تولد فلسطین تا دو سال دیگر

۱۶ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۰ کد : ۷۳۰۳ اخبار اصلی
سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی مصمم است به رغم گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین، طی دو سال آینده زمینه را برای تأسیس دولت فلسطینی آماده کند. در همین رابطه حماس نیز به دنبال تنش‌زدایی با اسرائیل است.
تولد فلسطین تا دو سال دیگر

دیپلماسی ایرانی: سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی مصمم است به رغم گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین، طی دو سال آینده زمینه را برای تأسیس دولت فلسطینی آماده کند. در همین رابطه حماس نیز به دنبال تنش‌زدایی با اسرائیل است.

سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در حال آماده‌سازی زمینه‌های تاسیس رسمی یک دولت مستقل فلسطینی در سال ۲۰۱۱ است. وی پس از گفت‌وگویی که با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در رام‌الله داشت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای رسیدن به آزادی و پایان دادن به سیاست اشغال فلسطین، بدیل دیگری وجود ندارد.»

فیاض همچنین گفت که تمام توجهات باید معطوف به این شود که در عرض دو سال به‌طور واقعی و آشکار و مستقل از ادامه گفت‌وگوها با اسرائیل، یک دولت فلسطینی قابل دوام تاسیس شود.

نخست وزیر فلسطین نتایج مذاکرات محرمانه با اسرائیلی‌ها از سال ۱۹۹۳ را که به توافق‌نامه به رسمیت شناختن متقابل انجامید مورد بازبینی انتقادی قرار داد. فیاض که از ژوئن سال ۲۰۰۷ در کرانه غربی رود اردن در مقام نخست وزیر انجام وظیفه می‌کند، همچنین گفت: «ما در سال ۱۹۹۳ حق موجودیت اسرائیل در صلح و امنیت را به رسمیت شناختیم، ولی چه چیزی در عوض از اسرائیل گرفتیم؟»

نخست وزیر ۵۷ ساله فلسطینی‌ها گفت: «هنوز این حق برای نیروی اشغالگر محفوظ مانده که چه زمانی به اشغال پایان دهد. این برای مردم فلسطین قابل درک نیست که اسرائیل در فاصله زمانی تا تشکیل دولت مستقل فلسطینی، با ابزار اشغال سرزمین‌های کرانه غربی، زمین‌هایی را به تصرف خود درآورد.»

سلام فیاض در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی ال پائیس، تاسیس دولت فلسطینی‌ها را به دوره بارداری در انسان تشبیه کرد و گفت: «تا تولد انسان زمان معینی نیاز است و کودک ممکن است چند روز دیرتر یا زودتر متولد شود، ولی به دنیا خواهد آمد.»

فیاض در مورد وضعیت حاکم بر کرانه غربی رود اردن گفت: «این منطقه تا چند سال پیش با بی‌قانونی و هرج‌ومرج روبرو بوده است. آنچه ما در کرانه‌ غربی در عرصه امنیت به آن دست یافته‌ایم، من را بسیار امیدوار می‌کند و اگر ما به چنین موفقیتی دست یافته‌ایم، پس می‌توانیم به هدف (تاسیس دولت فلسطینی) نیز برسیم.»

دولت واشنگتن تاکنون از دولت نتانیاهو می‌‌خواست تا از سیاست گسترش مناطق مسکونی و ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین خودداری کند تا مذاکرات صلح ادامه یابد. ولی این‌بار هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا از این خواسته دولت امریکا که حتی باعث تیرگی روابط واشنگتن – تلاویو شد، عقب‌نشینی کرد. وی در سفرش به منطقه گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر اسرائیل، اعلام آمادگی کرده که از ساخت شهرک‌های جدید خودداری کند. کلینتون این رویکرد نتانیاهو را گامی بی‌نظیر خواند.

این در حالی است که فلسطینی‌ها در تلاش هستند که شهرک‌های یهودی‌نشین کنونی گسترش نیابند و زمین‌های فلسطینی‌ها تصاحب نشوند.

سلام فیاض گفت که صرف نظر از اختلاف درونی فلسطینی‌ها و کنترل حماس بر نوار غزه، تاسیس دولت فلسطینی جزء "برنامه سازندگی" است.

به اعتقاد فیاض، خواست سازمان ملل متحد مبنی بر عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه غربی و شرق بیت‌المقدس تنها یک توصیه نیست. وی این خواست را با چراغ قرمز بر سر چهارراه مقایسه کرد و گفت: «این فقط یک توصیه برای توقف خودرو نیست، بلکه یک وظیفه نیز هست.»

از سوی دیگر به گزارش منابع آگاه، رهبران جنبش اسلام‌گرای حماس در شامگاه شنبه سه آوریل با سه گروه اسلامی به توافق رسیده‌اند تا از میزان تنش با اسرائیل بکاهند. در این مذاکرات مسئله بیشتر بر سر موشک‌پرانی این گروه‌ها به سوی مناطق مرزی اسرائیلی بوده است.

منابع آگاه به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که سازمان حماس بر قطع موشک‌پرانی‌ها تاکید بسیار داشته است. در این ملاقات سازمان جهاد اسلامی و دو گروه افراطی دیگر حضور داشته‌اند.

این ملاقات زمانی صورت گرفت که اسرائیل تهدید کرد، در صورتی که افراطیون اسلام‌گرا همچنان به سوی اسرائیل به موشک‌پرانی ادامه دهند، اسرائیل دست به یک حمله‌ گسترده نظامی خواهد زد. روز جمعه نیز دولت حماس در نوار غزه خواستار خویشتنداری گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی شده بود.


نظر شما :