ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۸ کد : ۷۳۶۹ سرخط اخبار
ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست

رييس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اين که " آمادگى بسيج در حد اعلا است" گفت: تهديدهاى آمريکا صدايى است که از مرده بلند مى‌شود.

به گزارش ايسنا سردار محمدرضا نقدى در حاشيه سيزدهمين جشنواره تجليل از دانش آموزان مبتکر بسيجى در جمع خبرنگاران افزود: ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست.

وى افزود: آمريکا در گذشته قوى‌تر بود ولى نتوانست در رابطه با تهديدهاى خود کارى انجام دهد، امروز که بسيج قوى تر شده، آمريکا نيز ضعيف‌تر شده است.

وى با بيان اين‌که " ما همه پيشرفت‌هاى خود را مديون ايثار و شهادت هستيم" اظهار کرد: قصد داريم متن درس‌ها را با فرهنگ ايثار و شهادت مانوس کنيم و در اين راستا در حال انجام کار مشترکى با آموزش و پرورش هستيم و براى اين منظور از دروس آمادگى دفاعى شروع کرده‌ايم.

به گزارش ايسنا رييس سازمان بسيج مستضعفين هم‌چنين در سخنرانى خود در اين مراسم با تاکيد بر اين‌که " علم را بايد با تقوا پيش برد" گفت: علم بدون تقوا جز خطر و ضرر براى بشريت نيست و در واقع علمى است که مى‌شود بمب اتم و بر سر مردم هيروشيما مى‌ريزد و يا بمب شيميايى مى‌شود و به حلبچه مى‌ريزد.

نقدى خطاب به دانش آموزان اظهار کرد: آن‌چه شما را در رسيدن به شکستن مرزهاى دانش و توليد علوم جديد موفق مى‌کند ارتباط مستحکم با خداست.

وى با اشاره به موفقيت‌هاى دانش‌آموزان مبتکر و خلاق گفت: برخى موفقيت‌هايى که امروز دانش‌آموزان را به آن‌ها نايل مى‌شوند، تا چند سال پيش نيز حتى يک مهندس، اديب يا پزشک ايرانى نمى‌توانست به آن‌ها دست يابد. همه اين‌ها را مرهون خودباورى و اعتماد به نفس هستيم؛ خودباورى که امام و شهدا به ما دادند. امام(ره) به ما آموخت که خود را باور کنيم و بدانيم که مى‌توانيم کارهاى بزرگى انجام دهيم. شهدا نيز به ما اين مساله را به خوبى آموختند و با دست خالى در مقابل دشمن ايستادگى کردند.

وى اظهار کرد: قوانين اساسى کشورها از بسيارى از معارف و ارزش‌هايى که در قانون اساسى ما وجود دارد تهى هستند. نظام ما تنها نظامى است که براى رهبرش شرط دانشمندى وجود دارد و براى انتخاب رهبر يا رييس‌جمهور ديگر کشورها چنين شرطى وجود ندارد اين يعنى ملت ايران مى‌گويد که من يک ملت هوشمند هستم و زير بار حرف هر کسى نمى روم. پس رهبرمان بايد هم دانشمند و هم پاک و منزه باشد و اين مى‌شود نظريه ولايت فقيه؛ اين در حالى است که بسيارى از سران کشورهاى دنيا قاچاقچى ، شرور و بى‌علم هستند.

رييس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اين‌که " امروز وقتى به نوجوانان موفق‌مان نگاه مى‌کنيم يقين پيدا مى‌کنيم که يک آينده تابناک، روشن و درخشان در انتظار ماست" افزود: شکستن مرزهاى دانش از سوى دانشمندان بزرگ در اغلب موارد از دوران جوانى اين دانشمندان اتفاق افتاده است و به ندرت کسى توانسته است در سنين بالا چنين کارى انجام دهد؛ بنابراين نوجوانان و جوانان ما بايد اين فرصت را مغتنم بشمارند.

وى اظهار کرد: امروز بشريت در آستانه تخريب کامل محيط زيست خود قرار گرفته است و ما در آستانه از بين رفتن انرژى‌هاى فسيلى هستيم و در نتيجه نياز است که به انرژى‌هاى نو پرداخته شود. البته بايد توجه داشته باشيم که مسيرى را طى نکنيم که علم ما ابزار زورگويى شود.

