تحريم ايران نتيجه عکس مى‌دهد

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۷ کد : ۷۰۱۴ اخبار اصلی
ايالات متحده و اسرائيل در مواجه با ايران تغيير تاکتيک داده‌اند و نه تغيير هويت...
تحريم ايران نتيجه عکس مى‌دهد

ايالات متحده و اسرائيل در مواجه با ايران تغيير تاکتيک داده‌اند و نه تغيير هويت. اين جمله چکيده گزارشى است که آسيا تايمز در باب پرونده هسته‌اى ايران و البته موضع‌گيرى‌هاى غرب و اسرائيل در خصوص آن مى‌نويسد: در ميانه تهديد‌ها و تنش‌ها که در منطقه خاورميانه امرى رايج است، اسرائيل و ايالات متحده در هفت روز گذشته لحن ملايم‌ترى را نسبت به ايران اتخاذ کردند. لحنى که هدف اصلى آن کاهش از تنش‌ها بود. نگاهى عميق‌تر به اين چرخش‌ها نشان مى‌دهد که تل‌آويو و واشنگتن در حقيقت تنها تغيير تاکتيک داده‌اند و از تغيير در نيت‌هاى قلبى‌شان خبرى نيست.

آسيا تايمز در ادامه اين مطلب مى‌نويسد: بنيامين نتانياهو نسخت وزيرى اسرائيل به صراحت ادعاى محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران را که اسرائيل خود را براى حمله به تهران در تابستان جارى مهيا مى‌کند، تکذيب کرد: ما هيچ برنامه‌اى براى حمله به ايران نداريم.

يک روز پيش از اين اظهارات هم هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده که در دوحه و رياض به شدت تهران را مورد انتقادهاى کوبنده قرار داده بود از سخنان پيشين خود که تمامى گزينه‌ها براى حل پرونده هسته‌اى ايران بر روى ميز است، عقب‌نشينى کرد و به صراحت تاکيد کرد که واشنگتن به دنبال حمله نظامى به ايران نيست.

احمقانه است اگر فکر کنيم که هدف از اين اظهارات آرام کردن ايران يا هر کشور ديگرى در منطقه بوده است. در حقيقت ايالات متحده و اسرائيل پس از حوادث 10 روز گذشته در ايران دست از هدف بلند مدت خود که تغيير رژيم در تهران است شسته‌اند و قصد دارند هدف کوتاه مدت خود را که فلج کردن اقتصاد ايران با توسل به تحريم است ادامه دهند. البته در ايالات متحده هيچ‌کدام از اظهار نظرهاى مقام‌هاى کابينه به معناى سياست اصلى دولت نيست. نمى‌توانيم به اين حقيقت اکتفا کنيم که چون هيلارى کلينتون و نتانياهو تاکيد کرده‌اند که برنامه اى براى حمله به ايران در سر ندارند اين اتفاق رخ نخواهد داد.

آسيا تايمز در ادامه مى‌نويسد: حوادث داخلى در ايران و البته بيانيه‌هاى متفاوتى که تهران در خصوص برنامه هسته‌اى خود صادر مى‌کند، پيش‌بينى حرکت بعدى تهران را عملا غيرممکن مى‌سازد. اين امر که روسيه به دنبال سفر نتانياهو به مسکو ، تحويل موشک‌هاى اس 300 به تهران را به تعويق انداخت، نشان مى‌دهد که مسکو اگر کاملا در نقطه پايانى تشديد تحريم‌ها عليه ايران قرار نگرفته بود اکنون در ورودى اين مسير قرار دارد.

انزواى ايران و محاصره اقتصادى و سياسى اين کشور شايد براى ايالات متحده و اسرائيل که برنامه درازمدتى براى تغيير رژيم در ايران دارند، خوشحال کننده باشد اما براى کسانى که نگران صلح شکننده در خاورميانه هستند اين انزوا يعنى به صدا درآمدن زنگ‌هاى خطر. کسانى که خواهان تشديد تحريم‌ها و انزواى ايران هستند در حقيقت گمان مى‌کنند که اين حرکت مى‌تواند منجر به تعظيم ايران در برابر جامعه جهانى شود، اما حقيقت اين است که اين قبيل تحريکات تنها روحيه تجهيز به انواع تسليحات براى دفاع از خود را در ايران تقويت مى‌کند. شواهد نشان مى‌دهد که تحريم ايران تنها نتايج معکوس خواهد داد. حوادث پيرامون ايران دوباره داستان سرايى‌هاى ايالات متحده در خصوص عراق در ماه‌هاى منتهى به حمله به اين کشور را در ذهن زنده مى‌کند. کسانى که فکر مى‌کنند تحريم‌ها مى‌تواند مانع از تکرار جنگى ديگر در منطقه خاورميانه شود بهتر است نگاهى به تاريخ جنگ‌هاى منطقه در چند سال اخير بکنند.
 


نظر شما :