خواسته های اصلاح طلبان از زبان خاتمی

۱۷ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۰ کد : ۷۳۰۶ سرخط اخبار
خواسته های اصلاح طلبان از زبان خاتمی

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه اقلیت مجلس با دلسوزی برای امام، انقلاب،رهبری ومردم حضور و نقش موثری داشته است، تصویب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را به نفع دولت خواند و از مجلس خواست که بر برگزاری انتخابات آزاد، آزادی زندانیان و بازشدن فضا تمرکز کند.

به گزارش ايلنا، سید محمد خاتمی در دیدار نمایندگان عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با تبریک سال نو ابراز امیدواری کرد که سال جاری سال پربرکتی برای جمهوری اسلامی، مردم و نمایندگان ملت باشد.

وی افزود: ان‌شاءالله شاهد سالی باشیم که در آن برکت، عزت و آرامش امنیت و رفاه باشد و همه لذت ببریم از اینکه در جمهوری اسلامی و ایران هستیم.

رئیس بنیاد باران سپس به بحث هدفمندشدن یارانه‌ها اشاره کرد و‌گفت:‌اگر دولت بخواهد روی روال و قانون، یارانه‌ها را هدفمند کند باید گفت که مجلس به نفع دولت کار کرده است و این تصمیم می تواند جلو بسیاری از مشکلات را بگیرد.

خاتمی با تاکید بر اینکه نگرانی اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی ، اصل نظام و انقلاب اسلامی و ایران است، اظهار داشت: روند حاکم بر کشور مطلوب نیست.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان سپس با انتقاد از طرح ادعاهای مکرر براندازی و اهانت و نسبت‌های ناروا به شخصیت‌های اصلاح‌طلب به بیان نمونه‌هایی از این دروغ‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: گفته می‌شود خاتمی در کتاب "از شهر دنیا تا دنیای شهر" از اندیشه لاک تمجید کرده است؛اگرمقدمه کتاب من را می‌خواندند و در آن تامل می‌کردند اعتراف می‌کردند که این مقاله تا چه حد در دفاع از تفکر اصیل و غیر تقلیدی و بیانگر شخصیتی است که باید در این برهه حساس از زمان داشته باشیم. و بخش آخر کتاب من نقد لیبرال دموکراسی است؛ کسی می‌تواند فلسفه سیاسی بنویسد؛ اما اسم جان لاک را نبرد؟

به گفته خاتمی یکی از این دروغ‌ها تحریف تاریخ و سوءاستفاده از تشابه اسمی یکی از شخصیت‌های انقلابی و اصلاح‌طلب که او را تحصیل کرده یکی از سرویس‌های جاسوسی خوانده‌اند است در حالی‌که فردی با چنین نامی حدود پنجاه سال پیش وجود داشته است اما نکته جالب آنکه این شخصیت اصلاح‌طلب که با آن فرد تشابه اسمی دارد در آن زمان حدودا ده ساله بوده است.

وی یادآور شد:به سادگی فلان شخصیت ممتاز و مومن را رسما بعنوان فراماسون معرفی می‌کنند، این شیوه‌ها انسان را به یاد هیاهوها و تبلیغات مسموم بعضی چپ‌نماهای منحرف و وابسته دهه‌ها پیش می‌اندازد.

رئیس بنیاد باران تاکید کرد: خصوصیات جریان اصلاح‌طلب، پیروی از خط امام راحل، دلبستگی به انقلاب و جمهوری اسلامی، پایبندی به قانون اساسی است و اعتراض عمده‌ای که وجود داشته این بوده که چرا قانون اساسی درست اجراء نمی‌شود؟یا اصلا اجرا نمی‌شود یا با روش‌های غلط اجرا می‌شود.

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:اصلاحات چیزی جز این نیست که اصل نظام و چارچوب را قبول داریم و معتقدیم اگر مسائلی و انحراف هائی هم وجود دارد با همین معیارهای موجود اصلاح شود.
وی همچنین به برخی موهوماتی که بعضی در برخورد با مسائل دارند اشاره کرد و گفت:امیدوارم بتوانم در مجالی در مورد اینکه چه کسانی با چه رفتارها و روش‌های غلطی برنامه‌هایی را بر اساس توهمات و ادعاهای واهی طراحی و اجرا کردند ومی‌کنند و برخوردهایی که بر اساس آن صورت گرفته و می‌گیرد تشریح کنم ؛گرچه معتقدم که دل‌های پاک و ذهن های روشن متوجه قضایا هستند.