 

اعتراض نخست‌وزیران کانادا و سوئد به احمدی‌نژاد در پی جلوگیری از سفر خاتمی به ژاپن

 

در پی جلوگیری از سفر سیدمحمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در  اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، نخست وزیران سابق کانادا و سوئد طی نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد به این اقدام اعتراض و خواستار برطرف شدن هرچه سریعتر محدودیت‌های ایجاد شده برای رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها شدند.

به گزارش پارلمان‌نیوز،ژان کريتين و اينگوار کارلسون، نخست وزیران سابق کانادا و سوئد در این نامه خطاب به رئیس دولت ایران نوشته‌‌اند:«از طریق خبر منتشر شده در خبرگزاری فرانسه مطلع شدیم که محدودیت‌هایی برای سفر جناب آقای خاتمی به ژاپن ایجاد شده، ما خواستار برطرف شدن هرچه سریعتر این محدودیت‌ها برای ایشان هستیم.»

در این نامه همچنین آمده است:«شورا بسیار مشتاق به شنیدن دیدگاه آقای خاتمى بود و ما به شدت به محدودیت ایجاد شده برای ایشان اعتراض داریم و معتقدیم گفتگوهای بین‌المللی و یادگیری متقابل به ویژه از منظر انتقادی در مورد این موضوع، بسیار مهم‌تر از خلع سلاح هسته‌ای به تنهایی است.»

نخست وزیران سابق کانادا و سوئد ابراز امیدواری کردند که با رفع این محدودیت‌ها، شاهد حضور و سخنرانی سیدمحمد خاتمی در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای که در هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود، باشند.

گفتنی است، نسخه‌ای از این نامه اعتراضی هم به سفارت ایران در ژاپن ارسال شده است.

 

سخنان احمدی‌نژاد، ازنظر علمى قابل قبول نيست

 

مسعود پزشکيان در واکنش به اظهارات اخير محمود احمدى‌نژاد که در مخالفت با شعار ”دو بچه کافى است“ سخن گفته بود؛ اظهار داشت: اين مساله از نظر علمى اصلا قابل قبول نيست.
وزير بهداشت دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ايلنا، به رئيس‌جمهور توصيه کرد تا در جمعى از کارشناسان جمعيت، محيط زيست، سياست اقتصادى و اقتصاد سياسى، آموزشى و... به تشريح تئورى خود در اين زمينه بپردازد تا در مصاف ميان نظريه رئيس‌جمهور و کارشناسان، مشخص شود که موضع کداميک علمى‌تر است.
وى با اشاره به اينکه در جمعيت 70 ميليونى کنونى، تعداد زيادى جوان بيکار، بى‌خانه و ..... وجود دارد و حتى در مناطقى آب شرب مورد نياز مردم نيز تامين نشده است، خطاب به احمدى‌نژاد پرسيد: اگر 10 ميليون نفر به اين جمعيت اضافه شود چه خدمات ويژه‌اى داريد که به آنها رسيدگى کنيد؟
عضو کميسيون بهداشت مجلس، با طرح اين سوال که اين توسعه انسانى براساس چه منابعى از سوى رئيس‌جمهور تعريف شده است؟، ادامه داد: حتى اگر مديريت منابع هم داشته باشيم؛ بايد متوجه مشکلات زيادى همچون جابه‌جايى و نقل و انتقال اين جمعيت باشيم. در حال حاضر در پايتخت عبور و مرور از يک سر شهر تا سر ديگر، ساعت‌ها به طول مى‌انجامد و حتى آب تهران با مشکلات زيادى مواجه است. با اين وضعيت اگر جمعيت تهران دو برابر شود دولت چه خواهد کرد؟
پزشکيان با تاکيد بر اينکه بدون مطالعه نمى‌توان توسعه متوازن منطقه‌اى، متناسب با منابع طبيعى ايجاد کرد، گفت: به نظر مى‌رسد که پيشنهاد دو برابر شدن جمعيت بدون مطالعه علمى اعلام شده است؛ چرا که در حال حاضر نيز ما از وضعيت آموزشى مناسب و حتى بهداشت و درمان کافى براى تمام جمعيت کشور برخوردار نيستيم.
عضو فراکسيون خط امام (ره) مجلس از احمدى‌نژاد پرسيد: اول بفرماييد براى به عزت رساندن جمعيت موجود چه برنامه‌اى داريد تا تصور نشود که با افزايش جمعيت بيشتر به دنبال گداپرورى هستيد.
نماينده تبريز با ابراز تاسف از اينکه کميته امداد و سازمان بهزيستى هر روز جمعيت بيشترى را بايد تحت پوشش خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: در آينده که نفت هم به پايان مى‌رسد، آقايان بر اساس چه منابعى مى‌خواهند پاسخگو جمعيت روزافزون کشور باشند.
پزشکيان با تاکيد بر اينکه نمى‌داند مبانى علمى سخنان رئيس‌جمهور چيست، ادامه داد: کاش ايشان منابع علمى و مطالعاتيشان را به ما معرفى کنند تا منطقى‌تر بتوانيم با ايشان بحث کنيم.

