موضع گيرى جديد مقام‌هاى آمريکايى

آسوده باشيد، ايران فعلا تسليحات هسته‌اى ندارد!

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۱ کد : ۷۲۲۲ اخبار اصلی
در روزهايى که اروپايى‌ها به شدت براى افزايش تحريم‌هاى ايران عجله دارند و ...
آسوده باشيد، ايران فعلا تسليحات هسته‌اى ندارد!
دیپلماسی ایرانی: ايالات متحده باز هم تغيير استراتژى داده است. در روزهايى که اروپايى‌ها به شدت براى افزايش تحريم‌هاى ايران عجله دارند و چين براى همراهى با غرب در پرونده هسته اى ايران تحت فشار شديد عربستان سعودى، آلمان و بريتانيا قرار گرفته است، در واشنگتن باز هم هر کدام از مقام‌هاى مسئول اظهار نظر خاصى مى‌کنند. رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده دو هفته پيش با سفر به عربستان سعودى توجه همگان را به خود جلب کرد. گيتس به عربستان رفت و درست در ساعاتى که او ديدارهاى خصوصى با رهبران عربستان پشت درهاى بسته داشت، رسانه‌هاى بين‌المللى همگى متفق‌القول تاييد کردند که سفر وزير دفاع در روزهاى انتخابات عراق و ناآرامى در افغانستان به عربستان تنها يک معنا دارد: تلاش براى جمع کردن موافقت منطقه‌اى با تشديد تحريم‌ها عليه ايران.

ژنرال ديويد پترائوس که رهبرى نيروهاى آمريکايى در منطقه را بر عهده دارد اين بار در سخنانى عجيب اعلام کرد که برنامه هسته‌اى ايران براى توليد تسليحات هسته‌اى فعلا متوقف شده است و در سال جارى ميلادى ايران تلاشى براى توليد تسليحات هسته‌اى نخواهد کرد. اظهارنظرهاى پترائوس، گيتس و رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده دريادار مايک مولن در حقيقت همگى در راستاى استراتژى باراک اوباما رئيس‌جمهورى آمريکا است.

باراک از يک سال پيش تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که تنها راه براى مقابله با تلاش هاى هسته‌اى ايران توسل به ديپلماسى و نهايتا تشديد تحريم‌ها است. اوباما بر خلاف اسرائيل تاکيد دارد که حمله نظامى به تهران يا تاسيسات هسته‌اى ايران هيچ دستاوردى جز بر هم زدن ثبات نسبى منطقه نخواهد داشت. در حال حاضر در واشنگتن همه روزى صد بار به رهبران رژيم اسرائيل هشدار مى‌دهند که هرگونه حمله نظامى به ايران اشتباهى محض است. بنيامين نتانياهو که نخست وزيرى رژى اسرائيل را عهده دار است در ديدار جنجالى هفته گذشته جو بايدن معاون اول رئيس‌جمهورى ايالات متحده از اسرائيل به او اطمينان داد که دولتش منتظر نتيجه تحريم‌ها عليه ايران خواهد ماند. اين انتظار براى آمريکايى‌ها بدان معناست که در تل‌آويو در حال حاضر کسى به دنبال حمله به ايران نيست.
البته هنوز در مورد فرداى روزى که تشديد تحريم‌ها عليه ايران پاسخ ندهد و عملکرد احتمالى جامعه جهانى ميان تل‌آويو و واشنگتن اختلاف‌هايى وجود دارد. باراک اوباما از سه ماه پيش تا‌کنون بارها تصريح کرده است که دولتش در دو مسير تعامل و تقابل از راه تحريم براى مبازره با تلاش‌هاى هسته‌اى ايران قدم مى‌زند. اوباما بر ضرورت تشديد هر چه سريع‌تر تحريم‌ها اصرار دارد اما همزمان به نوعى براى تعامل با تهران و تبيين استراتژى تغيير خود در عرصه ديپلماتيک به دنبال مصالحه با اين کشور هم است.

ديويد ماکوسکى کارشناس مسائل خاورميانه در اين باره مى‌گويد: ميزان تفاهم نظرها ميان اسرائيل و امريکا بر سر پرونده هسته‌اى ايران بسيار بيش از اختلاف‌ها است. هر دو طرف اعتقاد دارند که تحريم‌هاى شوراى امنيت بايد اعمال شود. البته اختلاف‌هايى هم وجود دارد. واشنگتن و تل‌آويو هر کدام براى به نتيجه رسيدن تحريم‌هاى مد نظر خود زمان متفاوتى را در ذهن دارند.

مقام‍‌هايى امريکايى اعتقاد دارند که ايران در فاصله زمانى پنح سال ديگر مى‌تواند به تسليحات هسته‌اى دسترسى پيدا کند. يک منبع نزديک به پنتاگون در اين خصوص مى‌گويد: ايران تا توليد تسليحات هسته‌اى فاصله بسيارى دارد.

اسرائيل که گفته مى‌شود تنها رژيم خاورميانه است که به تسليحات هسته‌اى دسترسى دارد ادعا مى‌کند که تهران تا سال 2014 ميلادى به تسليحات هسته‌اى دسترسى پيدا خواهد کرد. گيتس در ديدار با اعضاى سنا در پاسخ به پرسشى مبنى بر اين‌که آيا ايران تسليحات هسته‌اى در اختيار دارد، گفت: گمان نمى‌کنم که امسال ما شاهد دستيابى ايران به تسليحات هسته اى باشيم.

ماه گذشته بود که دنيس بلر که رياست اطلاعات ملى ايالات متحده را عهده دار است پيش بينى کرده بود که با توجه به توانايى ايران در غنى‌سازى اورانيوم، اين کشور از لحاظ تکنيکى قادر به توليد اورانيوم مورد نياز براى توليد تسليحات هسته‌اى نيز هست. البته اين مقام آمريکايى نيز بازده زمانى چند ساله را براى دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى پيش‌بينى کرده است. بلر در توضيح سخنان خود تصريح کرد که بر اساس يافته‌هاى آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى، ميزان سانتريفيوژهاى در اختيار ايران در نيروگاه نطنز در سال 2007، سه هزار عدد و امسال به هشت هزار عدد رسيده است.

پترائوس در آخرين سخنان خود تاکيد کرده است که اوباما گزينه حمله نظامى به ايران را از دور خارج نکرده اما بايد هر چه سريع‌تر در خصوص راهکار مقابله با برنامه هسته‌اى ايران تصميم گيرى کند. پترائوس براى چندمين بار تاکيد کرد که آقاى رئيس‌جمهور به دنبال اعمال تحريم به جاى حمله نظامى است.


نظر شما :