاهی وقت ها جابه جا می شود.در این نشست مقرر شده روز 12 خرداد به عنوان روز میثاق جوان و دانشگاهیان باشد.
 
همچنین مقرر شد که اساتید جوانان ودانشجویان برتر در روز میثاق شرکت داشته باشند.
 
در ادامه این نشست امین عارف نیا معاون فرهنگی ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(س)گزارشی از فعالیت های این معاونت ارائه کرد.
 
عارف نیادر مورد تولیدات فرهنگی این معاونت گفت:سه عنوان نرم افزار تولید شده در مراسم امسال ارائه خودهد شد.
 
وی گفت: این نرم افزارها شامل یک  CD وصیت نامه امام خمینی(س)یک  CD تحت عنوان یاران امام که به معرفی 30 تن از یاران امام از شهدا و بزرگان انقلاب می پردازد ونرم افزار سوم تحت عنوان شمع جاویدان که وجه هنری و ادبی دارد.
 
عارف نیا افزود: نرم افزارهایی نیز در مراحل آماده سازی است که امید می رود در این ایام در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
 
وی در ادامه گفت ویژه نامه هایی برای کودکان ،نوجوانان ،جوانان و دانشگاهیان نیز تهیه یا در حال آماده سازی است که برای مشتاقان ارائه خواهد شد.
 
معاون فرهنگی ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) به بسته های فرهنگی و نرم افزاری که در دستور کار ستاد قرار دارد، اشاره کرد و گفت: منزل به منزل با روح الله که شامل معرفی 17 منزل است که امام راحل در دوران حیاتشان از بدو تولد تا ارتحال در آنها زندگی می کردند،بسته نرم افزاری 20 سال فراق شامل سخنرانی مقام معظم رهبری و روسای جمهور در قالب پنج DVD و نیز فیلم مستند جماران که 10 سال سکونت امام در جماران می باشد در دست تولید است.
 
گفتنی است در این نشست دکتر آشوری نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور،عبد الله رضایی نماینده دانشگاه آزاد ،بیژن مظاهری نماینده وزارت بهداشت ،حامد طاهری جبلی نماینده جمعیت هلال احمر ، سید علی فلاح نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی و محمد حسن دری نماینده سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور شرکت داشتند و هر کدام گزارشی در مورد فعالیت ها و اقداماتی که در ایام بزرگداشت و مراسم ارتحال انجام می دهند ارائه کردند ونیز پیشنهاد هایی ارائه نمودند. 

 

دادگاه بهاره هدايت برگزار شد

‌چهارشنبه هفته گذشته جلسه رسيدگى به اتهامات بهاره هدايت از فعالان دانشجويى در شعبه 28 با حضور رييس شعبه و نماينده دادستان برگزار شد.

جلسه رسيدگى به اتهامات بهاره هدايت برگزار و بعد از اخذ آخرين دفاع ختم رسيدگى به پرونده از سوى شعبه 28 دادگاه انقلاب اعلام شد.

به گزارش ایلنا مهدى حجتى در خصوص آخرين وضعيت پرونده موکل خود گفت:‌چهارشنبه هفته گذشته جلسه رسيدگى به اتهامات بهاره هدايت از فعالان دانشجويى در شعبه 28 با حضور رييس شعبه و نماينده دادستان برگزار شد.


وکيل هدايت با بيان اينکه به 6 اتهام موکلش در اين جلسه رسيدگى شد،ادامه داد:عمده اتهامات مطرح در اين جلسه فعاليت تبليغى عليه نظام از طريق مصاحبه با رسانه‌هاى بيگانه،توهين به رهبرى،توهين به رييس جمهور،اخلال در نظم عمومى از طريق شرکت در تجمعات غيرقانونى ،ورود غيرقانونى و تخريب درب دانشگاه اميرکبير هنگام ورود مهدى کروبى به اين دانشگاه بود.