 

مهدى هاشمى بر نگردد؛ تعقيب بين‌المللى مى‌شود

 

فارس- عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت که اگر مهدى هاشمى بر نگردد بايد تحت تعقيب بين‌المللى قرار بگيرد.

فاطمه آليا نماينده مردم تهران و عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى با اشاره به صدور حکم جلب مهدى هاشمى رفسنجانى از سوى دستگاه قضايى، گفت: يکى از بخش‌هاى محورى که همواره جمهورى اسلامى مد نظر قرار داده و همواره يکى از محورهاى سخنان آقاى هاشمى رفسنجانى در نماز جمعه‌هاى گذشته بوده، بحث عدالت است.

وى با تاکيد بر اينکه مردم همواره از تبعيض در همه سطوح متنفر بودند، افزود: بايد با هر کسى در هر جايگاهى که هست اگر متهم است با عدالت با او برخورد شود چرا که مردم همواره خواهان آنند که با افراد در برابر قانون يکسان برخورد شود و تفاوتى ميان آقازاده‌ها، دانه‌درشت‌ها و افراد عادى نباشد.

آليا در عين حال اضافه کرد: مهدى هاشمى رفسنجانى از اين قضايا مبرا نيست و بايد با توجه به اتهاماتى که پيرامون دخالت او در حوادث پس از انتخابات به صورت جدى مطرح است در برابر قانون پاسخگو باشد.

وى تصريح کرد: هيچ کس نمى‌تواند خود را از پاسخگويى در برابر قانون مبرا کند و اتفاقا درمورد مسئولين و وابستگان به آن بايد قاطعانه‌تر برخورد شود چرا که اين امر موجب دلگرمى بيشتر به اجراى عدالت در دستگاه قضايى مى‌شود.

عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به صدور حکم جلب مهدى هاشمى رفسنجانى اين اقدام را بر اساس اطلاعات و مستندات دستگاه قضايى عنوان کرد و گفت: يقينا دستگاه قضايى اطلاعات و اسنادى از دخالت مهدى و فائزه هاشمى در فتنه پس از انتخابات داشته است از اين رو بايد مهدى هاشمى رفسنجانى در دادگاه حاضر و اتهاماتش به او تفهيم شود.

وى اين نکته را متذکر شد که اگر مهدى هاشمى پس از صدور حکم جلب خود به ايران بازنگردد بايد از سوى پليس بين‌المللى تحت تعقيب قرار گيرد.

آليا در پاسخ به اينکه وظيفه هاشمى در قبال اتهامات و پاسخگويى فرزندانش در اين زمينه چيست، اظهار داشت: بحث آقاى هاشمى با متعلقين او جدا است و بايد خود وى جايگاهش را به عنوان يار رهبرى و رئيس مجلس خبرگان حفظ کند.

وى يادآور شد: مردم ما متاسفانه تجربه تلخى از بحث آقاى منتظرى که سرنوشت خود را با افراد متخلف در بيتش عليرغم تذکرات مکرر امام خمينى گره‌زد، دارند.

آليا در خاتمه به نقش و حضور فائزه هاشمى در حوادث پس از انتخابات و تجمعات غيرقانونى اشاره کرد و افزود: بايد به اتهامات فائزه هاشمى همانند برادرش رسيدگى و او نيز در برابر اقداماتش پاسخگو باشد.