خاتمی تاکید کرد: آن‌چه در درجه اول بر اثر تصورات و موهومات غلط و سیاست های غلط آسیب می‌بیند اصل نظام، انقلاب اسلامی ایران و رهبری و در درجه بعد انبوه نیروهای سالم جامعه است که دچار محرومیت و گرفتاری می‌شوند.

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه به انتقاد از فضای رسانه‌ای حاکم بر کشور پرداخت و گفت:متاسفانه بسیاری از رسانه‌ها، چه غیر رسمی که باید مبلغ اخلاق؛ تقوا و راستی و درستی باشند چه رسانه‌های رسمی ما که عنوان ملی و یا هر چیز دیگر دارند و ابتکار عمل در دستشان هست، هر نسبتی بخواهند به شخصیت‌های کشور می‌دهند و از این سو هم واقعا نمی‌توان حرف زد.

خاتمی تاکید کرد: گله می‌کنند که بیانیه فلان کاندیدا تند بود، یا فلان جمله تند را داشت ولی آن طرف را نمی‌بینند که هیچ نسبت ناروا و اهانتی نیست که به شخصیت‌های خوش سابقه و مومن و مورد علاقه بخش عظیمی از مردم ندهند و نکرده باشند؛این طرف را نمی‌بینند و از فلان بیانیه برآشفته می‌شوند.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد: راه حل برای حل این مسائل وجود داشت و دارد، بسیاری از بزرگان هم تلاش کردند و هنوز هم مایوس نیستیم.

وی چهار خواسته مشخص اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی را آزادی زندانیان، باز شدن فضای جامعه ، جلوگیری از تندروی‌ها و دروغ پردازی و همچنین تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم در آینده عنوان کرد.

خاتمی بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام را گامی دانست که اگر ان شاء‌الله با تدبیر پیگیری شود می توان به آینده انتخابات امیدوار بود.

رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌اگر گروهی سوء استفاده کند و روش‌های نادرست خود را به نام نظام و رهبری القاء کند بیش از همه به رهبری نظام جفا کرده است. اعتراض ما به روش‌های بعضی از نهادها و سازمان‌ها و سیاست‌هاست نه مقابله با نظام، بلکه اصلاح اشتباهات و تقویت نظام و دفاع از حق و حرمت مردم است که در نظام ما اصل و محورند.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم در آستانه عید نوروز،گام مشخص‌تری برای آزادی زندانیان برداشته شود و از تندروی‌ها جلوگیری شود و در حال حاضر هم یکی از اموری که مجلس باید بر آن تمرکز کند تلاش برای تضمین برگزاری انتخابات آزاد، آزادی زندانیان و بازشدن فضا است.

رئیس بنیاد باران نتیجه فعالیت اقلیت مجلس را رسیدن به راهکاری برای خروج جامعه از تنش و خطراتی دانست که آن را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد:نمی‌دانم امسال و یا سال آینده چه کسی جوابگوی مسائل اقتصادی و بین‌المللی خواهد بود که لابلای مسائل سیاسی کشور گم شده است و مطمئنا جامعه و به خصوص طبقات متوسط به پایین با مشکلات مواجه خواهند بود و همه باید بکوشیم تا مشکلات را به نفع مردم حل کنیم.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش بر این نکته تاکید کرد که بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است و گفت:دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین دفاع از امام، انقلاب و نیز خواست و مطالبات تاریخی ملت ایران است.

وی افزود:جمهوری یعنی حاکمیت با مردم است، همه تشکیلات نهادها و ارگان‌ها برآمده از ارهده و حاصل انتخاب آزاد مردم است و نیز همه دستگاهها تحت نظارت مردم و پاسخگو به آنان هستند؛این جمهوری اسلامی است.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:این جمله امام که "مجلس در راس امور است" بدین معناست که اراده جمعی مردم در یک جمعیتی که کمتر اشتباه می‌کند و ناظر بر اعمال دولت در سطوح مختلف از رئیس دولت یا وزرا گرفته هستند و با استفاده از ابزارهای خود یعنی سئوال، استیضاح و تحقیق و تفحص متبلور شده است.

وی تصریح کرد:مجلس نباید تابع جریانی بیرون از خودش باشد، اتفاقا وقتی می‌گوییم انتخابات آزاد یعنی مجلسی بیاید که واقعا نماینده افکار عمومی و اراده ملت باشد و با قدرت آن را در جامعه اعمال بکند.

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:اسلامی بودن نظام هم یعنی در تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و در اجرای آن اسلام معیار است و در عرصه اجتماعی ؛مهمترین معیاری که ما از اسلام بدست می‌اوریم دو چیز است یکی عدالت و دیگری اخلاق.