حجتى اظهارداشت: روند دادگاه به صورت سوال و جواب بود و بعد از اينکه دفاعيات از موکلم اخذ شد به دادگاه اعلام کرديم که با توجه به اين روند هيچ تفهيم اتهامى به موکلم صورت نگرفته است.

وى با بيان اينکه رسيدگى به اتهامات توهين به رييس جمهور،ورود غيرقانونى و تخريب درب دانشگاه امير کبير در صلاحيت دادگاه عمومى است،افزود: اين موضوع را به رييس دادگاه تذکر داديم اما ايشان اعلام کردند که از رييس قوه قضاييه ابلاغ ويژه‌اى براى رسيدگى به اين جرائم دارند و در کنار رسيدگى به اتهامات در صلاحيت دادگاه انقلاب مى‌توانند،اتهاماتى را که در صلاحيت دادگاه عمومى است را نيز رسيدگى کند.

حجتى تاکبد کرد: طبق موازين حقوقى قاضى صلاحيت خود را از دادگاه مى گيرد نه اينکه دادگاه صلاحيت خود را از قاضى بگيرد و على‌الاصول قاضى حق ندارد به موضوعى که صلاحيت رسيدگى به آن را ندارد،رسيدگى کند.

وکيل هدايت خاطرنشان کرد:در پايان جلسه،رييس دادگاه ضمن اخذ آخرين دفاع ،ختم جلسه رسيدگى را اعلام و قرار شد وکلاى پرونده ظرف يک هفته لايحه دفاعيه خود را به دادگاه ارائه دهند.

  مهمانپرست: مبادله سوخت در ایران

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرمول برزیل و ترکیه برای تبادل سوخت قابلیت عملیاتی شدن دارد از گفتگو های جدید ایران با طرفینی که برای تامین این سوخت اعلام آمادگی کرده اند خبر داد.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین تبادل نظرها پیرامون بحث مبادله سوخت تصریح کرد: در این رابطه برای تامین سوخت راکتور تهران از زمانی که از سوی ایران این نیاز به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شد و آمریکا، فرانسه و روسیه از طرف آژانس برای تامین این سوخت معرفی شدند نشستی در وین برگزار شد و تا کنون این مباحث ادامه دارد.

دستیار ویژه وزیر خارجه خاطر نشان کرد: موضوعی که برای مبادله سوخت قابل توجه است میزان سوخت مورد نیاز، زمان و مکان مبادله است.

وی در خصوص ورود برخی کشورها به بحث هسته ای ایران یادآرو شد: فرمول هایی توسط کشورهای مختلف از جمله ترکیه و برزیل مطرح شده که این فرمول ها نشانگر امکان عملیاتی شدن مبادله و ایجاد تفاهم نسبت به موضوعات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نقطه نظرات طرفین درباره میزان اورانیوم مورد نیاز و زمان مبادله به هم نزدیک است و امکان تفاهم در این موضوعات وجود دارد. در مورد مکان مبادله نیز نقطه نظر ما همچنان این است که باید در ایران انجام شود البته قرار است درباره جزئیات فنی مبادله سوخت نشست هایی با طرفینی که برای بحث مبادله آمادگی دارند داشته باشیم.

مهمانپرست تاکید کرد: در صورتی که اعتماد ما تامین شود این مبادله انجام خواهد شد و ما نسبت به تفاهم در این باره خوشبین هستیم.