 

احتمال بازگشت ‌اصلاح‌طلبان ‌به ‌قدرت
 

مهر- معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی از احتمال بازگشت بدنه معتدل اصلاح طلبان به قدرت خبر داد.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با مهر در قم با بیان اینکه قطعا امکان بازگشت بدنه معتدل اصلاح طلبان که رفتار خود را در چارچوب قانون اساسی و آرمان های امام رهبری تنظیم کرده‌اند وجود دارد، گفت: بر همین اساس به نظر می‌رسد آرایش سیاسی رقابت‌های انتخابات پیش رو مانند شورای شهر بین دو جریان اصلاح‌طلب معتدل و اصولگرا خواهد بود.

وی افزود: برهمین اساس امیدوارم شاهد رقابت‌های سالمتری باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا معترضین بعد از انتخابات را قانع شده می‌داند یا نه گفت: من فکر می‌کنم اکثریت کسانی که بر اساس اعتقاد به نظام و در چار چوب قانون اساسی در انتخابات شرکت کرده و به غیر از رئیس جمهور فعلی رأی داده بودند اقناع شده‌اند که در انتخابشان اشتباه کرده بودند.

ترقی خاطرنشان کرد: ولی قطعا هنوز تعدادی هستند که در صف معترضین هستند و باورهایشان بر همان منوال گذشته باقی مانده و استراتژی کارشکنی علیه دولت و دامن زدن به نارضایتی‌های اقتصادی و سیاسی مردم را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه این گروه سعی دارد از هر فرصتی برای جلوگیری از رشد و توسعه کشور استفاد کنند، گفت: بنده معتقدم باید تدابیر بیشتری برای قشرهای که نیاز به اقناع دارند خصوصا جوانان اندیشید.

معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی با ذکر این مسئله که باید با کسانی که قصد توطئه علیه نظام را دارند به شدت برخورد کرد اظهار داشت: به نظر بنده فتنه به طور کامل پایان نیافته است و در بعضی جاها به آتش زیر خاکستر تبدیل شده است ولی در برخی موارد نیز به حالت عادی باز گشته است.

این عضو حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص علت تبدیل موضع نقادانه مؤتلفه به حمایت بی‌دریغ گفت: مؤتلفه همیشه موضع نقد خود را علی رغم تأیید، نسبت به تمامی دولت‌ها حفظ کرده و معتقد است وظیفه نقد یک وظیفه حزبی و مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

ترقی ادامه داد: مؤتلفه علی‌رغم اینکه از کیان دولت حمایت می‌کند سعی دارد در درجه اول نقد‌های خود را در محافل خصوصی مطرح کند و اگر موثر نبود بعد علنی کند.

نقد‌ها را بیشتر به صورت چهره به چهره مطرح کنیم

وی با بیان این که سیاست ما در حال حاضر این نیست که هر نقدی را علنی کنیم و در مجامع عمومی و از تریبون‌های رسمی اعلام کنیم اظهار داشت: از آنجا که تضعیف دولت خواسته دشمنان است سعی می‌کنیم نقد‌ها را بیشتر به صورت چهره به چهره مطرح کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص این که چرا دولت از نیروهای مؤتلفه به عنوان یک حزب حامی استفاده نکرد، گفت: درست است که دولت در کابینه از نیروهای موتلفه استفاده نکرده است اما ما هم هرگز به دنبال سهم خواهی از قدرت نبوده ایم و تلاشمان این بوده است که امور اجرایی کشور به دست افراد صالحی که در خط امام و ولایت هستند قرار گیرد.

ترقی ادامه داد: حال این افراد چه از درون حزب یا خارج از حزب باشند، ما اعلام آمادگی کردیم ولی اگر دولت نیاز نداشته و از افراد صالح دیگری استفاده کرده ما افراد صالح را منحصر در دیواره حزب خود نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت از هیچ حزبی استفاده نمی‌کند، گفت: به هر حال این راهبردی است که این دولت انتخاب کرده است و بر اساس این تحلیل جامعه شناختی که تحزب در ایران هنوز نتوانسته است جایگاه مناسبی پیدا کند، سعی دارد از افرادی استفاده کند که چهره سیاسی ندارند.

