شکست بانوى منحصر به فرد اوکراين

۲۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۳ کد : ۶۹۴۸ اخبار اصلی
يوليو تيموشنکو در انتخابات رياست جمهورى کشورش از رقيب روسى‌ مسلکش شکست خورد
شکست بانوى منحصر به فرد اوکراين

يوليا تيموشنکو،‌ نامزد شکست خورده در انتخابات رياست جمهورى اوکراين سه‌شنبه 9 فوریه تحت فشار قرار گرفت تا با اعتراف به شکست در برابر ويکتور يانوکوويچ نامزد پيروز از جناح مخالف تنش‌هاى سياسى در کشور را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه،‌ يوليا تيموشنکو که به لحاظ موها و سبک چهره منحصر به فرد خود در سطح جهان مشهور است، ‌به رغم انتظارها مبنى بر اينکه وى ممکن است نتايج انتخابات روز يکشنبه را به چالش بکشد و بر تنش‌هاى سياسى بيفزايد، ‌سراسر روز دوشنبه سکوت غيرمنتظره‌اى اختيار کرد.

مشاوران تيموشنکو که پيشتر متعهد به بسيج تظاهرات خيابانى در صورت بروز تقلب انتخاباتى شده بودند، روز دوشنبه دو بار کنفرانس خبرى وى را لغو کردند؛ ولى قول دادند که تيموشنکو امروز صحبت خواهد کرد.

هر دو کانديدا از حقه‌هاى کثيف شکايت داشتند، ولى ناظران بين المللى از جمله سازمان امنيت و همکارى‌هاى اروپا انتخابات را تحسين کردند و نشانه تاثير گذار دموکراسى خواندند.

نتايج انتخابات اوکراين بيانگر يک گرايش خيره کننده به سمت يانوکوويچ است‌. کانديدايى که در انتخابات سال ‌٢٠٠٤‌ پس از اعتراضات مردم و حکم دادگاه به دليل تقلب گسترده جناح‌ حامى وى‌ بازنده اعلام شد. اما اتحاديه اروپا اعلام کرد که آماده‌ همکارى با رئيس جمهوری جديد اوکراين است.

در انتخابات اوکراين پس از شمارش ‌٢/٩٩ درصد آرا،‌ يانوکوويچ با کسيب ‌٧٦/٤٨ درصد آرا پيروز شده و تيموشنکو،‌ نخست وزير و يکى از رهبران انقلاب نارنجى ‌٦٦/٤٥ درصد آرا را کسب کرده است.

کميسيون انتخابات اوکراين اعلام کرد، اختلاف آراى يانوکوويچ و تيموشنکو کمتر از ‌٦٠٠ هزار راى است.

‌٤/٤ درصد آرا به گزينه هيچکدام ‌داده شده که نشان دهنده‌ ياس و نااميدى راى دهندگان از پنج سال پس انقلاب نارنجى است. همچنين ‌٢/١ درصد آرا نيز مخدوش اعلام شد. در انتخابات روز يکشنبه ‌٦٩ درصد واجدين شرايط شرکت کردند.

اما ناظران بين‌المللى، انتخابات اوکراين را بسیار مورد تحسين قرار دادند و آن را شفاف و صادقانه خواندند.

جوائو لوارس،‌ هماهنگ کننده ويژه ناظران سازمان امنيت و همکارى‌هاى اروپا در يک درخواست آشکار از تيموشنکو مبنى بر اعتراف به شکست ‌گفت:‌ «اکنون زمان آن رسيده که رهبران سناى کشور به حکم مردم گوش دهند.»

يانوکوويچ در سال‌هاى گذشته در تلاش براى از بين بردن وجهه دست نشاندگى به کرملين بر مناسبات با اروپا تاکيد کرده است.

کاترين آشتون، ‌رئيس امور خارجى اتحاديه اروپا گفت: «اتحاديه اروپا آماده‌ همکارى با يانوکوويچ است.»

آشتون گفت: «‌اتحاديه اروپا به تعميق روابط با اوکراين متعهد است و از اين کشور در اجراى برنامه اصلاحات حمايت مى‌کند. اتحاديه اروپا منتظر همکارى با رئيس جمهوری جديد در اين راستاست.»

تيموشنکو در دوران رقابت‌هاى انتخاباتى‌ ضمن حملات شديد به يانوکوويچ سخنرانى‌هايی وی را گنگ و بى سر و ته‌ می‌خواند و با مسخره کردن وی، سوابق قرار داد و جرائمش را مورد انتقاد قرار داده بود.

يانوکوويچ در دوران شوروى سابق ‌دوره‌اى را به جرم دزدى و حمله در زندان گذرانده‌ است، محکوميت‌هايى که بعدا از سوابق وى پاک شدند.


نظر شما :