وی همچنین با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران که به زودی انجام خواهد شد گفت: این سفر در چارچوب روابط بسیار خوب ایران و ترکیه و رفت و آمد مقامات دو کشور و بحث و رایزنی و مشورت مستمر دو کشور انجام می شود و بحث های مختلفی از جمله بحث هسته ای نیز در آن دنبال خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه از تلاش ترکیه و برزیل و فرمول های این دو کشور برای پیدا کردن راه حل در جهت تامین سوخت راکتور تهران استقبال و ابراز امیدواری کرد که با این گفتگوها نتیجه مناسبی به دست آید.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا آزادی مجید کاکاوند شهروند ایرانی زندانی در فرانسه می تواند چراغ سبزی در جهت بهبود روابط فرانسه و ایران باشد یادآور شد: ما همواره از توسعه روابط با کشورهای اروپایی استقبال کرده ایم و معتقدیم ظرفیت خوب کشورهای اروپایی از جمله فرانسه باید در جهت مشارکت و توسعه روابط به کار گرفته شود و نباید اجازه داد بحث های حاشیه ای و ناشی از اراده کشورهای خاص در حوزه روابط دو کشور بر روی تصمیمات تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به آزادی کاکاوند تصریح کرد: خواست آمریکا از فرانسه برای استرداد این شهروند ایرانی غیر قانونی بود، آمریکایی ها به دنبال ایجاد مزاحمت برای اتباع ایران هستند و برای این منظور روابط تجاری با اتباع ایرانی به تجارت به کالاها با مصارف دو گانه وانمود می کنند و از این پوشش برای برای به هم زدن روابط خوب ما با دیگران بهره می برند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: اینکه دولت فرانسه و مقامات قضایی این کشور به درخواست غیر قانونی آمریکا پاسخ مثبت ندادند ، مثبت تلقی می کنیم.


اولين رئيس جمهور زن کاستاريکا انتخاب شد


لائورا چينچيلا امروز (شنبه) به عنوان اولين رئيس جمهور زن کاستاريکا برگزيده شد. وى زمام امور را در يک مقطع زمانى چالش برانگيز در يکى از آرام‌ترين دموکراسى‌هاى آمريکاى لاتين به دست گرفت.

به گزارش ايسنا، افزايش فقر و ناامنى و وخامت کسرى بودجه مالى به دليل بروز بحران مالى مهمترين نگرانى‌هاى لائورا چينچيلا، رئيس جمهور محافظه‌کار جديد کاستاريکا محسوب مى‌شود.

مخالفان، چينچيلا را به عنوان آلت دست اسکار آرياس، رئيس جمهور فعلى اين کشور معرفى کرده‌اند. اسکار آرياس در سال 1987 و به دليل فعاليت‌هايش در پايان دادن به جنگ‌هاى داخلى در آمريکاى مرکزى جايزه صلح نوبل را از آن خود کرده بود.

براساس گزارش خبرگزارى فرانسه، انتظار مى‌رود که چينچيلا از طرح تجارت آزاد و روابط تجارى بين‌المللى استار آريا حمايت کند؛ اما ممکن است با مشکلاتى در کنگره اين کشور روبه‌رو شود؛ جايى که حزب ملى آزاديبخش از اکثريت مطلق برخوردار نيست.

دولت چينچيلا قرار است بر توافق‌هاى تجارت آزاد ايجاد شده با سنگاپور و چين نظارت کند و هم‌چنين امور مذاکرات متوقف شده با اتحاديه اروپا بر سر توافقنامه تجارت در آمريکاى مرکزى را بر عهده بگيرد.

چينچيلا 51 ساله فارغ‌التحصيل دانشگاه جورج تاون است. وى پيشتر به عنوان وزير امنيت عمومى و وزير دادگسترى فعاليت داشته و توانست مردم کاستاريکا را به اين موضوع متقاعد کند که با تجربياتش مى‌تواند مقابله جدى عليه جرم و جنايت را آغاز کند.

پس از آنکه آرياس در بحبوحه بحران مالى هزينه‌هاى عمومى را افزايش داد، چينچيلا يک کسرى بودجه مالى پنج درصدى را به ارث برده است.


بانک جهانی ایران را متهم به پولشویی کرد

اجلاس بهاره صندوق بين‌المللى پول در حالى در هفته‌هاى گذشته برگزار شد که رسانه‌هاى داخلى چندان به موضوع اختلاف ميان هيات ايرانى و آمريکايى در اين اجلاس نپرداختند. اين درحالى است که رسانه‌هاى خارجى از اعتراض ايران به بيانيه قرائت شده از سوى رئيس آمريکايى بانک جهانى خبر داده بودند.

