یک شکست بد برای سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به اروپا

۰۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۷ کد : ۷۰۴۸ اروپا
سفر آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل به اروپا به هیچ وجه رضایت‌بخش نبوده است. می‌توان گفت این سفر که برای بررسی اتهام تازه جامعه بین‌المللی علیه اسرائیل بر سر ترور یکی از سران حماس در دبی آن هم با پاسپورت‌های اروپایی صورت گرفته، کاملا شکست خورده است.
یک شکست بد برای سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به اروپا

دیپلماسی ایرانی: سفر آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل به اروپا به هیچ وجه رضایت‌بخش نبوده است. می‌توان گفت این سفر که برای بررسی اتهام تازه جامعه بین‌المللی علیه اسرائیل بر سر ترور یکی از سران حماس در دبی آن هم با پاسپورت‌های اروپایی صورت گرفته، کاملا شکست خورده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ترور محمود المبحوح رهبر شاخه ‌نظامی جنبش حماس در نشست خود در بروکسل به شدت محکوم کردند تا مهر تاییدی بر شکست سفر لیبرمن به اروپا باشد.

به گزارش پلیس امارات متحده عربی ۱۱ مظنون به ترور المبحوح گذرنامه‌های اروپایی را مورد سوء استفاده قرار داده بودند.

این واکنش اروپایی‌ها موجب شد تا آویگدور لیبرمان وزیر امور خارجه اسرائیل از اظهار نظر درباره بیانیه وزاری خارجه اتحادیه اروپا خودداری کند.

محمود المبحوح روز ۲۰ ژانویه امسال به وسیله ماموران موساد در یک هتل در دوبی ترور شد. گفته می‌شود وی برای انجام یک معامله تسلیحاتی از سوریه به دوبی سفر کرده بود.

وزیر امور خارجه اسرائیل در بروکسل به دیوید میلیبند همتای بریتانیائی خود گفت: «ما هنوز درباره این قتل اطلاعاتی کسب نکرده‌ایم.»

پیش از این، رسانه‌های بریتانیایی نوشته بودند که از یازده مظنون به قتل، دست کم هفت‌نفر از آنان عکس‌های خود را به شناسنامه‌های شهروندان اروپائی که دارای تابعیت اسرائیل نیز هستند الصاق کرده بودند. پلیس بریتانیا و امارات متحده عربی تلاش‌هایی را برای شناسایی قاتلان آغاز کرده‌اند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه خود ضمن محکوم کردن ترور مبحوح به خاطر سوءاستفاده از گذرنامه ‌و هویت شهروندان اروپائی ابراز تاسف کردند.

مشاور دولت آلمان در امورخارجی به خبرگزاری آلمان گفت:« موضوع بسیار پیچیده است. ما مساله را با جدیت بررسی کردیم، بدون آن‌که در اعلام نتیجه عجله کنیم.»

هم‌زمان با صدور بیانیه وزیران امور خارجه عضو اتحادیه اروپا، نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه نیز در دیدار امروز خود با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که فرانسه هرنوع قتلی را محکوم می‌کند.

وی گفت:«هیچ چیز نمی‌تواند استفاده از چنین روش‌هایی را توجیه کند.»

در بیانیه وزیران امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی آمده است، قتل محبوح پرسش‌هایی را مطرح ساخته که اتحادیه اروپا را به شدت نگران می‌کند. این عمل نمی‌تواند به نفع روند صلح و ثبات در خاورمیانه باشد.

قاتلان المبحوح، علاوه بر گذرنامه‌های شهروندان اروپایی، کارت‌های اعتباری آنان را نیز مورد سوء استفاده قرار داده‌اند. وزرای امور خارجه عضو اتحادیه در بیانیه خود تاکید کرده‌اند:«اتحادیه اروپا برای بازگرداندن اعتماد کشورهای جهان به هویت گذرنامه‌های اروپایی خواهد کوشید.»

لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائيل در بیانیه‌ای که پیش از ظهر دوشنبه در رسانه‌های اسرائيل انتشار یافت، کوشید کشورش را بی‌گناه معرفی کند. وی گفت: «اتهام‌های نادرست زیادی علیه اسرائیل مطرح است. به طور کلی یک حرکت عربی وجود دارد که گناه همه‌چیز را به گردن اسرائيل می‌اندازد.»

 


نظر شما :