ترقی تاکید کرد: با این حال احزاب نیز نیروهای فراوانی دارند که به لحاظ اعتقادی با اصولگرایان هماهنگ هستند ولی در رسانه‌ها و افکار عمومی نیز به عنوان چهره‌های سیاسی شناخته نمی‌شوند.

 

آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی از زبان وکیلش

وکیل مدافع مهدی هاشمی با تایید ابلاغ احضاریه‌ای برای موکلش قبل از تعطیلات، گفت که به بازپرسی پرونده اعلام کرده که با توجه به حضور موکلش در خارج از کشور در صورت ضرورت برای حضور در دادسرا، این موضوع به وی اطلاع داده شود که تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر اعلام آدرس قانونی وی از سوی بازپرسی ارسال نشده است.

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو با ایسنا، درباره برخی اخبار منتشره شده اخیر درباره مهدی هاشمی اظهار کرد: قبل از تعطیلات احضاریه‌ای بدون درج علت احضار که مشخص شود به عنوان مطلع احضار شده یا متهم به نام آقای مهدی هاشمی به آدرس منزل وی ارسال شده بود و در احضاریه محل حضور را شعبه چهارم بازپرسی مستقر در دادسرای مرکز اعلام کرده بودند.

وی افزود: اینجانب به عنوان وکیل مدافع وی با مراجعه به دفتر دادستانی اعلام کردم که چنین شعبه بازپرسی در محل دادسرای مرکز و دادسرای انقلاب وجود ندارد. مشخص شد شعبه چهارم بازپرسی اخیرا تشکیل شده و در محل زندان اوین مستقر است.

وکیل مدافع مهدی هاشمی یادآور شد: با مراجعه به بازپرسی مستقر در زندان اوین به وی اعلام کردم احضاریه ارسالی چندین اشکال قانونی دارد، نخست این که مشخصات احضار شونده و نام پدرش با مشخصات موکل همخوانی ندارد. دیگر این که محل احضار دادسرای مرکز اعلام شده و هم چنین علت احضار اعلام نشده است.

وی ادامه داد: سپس طی لایحه‌ای با اعلام وکالت از آقای مهدی هاشمی به بازپرس اعلام کردم با توجه به این که موکل در خارج از کشور مشغول تحصیل است اگر حضورش در ایران ضرورت دارد رسما به من اعلام کنید تا آدرس قانونی وی را اعلام کنم که اوراق قضایی طبق قانون آیین دادرسی کیفری به آدرس وی ابلاغ و در مهلت قانونی برای حضور اقدام شود.

وی با بیان این که تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر اعلام آدرس قانونی وی از سوی بازپرسی ارسال نشده است، اظهار کرد: انتظار داریم دستگاه قضایی بدون تاثیر از فضاسازی‌های غیر منصفانه که علیه خانواده آقای هاشمی در رسانه‌های وابسته به جریان خاصی در طول 10 ماه گذشته انجام شده؛ اقدامات خود را طبق قانون انجام دهد.

این در حالی است که دادستان تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ورود مهدی هاشمی به ایران در ایام تعطیلات نوروز شده بود و بر این اساس به مامورین مستقر در فرودگاه کیش و تهران اعلام شده بود که در صورت ورود مهدی هاشمی به ایران، به دادسرای تهران معرفی شود.

 

 

اردوگاههاى ايران کشتارگاه و گورستان افغانهاست!

به گزارش اخرین نیوز شماری از  اعضای مجلس سناى افغانستان از اعدام زندانيان افغانی در ايران انتقاد و  آن را محکوم کردند.

این افراد  در جلسه عمومى خود در سنا با طرح ادعای افزایش اعدام زندانیان افغانی در ایران توقف فورى آن را خواستار شدند. این افراد برضرورت احضار وزير خارجه افغانستان به مجلس سناى اين کشور تاکید کردند.

یکی از چهره های متعصب و افراطی  استان هرات در مصاحبه با راديوى وابسته به سازمان سیا  موسوم به " آزادى " ادعا کرد : خطر ايران براى منطقه به مراتب شديد تر از يهوديها و مسيحى هاست. وى اردوگاههاى ايران را کشتارگاه و گورستان افغانها دانست و مدعى شد : ايران به دنبال گسترش نفوذ و سلطه خود درمنطقه و افغانستان است.