به گزارش ايلنا، محمود بهمنى رئيس کل بانک مرکزى ايران و شمس الدين حسينى وزير اقتصاد از طرف دولت به اين اجلاس رفته بودند و عبدالرضا ترابى و هادى قوامى اعضاى کميسيون‌هاى اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس نيز آنها را همراهى مى‌کردند.

ترابى نماينده گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به مليت آمريکايى رئيس بانک جهانى و تابعيت اروپايى رئيس صندوق بين‌المللى پول يادآور شد: در اثر حضور چنين مديريت‌هايى در راس بانک جهانى و صندوق بين‌المللى پول که اکثريت سهام اين دو نهاد را به اين کشورها اختصاص داده است‏، زورگويى‌هاى از سوى آنها به ديگر کشورها اعمال مى‌شود.

وى با اشاره به عضويت 185 کشور در صندوق بين‌المللى پول از سهم نسبتا خوب ايران در بانک جهانى و اين صندوق سخن گفت و افزود: با اين وجود، همواره اتهاماتى از سوى روساى آمريکايى و اروپايى اين دو نهاد به ايران وارد مى‌شود که مى‌کوشند چهره اقتصادى ايران را مخدوش کنند.

عضو کميسيون اقتصادى مجلس، بيانيه پايانى رئيس بانک جهانى در اجلاس اخير صندوق بين‌المللى پول را نمونه‌اى از اين امر دانست و افزود: آنها در اين بيانيه ايران را متهم به پولشويى کردند. در حالى که ما پيش از برگزارى اين اجلاس مصوبه دولت ايران مبنى بر تاکيد بر مبارزه با پولشويى را به صندوق بين‌المللى پول ارائه داده بوديم.

ترابى با اشاره به اينکه قرائت اين بيانيه از سوى رئيس بانک جهانى منجر به اعتراض هيات ايرانى شد، ادامه داد: از آنجايى که تريبون در اختيار ما قرار نمى‌گرفت، ناگزير به صدور و انتشار بيانيه‌اى در ميان حاضرين در اين نشست شديم. اما متاسفانه اين بيانيه از تريبون صندوق بين‌المللى پول قرائت نشد.

عضو کميسيون اقتصادى مجلس در پاسخ به اينکه آيا بيانيه منتشره از سوى هيات ايرانى اثر گذار بود يا نه ؟،‌ اظهار داشت: اين بيانيه نه تنها در ميان نمايندگان کشورهاى ديگراثرگذار بود، بلکه سبب اتحاد بيشتر اين کشورها عليه مسوولان آمريکايى و اروپايى صندوق بين‌المللى پول و بانک جهانى شد تا در مقابل زورگويى‌هاى آنان ايستادگى بيشترى نشان دهند.

وى افزود: از آنجا که رئيس بانک جهانى با تشريفات خاصى وارد سالن مى‌شد، هيات ايرانى نتوانست حضورا مراتب اعتراض خود را بيان کند.

اين نماينده مجلس در پاسخ به سوالى که يادآور مى‌شد سال گذشته در حاشيه اين اجلاس هيات آمريکايى درخواست مذاکره با هيات ايرانى را ارائه داده بودند و جوياى اين بود که آيا در سال‌جارى نيز چنين درخواستى ارائه شده است يا نه؟، گفت: امسال هيچ درخواستى براى ملاقات ميان هيات آمريکايى با هيات ايرانى مطرح نشد.

