ایران مانع شکایت امریکا از چین نمی‌شود

۲۳ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۸ کد : ۷۳۰۱ اخبار اصلی
رایزنی‌های امریکا با چین بر سر تحریم ایران اتهاماتی را به واشنگتن در زمینه نقد سیاست‌های...
ایران مانع شکایت امریکا از چین نمی‌شود

دیپلماسی ایرانی: رایزنی‌های امریکا با چین بر سر تحریم ایران اتهاماتی را به واشنگتن در زمینه نقد سیاست‌های ارزی چین وارد کرده است. لری سامرز، مشاور اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا این اتهام که تلاش برای جلب حمایت چین از تحریم ایران، دلیل خودداری واشنگتن از انتشار یک گزارش جنجالی درباره سیاست ارزی چین بوده است را رد کرده است.

دولت اوباما انتشار گزارشی که امکان دارد چین را به پائین نگاه داشتن عمدی و حساب شده ارزش یوان، واحد پول این کشور متهم می کند و به تحریم‌های یک جانبه کنگره علیه چین منجر شود را به تاخیر انداخته است. قرار بود وزارت خزانه داری امریکا این گزارش را روز ۱۵ آوریل به کنگره ارائه کند.

لری سامرز روز یکشنبه، چهارم آوریل (۱۵ فروردین) در مصاحبه با شبکه ای بی سی امریکا تاکید کرد که تلاش برای جلب حمایت چین از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران دلیل تاخیر در گزارش مذکور نبوده و ادامه مذاکرات اقتصادی واشنگتن و پکن علت این تاخیر است.

امریکا و چین همچنین در ماه مه مذاکرات استراتژیک و اقتصادی درباره روابطشان خواهند داشت و تنظیم این نوع مذاکرات میان دو کشور قدرتمند اقتصادی، نشان از تلاش هر دو کشور برای تقویت زمینه‌های همکاری و بلعکس کاهش نقاط تناقض و اختلاف در ابعاد استراتژیک، اقتصادی، سیاسی، انرژی و البته محور مهم و مورد توجهی چون ایران دارد.

در همین ارتباط اوباما جمعه در تماسی تلفنی با رهبر چین در مورد برنامه اتمی ایران نیز گفت و گو کرد. در این گفت و گوی تلفنی چین موافقت کرده است که تحریم‌های احتمالی شورای امنیت علیه ایران را بررسی کند. این موضع چین علاوه بر تقویت گمانه زنی‌هایی که بر نقش برجسته تعادلی چین در اعمال تحریم‌ها تاکید داشت، موجب تقویت رایزنی‌ها و افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک میان تهران و پکن نیز شده است.

پس از سفر جلیلی به چین که برخی از کارشناسان آن را در تغییر نظر چین برای بررسی تحریم‌های ایران بی نتیجه توصیف می‌کنند، قرار است هفته آینده معاون رئیس جمهور نیز راهی پکن شود.

در این شرایط آنچه مشخص است بهره بردای‌های چندگانه چین از مساله تحریم ایران است؛ پکن از یک سو در راستای تقویت همکاری های اقتصادی با امریکا، کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران و سایر کشورهاست و از سوی دیگر قدرت چانه زنی دیپلماتیک خود را به نمایش گذاشته و احتمال می‌رود همچنان از این قدرت برای بهره بردای‌های بیشتر استفاده کند. کارشناسان موضع نهایی چین در مورد تحریم ایران را نه به زیان تهران و نه بر خلاف دیدگاه‌های غرب ارزیابی می‌کنند و این حکایت از تلاش پکن در حفظ نقش تعادلی خود میان ایران و غرب دارد.


نظر شما :