وی مدعی شد : درحال حاضر سه هزار افغان مقيم ايران درانتظار اعدام هستند و متاسفانه مقامات دولت افغانستان دراين زمينه بى تفاوتند

زابلى " يک عضو مجلس سناى افغانستان هم درمصاحبه با این رادیو دولت ايران را به " دروغگويى " متهم کرد و افزود : دولت ايران با دولت افغانستان توافق کرده بود که زندانيان افغان را به کشورشان منتقل کند. اما دولت ایران  با اين اقدام خود ثابت کرد که اين کشور نه تنها دوست افغانستان نيست بلکه دشمن افغانهاست.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که چندی پیش  سخنگوى وزارت خارجه افغانستان تعداد زندانيان اعدام شده افغان را درايران سه نفر اعلام کرد.این افراد براساس قانون جمهوری اسلامی ایران به جرم قتل ،تجاوز به عنف و قاچاق گسترده مواد مخدر به مجازات محکوم شدند

 

افزایش صادرات بنزین چین به ایران

گزارش رسانه ها از برنامه چین برای افزایش صادرات بنزین به ایران و مخالفت با درخواست غربیها در این مورد حکایت دارد.

به گزارش مهر ، گزارش های دو روز گذشته نشان می دهد که چین در حال افزایش صادرات بنزین به ایران است و شرکت ملی نفت چین دو کشتی حامل 600 هزار بشکه بنزین را به ارزش 55 میلیون دلار مستقیماً به ایران ارسال کرده است.

این مجله به نقل از رویترز می نویسد: ضمناً بخش بازرگانی شرکت شیمیایی و نفتی چین(Sinopec) با فروش 250 هزار بشکه بنزین به ایران موافقت کرده و بشکه ها 15 آوریل از طریق سنگاپور به سوی ایران بارگیری شده است.

خبرگزاری رویترز با پرداختن به این خبر این اقدام چین را مخالفت علنی این کشور با تحریم های درخواستی آمریکا خوانده است.

 

آيت‌الله سيستانى از لیست خاصی حمایت نمی‌کند

 

سخنگوى رسمى آيت‌الله العظمى سيستانى اخبار خبرگزارى‌ها و رسانه‌هاى جمعى را مبنى بر حمايت آيت‌الله سيستانى از ليستى خاص، رد کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزارى براثا، حامد الخفاف، سخنگوى رسمى آيت‌الله العظمى سيستانى مرجع عالى‌قدر شيعيان، طى بيانيه‌اى اظهار داشت که آيت‌الله سيستانى مردم را به مشارکت در انتخابات عراق دعوت کرد و از هيچ ليستى حمايت نکرد و بعد از اعلام نتايج انتخابات، وى بر ضرورت احترام به انتخاب مردم و تشکيل دولتى که تمام عناصر ملت عراق طبق سازوکارهاى قانون اساسى در آن حضور داشته باشند، تاکيد کرد.

اين بيانيه در راستاى اظهارات رسانه‌هاى جمعى و خبرگزارى‌ها در خصوص نظر آيت‌الله سيستانى درباره نامزد‌هاى نخست وزيرى و حمايت از برخى از آنها صادر شد.

در ادامه اين بيانيه آمده است: انتخاب نخست وزير به مذاکرات مربوط مى‌شود. مذاکراتى که بين گروه‌هاى پيروز در انتخابات صورت مى‌گيرد و اميد است که به نتيجه مطلوب برسد. اميد مى‌رود که بحران سياسى بزرگى که به مداخله مراجع نجف نياز پيدا کند، پديد نيايد.

در ادامه بيانيه آمده است: ما به شدت آنچه را که رسانه‌هاى جمعى به نقل از يکى از نمايندگان آيت‌الله سيستانى در خصوص نظر ايشان درباره ائتلاف‌هاى گروه‌هاى سياسى يا نامزد‌هاى نخست وزيرى منتشر کردند،‌ رد مى‌کنيم.

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: متاسفيم که اين رسانه‌ها و خبرگزارى‌ها، معيار‌ها و اصول حرفه‌اى را زير پا گذاشته و خبرهاى نادرستى منتشر مى‌کنند که مرجع نامعلومى دارد.

از سوى ديگر، نورى المالکى نخست وزير عراق، اظهار داشت که دولت آتى عراق بايد ائتلافى که سنى‌ها از آن حمايت مى‌کنند و بيشترين کرسى‌هاى پارلمان را بدست آورده است، در بر گيرد.