ترابى با تاکيد بر اينکه هيات‌هاى ايرانى و آمريکايى در دو قسمت مجزا در سالن اجلاس بين‌المللى پول جاى گرفته بودند، متذکر شد که هيچ رويارويى ميان اين دو هيات انجام نشد و حتى در سالن‌هاى انتظار هم هيات‌هاى ايرانى و آمريکايى با يکديگر روبه‌رو نشدند. اين در حالى است که هيات ايرانى با هيات‌هاى مختلفى از کشورهاى مالزى، اندونزى، پاکستان و افغانستان و برخى کشورهاى آفريقايى ملاقات و مذاکره داشت.



گفتگوهای جدید ایران با اروپا درباره تبادل سوخت  

به گزارش مهر، منوچهر متکی که عصر دیروز جمعه عازم ترکیه شده بود پس از دیدار با همتای ترکیه ای خود که پشت درهای بسته در استانبول برگزار شد در جمع خبرنگاران ، در پاسخ به سئوالی درباره نتایج سفر به نیویورک گفت : در جلسه مشترک با 15 عضو شورای امنیت و اعضای جنبش عدم تعهد دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره بازنگری در ان پی تی و آخرین تحولات درباره مبادله سوخت تشریح شد.

وی با اشاره به پشتیبانی کشورهای عضو عدم تعهد از فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران گفت : اعضا شورای امنیت به صورت " دوفکتو" واقعیت فعالیت صلح آمیز ایران را در زمینه هسته ای پذیرا هستند و پیشنهادهای ایران را نیز درباره ان پی تی اقدامی اعتماد ساز می دانند که موجب همکاری های سازنده شده است.

متکی ابراز امیدواری کرد انتقال درست پیشنهادهای ایران درباره ان پی تی به سایر طرف ها با بازتاب مثبت و سازنده این کشورها مواجه شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها طرح البرادعی برای معاوضه سوخت راکتور تهران را تدبیری اعتماد ساز ارزیابی کردند و سعی در آماده سازی زمینه اجرایی آن داشتند، گفت : ترکیه و برزیل بیشترین رایزنی ها را در این زمینه انجام دادند و مذاکرات گسترده داوود اوغلو از دوماه و نیم پیش زمینه ساز پیشنهادهای شفافی بوده است.

وی همچنین افزود:‌جمهوری اسلامی ایران از گفتگوهای برزیل و ترکیه و پیشنهاد مطرح شده درباره گفتگو با اتحادیه اروپا استقبال می کند و احتمالا در تاریخ نزدیکی این گفتگوها انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راکتور تهران به صد کیلوگرم سوخت نیاز دارد ، گفت : ایران آماده معاوضه سوخت 3/5 درصدی است و اگر همه طرف ها و گروه وین ( امریکا ، روسیه ، آژانس و ایران ) آمادگی خود را اعلام کنند می توانیم مکانیزم آن را با اعتماد سازی درباره یک فرمول پیشنهاد کنیم.

وی با اشاره به روابط سازنده ترکیه و ایران ، آن را نشانه صمیمیت دو طرف دانست و گفت : این مساله نشانگر روابط خوب دو کشور و نقش آفرینی ترکیه در مسائل منطقه ای و بین المللی است.

متکی ابراز امیدواری کرد امریکا به پیشنهاد مبادله سوخت به طور سازنده نگاه کند که در این صورت امکان رسیدن به یک توافق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه همواره دو گزینه روابط بین کشورها وجود دارد ، گفت : هرگاه گزینه همکاری میان کشورها مطرح بوده منافع آن به همگان رسیده است اما وقتی گزینه تقابل با اصرار برخی مطرح می شود چیزی نصیب کسی نشده است.

وزیر امور خارجه ترکیه هم در این کنفرانس خبری با تاکید بر راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران گفت :‌گفتگو بهترین راه حل برای موضوع هسته ای ایران است و انکارا از هرگونه همکاری لازم در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد : منطقه با دخالت بیگانگان دردهای بیشماری را تحمل کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  پس از مذاکره با همتای ترکیه ای خود و رئیس جمهور ترکیه ، استانبول را به مقصد تهران ترک کرد.

