انرژى هسته‌اى بر ايران حرام، بر اسرائيل حلال

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۱ کد : ۷۱۵۷ اخبار اصلی
دستيابى به انرژى صلح‌آميز هسته‌اى حق ماست. اين جمله‌اى ست که در چند سال ...
انرژى هسته‌اى بر ايران حرام، بر اسرائيل حلال

دستيابى به انرژى صلح اميز هسته‌اى حق ماست. اين جمله‌اى است که در چند سال اخير هر بار ايالات متحده و متحدان غربى‌اش تهران را به دستيابى به تسليحات هسته اى متهم کرده‌اند، از زبان مقام هاى ارشد ايرانى بسيار شنيده شده است.
 
ايران، خاورميانه را در آستانه رقابت تسليحاتى قرار داده است. اين هم جمله‌اى‌ست که آمريکايى‌ها براى توجيه فشارهاى خود به تهران بسيار به کار مى‌برند. اما طنز ماجرا اينجاست که هيچ‌کس از کاخ سفيدنشين‌ها نمى‌پرسد چرا در برابر زياده‌خواهى‌‌هاى هسته‌اى اسرائيل و تسليحات در اختيار پاکستان سکوت کرده‌ايد؟ چرا ايران که عضويت در معاهده منع نکثير تسليحات هسته‌اى را امضا کرده مورد انتقاد قرار مى‌گيرد اما هيچ‌کس از تعداد تسليحات در اختيار اسرائيل خبر ندارد؟ ايالات متحده سال هاست که سياست يک بام و دو هوا را در منطقه در پيش گرفته است. شايد همين سکوت‌هاست که اکنون اسرائيل در کنفرانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى سينه را سپر مى‌کند و در ميانه انتقادها به پرونده هسته‌اى کره شمالى و ايران از تصميم خود مبنى بر توسعه فعاليت در بخش انرژى هسته اى خبر مى‌دهد.

به گزارش آسوشييتدپرس، اوزى لاندائو، وزير امور زير بنايى رژيم اسرائيل، امروز در کنفرانس بين المللى انرژى هسته اى در پاريس، از طرحهاى اين رژيم  مبنى بر توسعه فعاليت در بخش انرژى هسته اى سخن گفت. لاندائو در بيانيه اى اعلام کرد احداث يک راکتور هسته اى براى توليد برق به اسرائيل امکان خواهد داد تا در زمينه انرژى به استقلال دست پيدا کند و به وابستگى تل اويو به ديگر کشورها پايان خواهد داد.

اسرائيل در شرايط فعلى براى تامين برق از زغال سنگ و گاز طبيعى استفاده مى کند. احداث نيروگاههاى جديد هسته اى در اسرائيل، بار ديگر توجه بين المللى را بر فعاليتهاى هسته اى اين رژيم معطوف خواهد ساخت. بسيارى از کارشناسان بين‌المللى هسته‌اى اصرار دارند که اسرائيل زرادخانه اى از تسليحات هسته اى در اختيار دارد ولى تل اويو رسما به اين موضوع اعتراف نکرده است.

با اين وجود  دفتر لاندائو نيز اعلام کرد که  وزارت امور زيربنايى اسرائيل هنوز طرح خاصى براى احداث نيروگاه هسته اى جديد ندارد. پيشتر نيز در سال 2007، بنيامين بن اليعاذر وزير وقت امور زيربنايى اسرائيل اعلام کرده بود تل اويو قصد دارد يک نيروگاه جديد هسته اى در صحراى نقب در جنوب اسرائيل احداث کند. لاندائو چند ماه پيش در ديدار با ژان لويى بورلو وزير انرژى فرانسه، موضوع همکاريهاى سه جانبه ميان فرانسه اسرائيل و اردن را در زمينه احداث يک نيروگاه هسته اى مطرح کرده بود. لاندائو با اشاره به اين ايده گفت وزير فرانسوى در اين خصوص ابراز خوشبينى کرده بود.

فرانسه نخستين کشورى بود که نخستين بار در دهه پنجاه  به اسرائيل در احداث نيروگاه ديمونا، نخستين راکتور هسته اى اسرائيل کمک کرد. تصور مى رود اسرائيل از اين راکتور براى ايجاد زرادخانه اى از تسليحات هسته اى استفاده کرده است. اسرائيل پيرو سياست موسوم به "‌ابهام هسته اى"‌، هرگز به داشتن چنين زرادخانه اى اعتراف نکرده است. اسرائيل افزون بر ان يک راکتور هسته اى کوچکتر به منظور تحقيقات در منطقه ناهال سورق، در فاصله اى نه چندان دور از تل اويو احداث کرده است.

چن بن لولو يکى از معاونين لاندائو در پاسخ به پرسش اين خبرگزارى مبنى بر اقدام اسرائيل در صدور مجوز نظارت بر پروژه هاى هسته اى جديد به بازرسان اژانس بين المللى انرژى اتمى تنها گفت: تل اويو تابع مقررات مربوط خواهد بود. دسرت چند دقيقه پس از اظهار نظر اين مقام اسرائيلى، نماينده سوريه نيز در مقام سخنران از تلاش کشورش براى دستيابى به منابع انرژى هسته‌اى خبر داد. اسرائيل پيش از اين يک ساختمان نيمه‌کاره در خاک سوريه را با اين ادعا که تاسيسات هسته‌اى سوريه است منهدم کرده بود.
 
اکنون ايالات متحده با اين سخنان نمايندگان سوريه و اسرائيل بايد نگران رقايت تسليحاتى باشد که اين بار اسرائيل رفيق شفيق ايالات متحده اغازگر آن است.


نظر شما :