وى هم چنين اظهار داشت که خيلى زود است دولتى با مشارکت برخى طوائف در عراق حکومت کند و بايد دولتى با مشارکت تمام گرو‌ه‌ها براى ضمانت ثبات عراق در سال‌هاى بعد از جنگ، تشکيل شود.

مالکى در ادامه اظهار داشت، اين بدان معنى است که اگر دولت اکثريت تشکيل شود، دولتى ضعيف خواهد بود، چون گروه‌هاى مختلف منافع گوناگون و متناقض را دنبال مى‌کنند. من در ابتدا در فکر تشکيل دولت اکثريت بودم، ولى الان به نظر مى‌رسد هنوز براى اجراى آن زود است.

وى در ادامه افزود: الان مساله‌اى که حتمى است، آن است که دولت آتى، دولتى با مشارکت ملى باشد يعنى تمام عناصر تشکيل دهنده جامعه عراق در آن حضور داشته باشند.

المالکى هم چنين اظهار داشت: ليست العراقيه بسيارى از نمايندگان عرب سنى مذهب را حذف کرد، ولى ناگزير بايد اعراب سنى در تشکيل دولت آتى مشارکت داشته باشند.

وى در ادامه افزود: بيم آن دارم که دولت آتى از دولت کنونى ضعيف‌تر باشد، چرا که تمام فعالان سياسى پيشاپيش، خواهان دستيابى به پست‌هاى وزارت خانه‌ها هستند و اين تاسف بار است.

مالکى در خصوص اياد علاوى، نخست وزير سابق عراق اظهار داشت: هيچ مساله شخصى بين من و او وجود ندارد.

وى هم چنين از کسانى که تشويق به بازگشت به حزب بعث مى‌کنند و منافع حزبى را بر منافع ملى مقدم مى‌دانند، انتقاد کرد.

مالکى در ادامه افزود: ائتلاف دو گروه و راندن گروه‌هاى ديگر باعث ايجاد شکاف در روند سياسى و وحدت ملى مى‌شود.

اين در حالى است که احمد الصافى، يکى از نمايندگان آيت‌الله العظمى سيستانى، در خطبه‌هاى نماز جمعه در شهر کربلا اظهار داشت: بى‌صبرانه منتظر گذر از اين مرحله به مرحله بعدى هستيم و مذاکرات بين گروه‌ها چنانچه بر پايه اصول محکمى بنا شده باشد، مهم و مطلوب است.

وى در ادامه افزود: بايد پيوند محکم و متقابلى بين گروه‌هاى سياسى وجود داشته باشد، چرا که برخى از مشکلات باعث ايجاد بحران عدم اعتماد بين آنها مى‌شود. بايد نامه‌هايى که باعث ايجاد اطمينان مى‌شود، بين گروه‌ها رد و بدل شود.

الصافى هم چنين اظهار داشت: ما براى سرعت بخشيدن به روند تشکيل دولت فشار مى‌آوريم زيرا دولت يکى از ابزارهاى خدمت به مردم است.

وى در ادامه افزود: گفت‌وگو بين گروه‌ها مساله مهمى است. ما گفت‌وگوهايى مى‌خواهيم که تمام گروه‌هاى سياسى را در بر گيرد.

صافى هم چنين اظهار داشت: چنانچه دولت و پارلمان تشکيل شوند، انتخاب ملت از طريق اين مجارى قانونى محقق و اجرا مى‌شود، هر چقدر مسائل قانونى را تثبيت کنيم، راه را در مقابل مغرضان مى‌بنديم.

از سوى ديگر، جعفر الموسوى يکى از رهبران ائتلاف ملى، از ايجاد ائتلاف بين اين ائتلاف و دولت قانون در خصوص استناد به راهکارى براى انتخاب نخست وزير آينده خبر داد.

وى هم چنين اظهار داشت که همه اعضاى اين دو ائتلاف درباره‌ى راه‌کار تعيين نخست وزير جديد اتفاق نظر دارند.

موسوى در ادامه افزود: اين راه‌کار بر پايه انتخاب سه تن از ائتلاف ملى و سه تن از ائتلاف دولت قانون بنا شده است. به اين معنى که سه فرد انتخاب شده از هر ائتلاف، يکى را از ائتلاف مقابل انتخاب مى‌کنند و اين دو تن براى نخست وزيرى نامزد شده و ديگران به آن‌ها راى مى‌دهند.