متکی پس از دیدار با همتای خود که در دو نوبت انجام گرفت با عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار داوود اوغلو بارها از اتاق مذاکره خارج و پس از گفتگو با مشاوران خود به اتاق محل گفتگو با متکی بازگشت.

مجید کاکاوند نیمه شب گذشته وارد تهران شد


مجيد کاکاوند نيمه شب گذشته با استقبال جمعى از ايرانيان وارد فرودگاه بين‌المللى امام خمينى (ره) تهران شد.

 

به گزارش ايسنا، کاکاوند که عصر چهارشنبه در دادگاه فرانسه تبرئه شد با اولين پرواز راهى ايران شد.

وى در جمع به خبرنگاران گفت: ‌با توجه به اين که در اين مدت به اتهام واهى در زندان فرانسه به سر برده‌ام، ‌حق قانونى خود مى‌دانم که در اولين فرصت عليه مقامات آمريکايى اقامه دعوى کنم.

اين تبعه ايرانى درباره اعمال نفوذ آمريکا در پرونده‌اش اظهار کرد:‌ آمريکايى‌ها تلاش مى‌کنند شکست‌هاى سياسى خود را با اتهام‌هاى واهى به شهروندان عادى ايرانى جبران کنند تا از اين طريق شايد بتوانند همکارى طرف‌هاى خارجى با ايران را نيز قطع کنند که البته اين سياست شکست خورده است.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى فرانسه از پاريس در گزارشى نوشت: مجيد کاکاوند در يک هواپيماى شرکت ايران‌اير به مقصد ايران پرواز کرد.

وى پس از صدور راى برائتش در حالى که گذرنامه‌ى خود را که تازه به وى بازگردانده شده بود بالا گرفت بود به خبرنگاران گفت: قصد دارد با نخستين پرواز به تهران بازگردد.

در همين رابطه شبکه‌ى تلويزيونى فرانس 24 گزارش داد: پس از بيش از يک سال محاکمه، مجيد کاکاوند گذرنامه‌ى ايرانى خود را که از وى گرفته شده بود با افتخار بالا برد.

اين شبکه‌ى تلويزيونى در گزارشى در اين رابطه اعلام کرد: دادگسترى فرانسه تصميم گرفت از استرداد مجيد کاکاوند ـ شهروند ايرانى ـ به آمريکا که واشنگتن وى را به تامين موادى با کاربرد دو گانه‌ى نظامى و غيرنظامى براى تهران متهم کرده است خوددارى کند. به اين ترتيب کاکاوند خواهد توانست به ايران بازگردد و اين امر حتما رضايت مقامات ايرانى را در پى خواهد داشت. دادگاه استيناف پاريس بر اين باور است که اقدام کاکاوند در فرانسه مجازات ندارد.

اين شبکه‌ى تلويزيونى ادامه داد: کاکاوند در جلسه‌ى دادگاه گفت که اکنون همه مى‌دانند تصويرى که آمريکا مى‌خواست از يک ايرانى ارائه دهد، تصويرى دروغين بوده است.

با وجود اين نيويورک تايمز نوشت: آمريکا براى نتيجه گرفتن از اين پرونده سخت تلاش کرده بود اما حال مقامات وزارت دادگسترى آمريکا ابراز نارضايتى کرده‌اند.

مقامات آمريکايى در جلسه‌ى صدور حکم روز چهارشنبه (آخرين جلسه‌ى دادگاه) حضور نداشتند اما از زمانى که کاکاوند در مارس 2009 بنا به درخواست واشنگتن در فرودگاه بازداشت شد بارها در جلسه‌ى دادگاه او حضور يافته بودند.

اين روزنامه در گزارش خود نوشت: دولت فرانسه درخواست آمريکا را براى تحويل يک مضمون ايرانى رد کرد.