وی تاکید کرد:اگر مسائل جاری و شیوه حکومت بر طبق عدالت و اخلاق بود این می‌شود جمهوری اسلامی و نباید از یاد برد که بداخلاقی از هرکسی بد است و از حکومت و اینکه بصورت یک رسم در بیاید بدتر است.

رئیس بنیاد باران از نمایندگان مجلس و بخصوص نمایندگان عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس تشکر کرد و گفت:اقلیت مجلس با دلسوزی برای امام، انقلاب و رهبری ، مردم و مطالبات آنها حضور و نقش موثری داشته است.

خاتمی خاطر نشان کرد: اقلیت باید دو معیار داشته باشد، یکی واقعا غفلت نکردن از مطالبات واقعی و حقوق مردم که گاهی ضایع می‌شود، دوم اینکه چه کار کنیم جلوی تنش‌ها و درگیری‌ها گرفته شود در عین حالیکه نه نظام لطمه ببیند نه مردم مورد اجحاف قرار بگیرند.این می‌تواند مبنای کار و تعیین استراتژی نمایندگان مردم باشد.

گفتنى است حاضران در جلسه نماز ظهر و عصر خود را به امامت سید محمد خاتمی اقامه کردند.
 

نام موسوی در چهره های تاثیر گذار تایم

مجله تایم اقدام به انتخاب تاثیرگذارترین شخصیت های جهان در سال 2010 میلادی کرده است .

 این مجله که از خوانندگان خود در این انتخاب کمک می گیرد ،دویست نامزد را در لیست مذکور قرار داده که نام میرحسین موسوی نیز در آن دیده می شود .

به گزارش خبرآنلاین شخصیت های مختلفی از کشور های محتلف و از عرصه های متععدی نظیر هنر، ادب، ورزش و سیاست نیز در این لیست دید می شوند.

 گفتنی است زهرا رهنورد و شیرین عبادی هم جزو دویست کاندیدای مطرح شده از سوی مجله تایم هستند .

ازچهره های خارجی که تایم ، آنهارا تاثیرگذار معرفی کرده  می توان به میشل اوباما،معمر قذافی،سارکوزی، هیلاری و بیل کلینتون، چاوز ، سعد حریری، شیخ خلیفه بن سلطان آل نهیان و جیمز کامرون نام برد.

 

محکوميت قطعى شهاب طباطبايى به 5 سال حبس تعزيرى

شهاب طباطبايى از سوى دادگاه تجديدنظر به 5 سال حبس تعزيرى محکوم شد. 
شهاب الدين طباطبايى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا ضمن تاييد خبر محکوميت قطعى خود به 5 سال حبس تعزيرى گفت: دادگاه تجديدنظر عينا حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب را تاييد کرده است. 
گفتنى است شهاب الدين طباطبايى در حوادث بعد از انتخابات دستگير و به اتهامات اقدام عليه امنيت ملى،تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانى به قصد برهم زدن امنيت کشور از سوى قاضى صلواتى رييس شعبه 15 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس محکوم شده بود که از بيست و هشتم بهمن‌ماه به مرخصى آمد. 

 

تائید کاهش خرید نفت ایران توسط کشورهای خارجی

 

رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاى نفت، گاز و پتروشيمى ايران با تاييد کاهش خريد نفت ايران توسط کشورهاى چين، هند و ژاپن تصريح کرد که با وجود اين، ميزان صادرات نفت ايران کاهش پيدا نکرده و نگرانى در اين مورد وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، چند روزى است که بحث‌هايى مبنى بر کاهش خريد نفت ايران توسط کشور چين مطرح شده و هرچند که تاکنون به صورت رسمى اين موضوع تاييد نشده بود اما رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاى نفت ايران با تاييد اين موضوع خبر مى‌دهد که ميزان خريد نفت ايران توسط چينى‌ها روزانه 50 درصد کاهش يافته است و علاوه بر اين، شرکت ريلاينس هند که يکى از بزرگترين پالايشگاه‌ نفت دنياست ديگر از ايران نفت نمى‌خرد و در کنار اين‌ها کشور ژاپن نيز ميزان خريد نفت از ايران را کاهش داده است.

با وجود اين حميد حسينى ابراز مى‌کند که نگرانى‌اى در اين مورد وجود ندارد و تاکنون هيچ گزارشى از اوپک يا منابع رسمى مبنى بر کاهش ميزان صادرات نفت ايران منتشر نشده است.

رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاى نفت، گاز و پتروشيمى در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در مورد صحت داشتن يا نداشتن کاهش خريد نفت ايران توسط چين گفت: اين کاهش که قطعى است. چينى‌ها روزانه 400 هزار بشکه نفت خام از ما مى‌خريدند که به 200 هزار بشکه کاهش يافته است.