اين در حاليست که ليست العراقيه به رياست اياد علاوى، با بازگشت به حکومت طايفه‌اى و نژادى مخالفت کرد.

اين ليست بر حق قانونى خود در خصوص تشکيل دولت تاکيد کرد.

ميسون دملوجى، سخنگوى اين ليست، در پاسخ به اظهارات اخير جلال طالبانى، رئيس جمهور عراق، اظهار داشت: ليست العراقيه بازگشت به خانه اول و حکومت طايفه‌اى و نژادى را رد مى‌کند.

وى در ادامه افزود که سخنان جلال طالبانى درست نيست، چرا که عراق از مرحله قبلى گذر کرده است و هرگز به حکومت طايفه‌اى و نژادى برنخواهد گشت.

دملوجى هم‌چنين اظهار داشت: پاسخ ما در قبال اظهارات طالبانى گشودن تمام گزينه‌ها از جمله تحريم فرآيند سياسى در صورت سلب حقوق قانونى ما است، چرا که اين امر به مثابه کودتا عليه دموکراسى خواهد بود. مذاکرات ليست العراقى با ديگر ائتلاف‌ها ادامه پيدا مى‌کند.

وى در خصوص نامه هيات فهرست العراقيه به مسئولان ايرانى اظهار داشت: اين هيات نامه‌اى را به مسئولان سياسى ارائه داد که در آن بر ايجاد روابط متعادل بر پايه منافع مشترک و تماميت ارضى عراق و اين که عراق نقش پل ارتباطى با کشورهاى منطقه را بازى کند، تاکيد شده بود.

دملوجى در ادامه افزود: ليست العراقيه در مقابل هر طرحى که بخواهد کشور را به عقب برگرداند، مى‌ايستد.

وى هم‌چنين مدعى شد: ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملى با يکديگر بر پايه اصول طايفه‌گرايانه بنا شده است نه بر پايه اصول ملى.

دملوجى در ادامه افزود: تمام گزينه‌ها در مقابل اين ليست باز است، از جمله کناره‌گيرى از فرآيند سياسى يا تشکيل گروه پارلمانى مخالف براى ناکام گذاردن پروژه طايفه‌گرايى در عراق.

وى هم چنين پيش بينى کرد که پارلمان آتى، ليست العراقيه را به تشکيل دولت بر اساس قانون اساسى عراق موظف کند، چرا که گروه بزرگتر دولت آتى را تشکيل مى‌دهد.

از سوى ديگر، جلال طالبانى اظهار داشت که ائتلاف با ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملى به معنى به حاشيه راندن ليست‌هاى ديگر نيست.

حسين الشعلان، يکى از رهبران ائتلاف العراقيه نيز اظهار داشت که نزديکى ليست‌هاى سه گانه به معنى تشکيل يک گروه يا ائتلاف نيست.

اين در حاليست که على الاديب، يکى از رهبران ائتلاف دولت قانون، تهديد اياد علاوى در خصوص در گرفتن جنگ طايفه‌اى را غير دموکراتيک خواند.

وى اظهار داشت که تهديد‌هاى علاوى اين مساله را القا مى‌کند که برخى از اعضاء ليست وى به خشونت اعتقاد دارند.

الاديب هم چنين افزود که عراق از مرحله طايفه‌گرى عبور کرده است، چرا که تمام گروه‌ها به وجود زندگى دموکراتيک حقيقى اطمينان دارند. مشارکت ساکنان مناطقى که پناهگاه تروريست‌ها به حساب مى‌آيند، دليلى بر اين مساله است.

وى از اظهارات علاوى مبنى بر احتمال کناره‌گيرى از تشکيل دولت ابراز شگفتى کرد و اظهار داشت که هيچ گروهى نمى‌تواند کناره‌گيرى کند، چرا که ليست العراقيه بزرگترين گروه سنى‌ها را دربرمى‌گيرد و نمى‌تواند اين عناصر تشکيل دهنده جامعه عراق را از تشکيل دولت بازدارد.

الاديب در ادامه افزود: اين کار باعث بر هم


نظر شما :