اين روزنامه در پايگاه اينترنتى خود نيز نوشته است: يک دادگاه فرانسه روز چهارشنبه درخواست آمريکا را براى استرداد يک تاجر ايرانى که به نقض تحريم‌هاى واشنگتن عليه ايران متهم است رد کرد.

دادستان دولت فرانسه با استناد به اين که مجيد کاکاوند 37 ساله قانون اين کشور را نقض نکرده و تجهيزاتى که او خريدارى کرده ماهيت نظامى نداشته است درخواست استرداد را رد کرد.

دادگاه فرانسوى دستور آزادى کاکاوند و برگردانده شدن قرار وثيقه‌ى 260 هزار دلارى او را صادر کرد و گذرنامه‌ى او نيز بازگردانده شد.

اين روزنامه‌ى آمريکايى با اشاره به اظهارات سخنگوى وزارت دادگسترى آمريکا به نقل از وى نوشته است که واشنگتن به تلاش‌هايش براى دستگيرى کاکاوند ادامه مى‌دهد. اگر چه حکم دادگاه فرانسوى ما را نااميد کرد اما ما از تلاش براى به پاى ميز محاکمه کشاندن کاکاوند دست بر نخواهيم داشت.

به گزارش ايسنا، گرچه آمريکا هم‌چنان با وجود راى دادگاه فرانسه را پس از برگزارى چندين جلسه و بررسى‌هاى پى ‌در پى مبنى بر بيگناهى کاکاوند برنمى‌تابد اما ژان‌لويى باربيه ـ کارشناس تسليحات فرانسوى ـ که فهرست تجهيزات خريدارى شده را بررسى کرده است تاکيد کرده هيچ‌کدام از کالاها مصرف دوگانه نداشته‌اند.

خبرگزارى رويتر نيز در گزارشى عنوان کرد: وزارت دادگسترى آمريکا اعلام کرد: به شدت از اين تصميم نااميد شده است و قول داد که اين پرونده را پيگيرى کند.

برزیل: ايران به دنبال مذاکره است

وزير امور خارجه برزيل در مصاحبه با يک خبرگزارى انگليسى تأکيد کرد که ايران اظهار تمايل کرده است تا موضوع هسته‌اى ايران از طريق مذاکرات پيش رود.

به گزارش فارس، "سلسو آموريوم " در مصاحبه با خبرگزارى "رويترز "، در ارتباط با برنامه هسته‌اى ايران و رويکرد غرب در قبال برنامه هسته‌اى ايران اعلام کرد که ايران تمايل دارد تا راه‌حلى صلح‌آميز و از طريق مذاکره براى برنامه هسته‌اى ايران يافت شود.
وى تصريح کرد: من فکر مى‌کنم فضا براى مذاکره وجود دارد. من مصلحت‌گرايى و تمايل بيشترى در رهبرى ايران براى پيشبرد مسئله هسته‌اى ايران مى‌بينم.
وزير امور خارجه برزيل هفته گذشته با "محمود احمدى‌نژاد " رئيس‌جمهورى ايران و ديگر رهبران ايران ديدار کرد.
آموريوم ادامه داد: "لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا " رئيس‌جمهورى برزيل در نظر دارد در پايان هفته جارى به ايران سفر کند تا در خصوص يک راه‌حل صلح‌آميز که از طريق گفت‌وگو حاصل مى‌شود با مقامات ايرانى وارد بحث و گفت‌وگو شود.
بنا بر اين گزارش، رئيس‌جمهورى ايران روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که با ميانجيگرى برزيل براى تبادل سوخت موافق است.
وزير امور خارجه برزيل تصريح کرد که گرچه ايران اظهار تمايل کرده است تا موضوع هسته‌اى اين کشور از طريق مذاکره پيش رود اما بايد در پذيرفتن پيشنهاد تبادل اورانيوم سازمان ملل به منظور رفع مشکل به وجود آمده در زمينه برنامه هسته‌اى ايران انعطاف بيشترى نشان دهد.
وى با اشاره به اين مطلب که زمان در حال گذر است، ادامه داد: ايران بايد با صراحت بيشتر و شرايط کمتر اقدام کند. اين نشانه بايد سريعاً نمايان شود. ماه مه، براى ما قابل اهميت است تا بدانيم که آيا فرصت‌هايى از طريق گفت‌وگو حاصل مى‌شود يا اينکه هر شخصى قصد دارد راه خود را ادامه دهد.
با وجود اينکه برزيل، ترکيه و ديگر کشورها خواستار تلاش‌هاى ديپلماتيک در قبال ايران شده‌اند، آمريکا مدعى شده است که در رابطه با اين موضوع که گفت‌وگو‌ها بتواند به موضوع هسته‌اى ايران خاتمه دهد، به طور فزاينده‌اى دچار ترديد شده است.
بنا بر اين گزارش، آمريکا در حال حاضر در تلاش است تا با کمک متحدان خود قطعنامه تحريم‌هاى جديد شوراى امنيت عليه ايران را به تصويب برساند، اما در اين ميان با مقاومت چين به عنوان عضو دائم شوراى امنيت و داراى حق وتو و همچنين برزيل، ترکيه و لبنان به عنوان اعضاى غيردائم شوراى امنيت روبروست.

