روسيه براى تحريم ايران آماده است!

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۲ کد : ۷۰۶۴ اخبار اصلی
"روسيه برى اعمال دور جديدى از تحريم‌ها عليه ايران مهيا است. " اين جمله‌اى‌ست که يک ديپلمات ارشد روسى در آستانه سفر دميترى مدودف رئيس‌جمهورى روسيه به فرانسه به خبرگزارى فرانسه گفته است.
روسيه براى تحريم ايران آماده است!

دیپلماسی ایرانی: "روسيه برى اعمال دور جديدى از تحريم‌ها عليه ايران مهيا است. " اين جمله‌اى‌ست که يک ديپلمات ارشد روسى در آستانه سفر دميترى مدودف رئيس‌جمهورى روسيه به فرانسه به خبرگزارى فرانسه گفته است. اين مقام روسى که خواست نامش فاش نشود در اين خصوص مى‌گويد: امروز روسيه براى اعمال تحريم‌هاى لازم و حياتى عليه ايران اعلام امادگى مى‌کند. البته اکنون زمان مناسبى براى سخن گفتن در خصوص جزئيات اين تحريم‌ها نيست.

دميترى مدودف رئيس جمهورى روسيه که پيش از اين از تهران خواسته بود با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى همکارى داشته باشد، روز دوشنبه راهى پاريس مى‌شود. گفتگو در خصوص تحريم ايران و چگونگى آن از جمله اصلى‌ترين محورهاى ديدار مشترک مدودف و پوتين خواهد بود.
 
فرانسه در حال حاضر رياست دوره‌اى شوراى امنيت را بر عهده دارد و شخص سارکوزى نيز به شکل عجيب و غريبى مدافع تشديد تحريم‌ها عليه ايران است. ديپلمات‌هاى فرانسوى اعتقاد دارند که روسيه و فرانسه همکارى‌هاى مشترک بسيارى براى اطمينان از صلح اميز بودن برنامه هسته‌اى ايران و البته انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم اين کشور به خارج از مرزها را دنبال مى‌کنند.

پيش از اين روسيه در سه دور پيشين تحريم‌ها مخالفت خود را با اعمال آنها علنى اعلام کرده بود اما اين‌بار حرکت‌هاى مارپيچ تهران گويا روس‌ها را هم به سرگيجه انداخته و مسکو ترجيح مى‌دهد از حق وتوى خود در شوراى امنيت براى حمايت از ايران استفاده نکند.

کشورهاى غربى به همراه ايالات متحده خواهان تثيت تحريم‌هاى جديد عليه ايران از کانال شوراى امنيت هستند. در ميان اعضا چين مسير خود را دنيال مى‌کند و همچنان با تشديد تحريم‌ها مخالف است. ايالات متحده و هم‌پياله‌هاى غربى اين کشور تصور مى‌کنند که برنامه هسته‌اى ايران در مسير توليد تسليحات هسته‌اى ست و اين در حالى ست که تهران تا‌کنون بارها با رد اين ادعا بر صلح‌آميز بودن برنامه خود تاکيد کرده است.

روسيه حجم بالايى از تبادل‌هاى تجارى و ديپلماتيک با ايران را به خود اختصاص داده اما در جريان پرونده جديد هسته‌اى ايران ترجيح مى‌دهد فاصله خود با تهران را حفظ کند.


نظر شما :