رئيس جمهورى لهستان کشته شد

۲۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۵ کد : ۷۳۳۱ اخبار اصلی
هواپيماى حامل رئيس جمهورى لهستان در خاک روسيه سقوط کرد و او و همشرش و تعدادى بسيارى از مقامات بلندپايه لهستان همگى کشته شدند.
رئيس جمهورى لهستان کشته شد

لخ کاچینسکی، رئیس جمهوری لهستان در یک حادثه غیرمترقبه و در پی یک حادثه هوایی کشته شد. گزارش می‌شود که خلبان هواپیمای حامل رئیس جمهوری لهستان که از کشورش به سمت به روسیه در پرواز بوده چهاربار تلاش کرده در هوای مه آلود اسمولنسک بر زمین بنشیند ولی هواپیما در برخورد با درختان آتش گرفته و سقوط کرده است.

 خبرنگاران به سرعت به محل حادثه رفته‌اند. آنها از صبح منتظر ورود رئیس جمهوری لهستان به اسمولنسک بودند. لخ کاچینسکی و همسرش قرار بود به همراه یک هیئت عالی رتبه از مقامات دولتی برای گرامی‌داشت یاد سربازان لهستانی که ۷۰ سال پیش توسط نیروهای امنیتی اتحاد جماهیر شوروی قتل عام شدند، به کاتین بروند که در نزدیکی اسمولنسک واقع شده است.

 خبرنگار روس نیوزویک در تماس تلفنی با اشپیگل آنلاین می‌گوید: «آمبولانسی در محل سقوط هواپیما دیده نمی‌شود، زیرا کسی جان سالم به در نبرده است. هرچند نیروهای امنیتی روسیه محل سقوط هواپیما را در محاصره کامل دارند، اما دماغه شکسته هواپیما از راه دور قابل رویت است.»

 به گفته یک مامور آتش‌نشانی، قطعات لاشه هواپیما در محوطه‌ای به وسعت ۷۰۰ متر مربع پراکنده شده است. براساس گزارش منابع رسمی، به دلیل آتش سوزی و سوختگی شدید، شناسائی اجساد دشوار است.

 حوالی ظهر به وقت محلی، بالگرد حامل رشید نورگالی‌ایف، وزیر کشور و سرگئی شوی‌گو وزیر حوادث غیر مترقبه برای بازرسی و تحقیق در مورد دلایل سقوط هواپیما وارد منطقه شد.

 به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری در کرملین، دیمتیری مدودیف رئیس جمهوری روسیه در یک تماس تلفنی با دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان مراتب تسلیت خود را اعلام کرد. وی همچنین گفته است که دستور داده تا کمیسیونی با دقت و کامل در زمینه سقوط هواپیما به تحقیق بپردازد.

 خبرگزاری اینترفاکس به نقل از تلویزیون لهستان گزارش داد که مقامات فرودگاه از خلبان خواسته‌اند به دلیل مه سنگین از فرود در اسمولنسک خودداری کرده و به جای آن در فرودگاه مینسک در بلاروس یا مسکو فرود آید. در این گزارش همچنین آمده است که خلبان در تصمیم خود بر فرود در اسمولنسک پافشاری کرده است.

 به گزارش اینترفاکس، برج مراقبت مسکو از همکاران خود در بلاروس خواسته بود تا در مورد وضعیت بد هوا به خلبانان هواپیمای رئیس جمهوری لهستان هشدار بدهند. بر اساس این گزارش خلبان هواپیما چهار بار تلاش کرده است تا بر زمین بنشیند.

 خبرگزاری ریا نووستی نیز به نقل از مقامات فرودگاه اسمولنسک نوشت، به نظر می‌رسد سقوط هواپیما بر اثر خطای خلبان بوده است.

 در سانحه‌ سقوط این هواپیما، رئیس جمهوری لهستان به اتفاق همسرش و شمار زیادی از مقامات بلندپایه دولت کشته شدند.


نظر شما :