رئیس‌جمهور وزیر منتقد را به زندان انداخت


وزیر دفاع سابق ونزوئلا به همراه یکی دیگر از مخالفان رئیس جمهور این کشور به اتهام زیر سوال بردن اقدامات هوگو چاوز به ترتیب به بیش از هفت و هشت سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ژنرال "رائول بادوئل" به جرم متهم کردن "هوگو چاوز" به سوء استفاده از قدرت به هفت سال و 11 ماه زندان و پرداخت 40 میلیون بولیوار ( معادل  18 میلیون و 600 هزار دلار ) جریمه محکوم شد.

بر اساس رای دادگاه، این ژنرال بازنشسته دیگر نمی تواند در مناسب دولتی به کار گرفته شود.

بادوئل در سال های 2006 و 2007 به عنوان وزیر دفاع در کابینه چاوز حضور داشت. وی در سال 2007 پس از آنکه توسط چاوز از کار برکنار شد بازنشسته گشت.

این ژنرال بازنشسته با شدت با اصلاح قانون اساسی ونزوئلا که به چاوز امکان می داد تا به مدت نا محدود رئیس جمهوری ونزوئلا باشد مخالف بود.

یادآور می شود این اصلاحیه در سال 2007 به همه پرسی گذاشته شد که مردم ونزوئلا به آن رای منفی دادند.

در محاکمه ای دیگر ژنرال "هرنان مدینا" از افسران ارشد ارتش ونزوئلا نیز به جرم انتقاد از چاوز به هشت سال و 11 ماه زندان محکوم شد.

 

اخبار قبلی

بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس
حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15
آقای احمدی نژاد بچه های ما را با خودت بیاور
روانبخش: هاشمی برکنار می‌شود، سیدحسن خمینی رد صلاحیت
احمدی‌نژاد باید تا 1404 بماند
امارات: جزایر سه گانه ایرانی، اشغالی است!
یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!
کشور دوست و برادر امارات در به کار بردن کلمات دقت کند!
امارات: اشغال جزایر سه گانه برای ما دردناک است!
رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران
بدرفتاری اروپا با ایران دلیل فوران آتشفشان ایسلند!
حتی با وجود واکنش ایران ، باید حمله کنیم !
ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست
دانشمند هسته ای هند در تهران
در جلسه هاشمی و خاتمی چه گذشت؟
قول روسیه به اسرائیل در مورد عدم تحویل S300 به ایران
مشایی، موزه خاتمی را تحویل میراث فرهنگی داد
هتاکان به مزار آيت‌الله خاتمى و صدوقى دستگیر شدند


نظر شما :