نخست وزيرى رژيم اسرائيل

ايران با تحريم تنبيه نمى‌شود

۰۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۳:۴۸ کد : ۷۰۱۱ اخبار اصلی
تب پرونده هسته‌اى ايران و اظهار نظر در خصوص اين ماجرا پايانى ندارد. از بيست و چهار ساعت پيش که هيلارى کلينتون در جامه وزير امور خارجه ايالات متحده تند و تيزترين اظهار نظرها در خصوص برنامه هسته اى تهران را بر زبان راند، روند انتقادها و تخريب‌ها سرعت بيشترى گرفته است.
ايران با تحريم تنبيه نمى‌شود

ديپلماسى ايرانى: تب پرونده هسته‌اى ايران و اظهار نظر در خصوص اين ماجرا پايانى ندارد. از چند روز پيش که هيلارى کلينتون در جامه وزير امور خارجه ايالات متحده تند و تيزترين اظهار نظرها در خصوص برنامه هسته اى تهران را بر زبان راند، روند انتقادها و تخريب‌ها سرعت بيشترى گرفته است. بنيامين نتانياهو نخست وزيرى رژيم اسرائيل از نخستين کسانى بود که هم‌راستا با هيلارى کلينتون همان اظهارات هميشگى در باب پرونده هسته‌اى ايران را تکرار کرد. نتانياهو معروف به بى‌بى براى چندمين بار تکرار کرد که با باور او تحريم ‌نمى‌تواند فصل ‌الختام پرونده هسته‌اى ايران باشد.
 
نتانياهو در گفتگو با يک روزنامه روسى در اين باره گفت: در حال حاضر اعمال فشار جدى عليه ايران براى کنار نهادن برنامه هسته‌اى اين کشور يک ضرورت است. ايرانى که تسليحات هسته اى در اختيار داشته باشد مى‌تواند تمامى معادلات منطقه خاورميانه را زير سوال ببرد.

نتانياهو که در حال حاضر در روسيه به سر مى‌برد اصلى‌ترين هدف خود از اين سفر را متقاعد کردن روس‌ها به همکارى با جامعه جهانى در تحريم ايران مى‌داند. تهران همچنان ادعاى غرب در مورد برنامه هسته‌اى خود را تکذيب مى‌کند و اين در حالى‌ست که آمريکا و البته ديگر همراهان او در سطح بين‌المللى سرسختانه اصرار دارند که تهران به دنبال توليد تسليحات هسته‌اى است. اعلام برنامه غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم از سوى تهران که هفته گذشته اعلام شد بر حجم انتقادها و البته نگاه‌هاى مملو از شک و ترديد به ايران افزوده است. روسيه که در شوراى امنيت سازمان ملل حق وتو دارد در اعمال تحريم هاى جدى و البته تشديد تحريم‌هاى پيشين عليه اين کشور نقش کليدى ايفا مى‌کند.

تعلل روس‌ها در فروش موشک به ايران

همزمان با سفر بنيامين نتانياهو به روسيه، خبرگزارى فرانسه از تعلل روس‌ها در فروش موشک‌هاى دفاع هوايى اس 300 به ايران خبر داد. مقام‌هاى روسى ادعا مى‌کنند که مشکلات فنى مانع از وفاى به عهد آنها در زمان معين شده است. با وجود اين در شرايطى که جامعه جهانى به شدت نگران توانمندى هسته‌اى ايران است اين حرکت روس ها تحليل ‌هاى سياسى بسيارى را به دنبال داشته است.

الکساندر فومين که رياست نهاد همکارى‌هاى تکنيکى – نظامى روسيه را بر عهده دارد در اين حصوص مى‌گويد: تاخير در تحويل اين موشک‌ها به دليل مشکلات فنى بوده و به محض رفع آنها ما طبق قرارداد عمل خواهيم کرد. قرار داد نظامى ميان ايران و روسيه براى خريد اين تسليحات، موجى از انتقادها در اسرائيل و ايالات متحده را به همراه داشت. بسيارى از مقام‌هاى نظامى در اسرائيل اعتقاد دارند که ايران اين موشک‌ها را براى دفع حملات احتمالى عليه تاسياست هسته‌اى خود خريدارى کرده است.

اسرائيل تا‌کنون چندين بار حمله نظامى به تاسيسات هسته‌اى ايران را تنها راه براى مقابله با برنامه هسته‌اى اين کشور خوانده است. همزمان با اين تعلل، روسيه همصدا با فرانسه و ايالات متحده برنامه ايران براى غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم را زير سوال برد. همزمان روس‌ها تاکيد کردند که چندان موفق تشديد تحريم‌ها يا آغاز دور جديدى از آنها نيستند.


نظر شما :