آثار ناامیدی امریکا، فشارهای بیشتر علیه ایران

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۱ کد : ۷۲۸۰ اخبار اصلی
نوعی احساس سرخوردگی و یاس در مجموعه تصمیم گیری سیاسی امریکا و در میان مقامات کاخ سفید نسبت به احتمال توافق و مذاکره با تهران پس از یک سال تلاش در این زمینه ایجاد شد. گفتاری از جاوید قربان اوغلی، تحلیل گر سیاست خارجی ایران و سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی.
آثار ناامیدی امریکا، فشارهای بیشتر علیه ایران

باراک اوباما، می‌گوید فشار جهانی بر ایران را به خاطر ادامه برنامه جنجال برانگیز غنی سازی اورانیوم در این کشور افزایش خواهد داد.او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: "انزوای جهانی ایران رو به افزایش است و امریکا در پی کمک گرفتن از یک جامعه بین المللی متحد برای مقابله با برنامه اتمی این کشور است."

گفتاری از جاوید قربان اوغلی، تحلیل گر سیاست خارجی ایران و سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی:

واقعیت این است که نوعی احساس سرخوردگی و یاس در مجموعه تصمیم گیری سیاسی امریکا و در میان مقامات کاخ سفید نسبت به احتمال توافق و مذاکره با تهران پس از یک سال تلاش در این زمینه ایجاد شد و بر این اساس واشنگتن درصدد تشکیل اجماع گسترده‌تر بین المللی برای افزایش فشارها بر ایران در راستای اهدافی که 1+5 در مورد ایران مد نظر داشت، هستند.

به نظر می‌رسد که دسترسی به این اجماع علیه ایران چندان دشوار نباشد؛ هنوز مشخص نیست که از محتوای این اجماع یا قطع نامه‌ای که در نشست شورای امنیت در مورد ایران به بحث گذاشته خواهد شد چه نتایجی حاصل می‌شود اما در هر حال این شرایط فضای سیاسی را برای ایران سنگین‌تر از گذشته کرده است.

سنگینی این فضا را می‌توان در ادبیات کشورهای مختلف، کنفرانس مشترک روسای جمهور فرانسه و امریکا، صراحت بیان مقام‌های آلمانی در مورد ایران، خروج شرکت روسی لوک اویل از بخش نفت و گاز ایران و اعلام این مطلب که اقدام مذکور به واسطه تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ایالات متحده علیه ایران بوده و کاهش خرید چین از نفت ایران که به میزان 40 درصد اعلام شده است، مشاهده کرد.

این نشانه‌ها مثبت نیست و می‌تواند حاکی از افزایش فشارها علیه ایران و تصمیم جدی غرب برای مقابله سیاسی با ایران و انزوای بیشتر کشور به دلیل برنامه هسته‌ای باشد.

تغییر این چشم انداز بستگی به رویکرد ایران دارد و مذاکرات آقای جلیلی با چینی‌ها می‌تواند در این شرایط تاثیر گذار باشد؛ به این معنا که چنانچه این مذاکرات توانسته باشد راه حل روشنی را برای مساله هسته‌ای ایران از طریق چین به غرب برساند، می‌توان انتظار داشت که تشکیل اجماع بین المللی علیه ایران برای امریکا و هم پیمانان غربی این کشور سخت‌تر شود اما چنانچه چینی‌ها پیش از این مذاکرات با امریکا و غرب به تفاهم رسیده باشند که نشانه‌های روشنی از این اتفاق وجود دارد، باید گفت که در این صورت احتمالا ایران تحت شرایط سخت‌تر و فشارهای بیشتر قرار خواهد گرفت.


نظر شما :