شکست سنگين حاميان سارکوزى در انتخابات محلى

۲۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۰۹ کد : ۷۲۰۱ اروپا
اتحاد برای جنبش مردمی، حزب پشتیبان نیکلا سارکوزی، در اولین دور انتخابات ایالتی فرانسه تنها ۲۷ درصد آرا را به دست آورده و بنابراین شکستی سخت متحمل شده است.
شکست سنگين حاميان سارکوزى در انتخابات محلى

دیپلماسی ایرانی: در اولین دور انتخابات استانی در فرانسه، نیروی سیاسی به رهبری نیکلا سارکوزی ضربه شدیدی متحمل شده است. اما رئیس جمهوری نه تنها قصد عقب‌نشینی ندارد، بلکه خود را برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۱۲ آماده می‌کند.

اتحاد برای جنبش مردمی، حزب پشتیبان نیکلا سارکوزی، در اولین دور انتخابات ایالتی فرانسه تنها ۲۷ درصد آرا را به دست آورده و بنابراین شکستی سخت متحمل شده است.

دور اول انتخابات نشان می‌دهد که نه تنها حزب سوسیالیست بار دیگر قدرت گرفته، بلکه دو نیروی سیاسی دیگر یعنی حزب سبزها و جریان راست‌گرای جبهه ملی نیز توانسته‌اند موقعیت خود را بهبود بخشند.

نیروی سیاسی رئیس جمهوری در برخی از نواحی همچنان قدرتمند است، اما تردیدی نیست که سوسیالیست‌ها با کسب حدود ۳۰ درصد از آرا پیروزمند اصلی انتخابات هستند و طبق ارزیابی‌ها در ائتلاف با سبزها که حدود ۱۳ درصد از آرا را کسب کرده‌اند، خواهند توانست در دور دوم انتخابات که یکشنبه آینده برگزار می‌شود، جبهه‌ای قوی علیه رئیس جمهوری تشکیل دهند.

در این دور از انتخابات ایالتی فرانسه که هر ۶ سال یک بار برگزار می‌شود، مشارکت به طور نسبی اندک بود و تنها ۵ / ۴۷ درصد از مردم به پای صندوق‌های رای رفتند. در دوره قبل یعنی در سال ۲۰۰۴ حدود ۶۳ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند. در فرانسه بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت دارای حق رای هستند.

نیکولا سارکوزی بیش از دو سال پیش با وعده اصلاحات بنیادین سوسیالیست‌ها را در انتخابات شکست داد و به قدرت رسید. اما در دوران زمامداری او نه تنها مردم فرانسه بهبودی در زندگی خود احساس نکرده‌اند، بلکه به وعده‌های مقامات بسیار بدبین شده‌اند.

سگولن رویال، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری در رقابت با سارکوزی، وعده‌های او را عوام‌فریبانه (پوپولیستی) می‌خواند و به مردم هشدار می‌داد که به وعده‌های او دل خوش نکنند.

خانم رویال امروز خرسندی خود را از شکست سارکوزی پنهان نمی‌کند و قول می‌دهد که حزب سوسیالیست در انتخابات آینده به قدرت برگردد.

مشکلاتی که در برابر دولت سارکوزی قرار گرفته، بیش از هر چیز ریشه اقتصادی دارد؛ رکود به دنبال بحران مالی فراگیر، کاهش رشد اقتصادی و بیکاری روزافزون. رئیس جمهوری نه تنها در این عرصه ناکام بوده، بلکه در عرصه‌های اجتماعی نیز اقدامات عملی مهمی انجام نداده است. مهاجرت بی‌رویه، رشد جرم و جنایت و آلودگی محیط زیست همگی مواردی است که دولت سارکوزی در آن موفق نبوده است.

سارکوزی در واکنش به ناکامی در انتخابات و احتمالا به امید جبران شکست در دور دوم انتخابات از فردا سه‌شنبه ۱۶ مارس به مناطق سیل‌زده‌ کشور مسافرت می‌کند. این حرکت نمی‌تواند اقدامی تازه تلقی شود. مشکلات فرانسه همچنان باقی است، شعارهای او هم همان است که پیش از این بود. چرا آقای سارکوزی انتظار دارد که رأی‌دهندگان نظر خود را عوض کنند؟


نظر شما :