وى ادامه داد: قاعدتا آمريکا‌يى‌ها از زمان بوش به دنبال اين بودند که عربستان و چينى‌ها را راضى کنند که به جاى ايران از کشورهاى ديگر نفت بخرند. قبل از اين هر که مى‌خواست با چين مذاکره کند، براى چين، مهمترين مسئله تايوان بود اما اکنون تامين انرژى برايش مهمترين مسئله است. کشورى که مهمترين مسئله برايش تامين انرژى است، سعى مى کند که آينده‌نگرى کند تا اگر مشکلاتى براى تامين انرژى‌اش پيدا شد، منابع خود را متنوع کند که دچار مشکل نشود.

حسينى با اشاره به اينکه هم‌اکنون مازاد توليد نفت نيز در جهان وجود دارد، افزود: ظرفيت کل اوپک در سال 2005 بالاى 86 ميليارد بشکه در سال و 86 ميليون بشکه در روز بود. به عبارتى الان ميزان توليد در دنيا بيش از 86 ميليون بشکه است که در مقابل مصرف دنيا روزانه 84 ميليون بشکه بوده است. اين يعنى روزانه يک تا 1.5 ميليون بشکه نفت مازاد جهانى وجود دارد. بنابراين براى خريداران نفت امکان مانور دادن هست و اين خود کمک کرده که اکنون بازار، بازار فروشنده نباشد و اين خريدار است که حرف مى‌زند.

وى اضافه کرد: به نظر مى‌رسد در حالى که اين فشارها به چين و هند براى تحريم‌هاى بنزين و اين گونه موارد وارد مى‌شود، پشت سر کارهاى ديگر در حال انجام شدن است. چرا که اگر فروش نفت ما را با مشکل مواجه کنند قطعا فشارهاى تحريم آن‌ها مى‌تواند موثر باشد که به همين دليل وزارت نفت ما بايد آمادگى داشته باشد و يک مقدار به بخش خصوصى اجازه حضور دهد و بازارهاى جديد پيدا کند و علاوه بر اين، سخت‌گيرى‌ها را براى فروش نفت کم کند تا بتوان کشورهاى کوچک‌تر را جايگزين کنيم.

به گفته او بازار نفت ايران عمدتا چين، ژاپن، کشورهاى اروپايى و هند است و کشورهاى کوچک خيلى در بازار نفت ايران حضور ندارند که وزارت نفت بايد اين را جايگزين بازارهاى ديگر کند.

حسينى در ادامه در پاسخ به اين سوال که با توجه به روابط بازرگانى ايران و چين، آيا چين مى‌تواند چنين اقدامى را انجام دهد و از ايران نفت نخرد؟ افزود: چين که خريد نفت را قطع نکرده، کمتر کرده است. اين استراتژى چين است و خيلى نمى‌شود به آن خرده گرفت. چرا که مى‌گويد هنوز تراز بازرگانى چين با ايران موازنه ندارد و ايران هم جلوى واردات کالاهاى چينى را مى‌گيرد و مى‌گويد که اين کالاها کيفيت ندارند. در حال حاضر آن قدر که ايران به چين نفت مى‌فروشد، در مقابل کالا از چين وارد نمى‌کند.

اين فعال بخش خصوصى در ادامه در مورد کشور هند نيز خاطرنشان کرد: شرکت ريلانس هند اعلام کرده که از ايران نفت خريدارى نمى‌کند. اين شرکت خريدار نفت سنگين و فرا سنگين و پالايشگاه 850 هزار بشکه‌اى و يکى از بزرگترين پالايشگاه‌ نفت دنيا و متعلق به بخش خصوصى است.

وى با بيان اينکه ژاپنى‌ها هم خريد نفت از ايران را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: به صورت خيلى مرموز و در حالت مخفى دارند فشارهايى مى‌آورند که اين‌ها بستگى دارد ما چقدر آمادگى داريم. اين زنگ خطرى است براى ما که استراتژى وابستگى به کشورهاى بزرگ و شرکت‌هاى بزرگ را تغيير دهيم و به کشورهاى کوچک توجه کنيم که کمتر تحت تاثير قدرت‌هاى بزرگ هستند.

حسينى در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا اين اقدام شرکت هندى تبعات خاصى براى اين کشور نخواهد داشت؟ عنوان کرد: اين شرکت يک شرکت بخش خصوصى است و ربطى به کشور هند ندارد. اين شرکت مى‌گويد منافعى در آمريکا دارد و آمريکا هم تحريم کرده که اين کار را انجام دهم و شايد هم از اين اهرم استفاده کرده‌اند که قيمت نفت را تغيير دهند و به دنبال خريدارى بهتر باشند.

