انتخابات نه چندان شفاف تاجيکستان

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۳:۲۰ کد : ۷۰۷۲ آسیا و آفریقا
در انتخابات پارلمانی تاجیکستان که در ۲۸ فوریه برگزار خواهد شد ۸ حزب سیاسی شرکت می‌کنند. ناظران بین‌المللی از روند غیرشفاف این انتخابات انتقاد کرده‌اند.
انتخابات نه چندان شفاف تاجيکستان

دیپلماسی ایرانی: در انتخابات پارلمانی تاجیکستان که در ۲۸ فوریه برگزار خواهد شد ۸ حزب سیاسی شرکت می‌کنند. ناظران بین‌المللی از روند غیرشفاف این انتخابات انتقاد کرده‌اند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، حزب دولتی حاکم اکثریت کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند.

هیات ناظران انتخاباتی "سازمان امنیت و همکاری اروپا" در آستانه‌ برگزاری انتخابات پارلمانی تاجیکستان با انتشار گزارشی از روند انتخابات پارلمانی در تاجیکستان انتقاد کرد.

طبق گزارشی که دفتر این سازمان در شهر دوشنبه منتشر کرد، آمده است، مقامات دولتی و انتظامی مانع ملاقات نامزدهای انتخاباتی با مردم شده‌اند. این درحالی است که حزب خلق دمکراتیک، حزب حاکم در این کشور با برخوداری از امکانات دولتی، تبلیغات وسیعی بین اهالی انجام داده است.

ناظران بین‌لمللی همچنین از فضای غیرفعال انتخاباتی و عملکرد کمسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان به شدت انتقاد کردند. ولی همین ناظران فعال‌ترشدن نقش مطبوعات کشور در آستانه‌ انتخابات را هم تایید کرده‌اند.

در آستانه انتخابات، حزب حاکم تاجیکستان پلاکاردهای تبلیغاتی خود را با تصاویر امامعلی رحمان، رئیس جمهوری کشور منتشر کرد. در این پلاکاردها رحمان رای‌دهندگان را دعوت کرده است تا به حزب حاکم رای دهند.

احزاب مخالف دولت تاجیکستان از رئیس جمهوری انتقاد می‌کنند که وی قول برگزاری یک انتخابات شفاف، آزاد و دمکراتیک را داده بوده اما در ‌آستانه انتخابات به این وعده‌ها عمل نکرده است.

رحمت‌الله ظاهراف، رئیس حزب سوسیال دمکرات تاجیکستان، این اقدام حزب حاکم را غیرقانونی توصیف می‌کند. مخالفان همچنین می‌گویند، حزب حاکم با استفاده از موقعیت و مقام امامعلی رحمان کوشش دارد کرسی‌های بیشتری را در پارلمان تاجیکستان تصاحب کند.

خیرامان باقی‌زاده، روزنامه‌نگار تاجیک، در گفت‌وگو با دویچه وله، به تفاوت این دور از انتخابات با دوره‌های قبلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «دولتمرادان تاجیک سبب انشعاب احزاب مخالف شدند و در نتیجه احزاب قدرتمندی مثل حزب دمکرات و نهصت اسلامی را اکنون به جناح‌ها و فراکسیون‌ها تقسیم کرده‌اند. ازسوی دیگر یک سری احزاب نوین به ظاهر مخالف ولی طرفدار دولت را هم تاسیس کردند، تا بدین‌وسیله قدرت حاکمه را در دست خود محفوظ کنند.»

این روزنامه‌نگار که انتخابات تاجیکستان را تحلیل می‌کند، در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «پیش‌بینی می‌کنند که حداقل یک یا دو نماینده از این احزاب دست نشانده حکومت به پارلمان تاجیکستان راه یابند تا به ظاهر چند حزبی بودن پارلمان را حفظ کنند.»

نقش سایت‌های اجتماعی چون تویتر و فیس‌‌بوک در انتخابات اخیر اوکراین که یکی از جمهوری‌های شوروی سابق به حساب می‌آید، برجسته بود. حال آیا اینگونه سایت‌ها در انتخابات تاجیکستان هم نقشی دارند؟ خیرامان باقی‌زاده، روزنامه‌نگار تاجیک به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: «بر اساس اطلاعاتی که ما بدست آوردیم، به کارگیری فناوری‌های نوین اینترنتی بسیار ضعیف بوده است. ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا، احزاب سیاسی تاجیکستان را به همین دلیل مورد انتقاد قرار دادند. ما شاهد بکارگیری فناوری‌‌های اینترنتی در انتخابات پارلمانی تاجیکستان نیستیم.»

صاحب‌نظران دلیل اصلی به کارگیری ضعیف اینترنت در این کشور را با عدم دسترسی مردم به شبکه‌ اینترنت توضیح می‌دهند. ولی برخی هم به این اشاره می‌کنند که تاجیکستان یکی از فقیرترین کشورهای شوروی سابق است، نصف اهالی آن در فقر بسر می‌برند و توسعه‌ فقر تابه‌حال به مردم فرصت استفاده از اینترنت را نداده است.

اما کارشناسان محلی قطع برق و دسترسی غیر ثابت به برق را نیز مثال می‌آورند، که تابه‌حال مانع استفاده وسیع ازاینترنت شده است. به‌نظر کارشناسان عدم بکارگیری اینترنت در انتخابات پارلمانی تاجیکستان سبب شده است که احزاب سیاسی مخالف دولت از روش‌های قدیمی برای تماس با رای‌دهندگان استفاده کنند و نقش برخی از مطبوعات مستقل نیز برجسته شده است.

حدود سه میلیون و ۴۵۰ هزار رای‌دهنده‌ تاجیک پای صندوق‌های رای خواهند رفت و ۷۳ نماینده‌ مجلس این کشور را انتخاب خواهند کرد.

بسیاری از ناظران و کارشناسان، پیروزی نامزدهای طرفدار حزب حاکم و دولت را در این انتخابات پیش‌بینی می‌کنند.


نظر شما :