وى در مورد کشور چين نيز خاطرنشان کرد: چين قبلا عمده خريد خود را توسط يک شرکت زينگ رونگ وابسته به ارتش چين انجام مى‌داد اما اکنون 10 ، 15 شرکت چينى اجازه خريد نفت دارند که ممکن است اگر آن شرکت زينگ رونگ نفت نخرد، شرکت‌هاى وارداتى ديگر اين کار را انجام دهند.

رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاى نفت، گاز و پتروشيمى در ادامه با بيان اينکه دنيا خيلى آمادگى شوک وارد کردن در بازار نفت را ندارد، تصريح کرد: به نفع آمريکا هم خيلى نيست که شوک به بازار نفت وارد شود بلکه آمريکا مى‌خواهد در حالت آرام و به صورت مرموزى و براى فشار آوردن به ايران اين‌ اقدامات را انجام دهد.

وى متذکر شد: فکر مى‌کنم چينى‌ها و هندى‌ها هم کمتر در بند تحريم باشند و بيشتر به فکر سوءاستفاده هستند. از طرف ديگر فکر نمى‌کنم با توجه به رشد اقتصادى دنيا که همه به دنبال خارج شدن از رکود هستند آمادگى اين وجود داشته باشد که نفت ايران را تحريم کنند. اين بيشتر تهديد است تا تحريم که خيلى دل نگران نيستم.

حسينى در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا با اين اقدامات ميزان صادرات نفت ايران کم نمى‌شود؟ يادآور شد: هم‌اکنون با وجود اين اتفاقات هيچ گزارشى در اوپک يا منابع رسمى که نشان دهد صادرات نفت ايران کاهش پيدا کرده وجود ندارد. ايران خريدار جايگزين مى‌کند و خيلى دل نگران اين که کشورى از بازار نفت ايران خارج شود نيستيم اما بايد مشترى‌ها و بازارهاى خود را حفظ کنيم و نبايد بگذاريم اين تحريم‌ها اثر کنند.

 

اروپا در پی حذف رسانه های منطقه ای ایران

تابناک-اتحادیه اروپا در نشست اخیر در بروکسل در صدد حذف رسانه های منطقه ای ایران از جمله شبکه های عربی العالم،الکوثر و شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی برآمده است

سايت اينترنتى پيک نت که دیدگاه منفی به عملکرد دولت ایران دارد؛ با اشاره به نشست اوايل فروردين وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل و اطلاعيه اين اتحاديه در زمينه اتخاذ تدابير جديد و به بستن صداى رسانه هاى ماهواره اى ايران با اشاره به اهميت شبکه خبرى العالم عنوان کرد که اتحاديه اروپا در زمينه قطع صداى اين شبکه دست خود را جاى درستى گذاشته است.

اين سايت اينترنتى خاطرنشان کرد که اتحاديه اروپا در مقابله با جمهورى اسلامى ايران به همراه بستن صداى شبکه تاثيرگذار العالم در خاورميانه، شبکه هاى پرس تى وى و الکوثر را نيز هدف قرار
خواهد داد.

به اذعان این سايت، اهميت و تاثير گذارى العالم بيش از پيش است به طورى که آن را برابر با اهميت پدافند موشکى ايران عنوان کرد.

اين سایت در تحلیلی عنوان کرد: با آنکه الکوثر و پرس تى وى نيز با اهداف مشابه راه اندازى شده اند، اما العالم نقشى کليدى دارد و به همين دليل است که بايد گفت، اتحاديه اروپا ظاهرا مى خواهد دست روى نقطه حساس جمهورى اسلامى ايران بگذارد و اين شبکه را هدف قرار دهد.

در همين ارتباط سايت اينترنتى "تهيه نت" اعلام کرد که بموجب تفسير برخى از خبرگزارى ها، از جمله تدابير مورد اشاره اتحاديه اروپا عليه ايران جستجوى راه هايى است براى جلوگيرى از ادامه استفاده ايران از شرکت "يوتل ست" است که دو شبکه تلويزيونى مهم اين کشور يعنى"العالم" و "پرس تى وى" از طريق خدمات ماهواره اى اين شرکت پخش مى شوند و بخش وسيعى از خاورميانه عربى را پوشش مى دهند

 

چهار کشته در انفجار کنسولگری امریکا در پاکسنتان

منابع امنيتى پاکستان اعلام کردند که 4 نفر در انفجارهاى روز گذشته در نزديکى کنسولگرى آمريکا در شهر پيشاور کشته شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزارى


نظر شما :