تشديد فضاى بى‌اعتمادى ميان غرب و ايران

۲۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۵ کد : ۶۹۴۶ اخبار اصلی
ايران باز هم بازى را تغيير داد. در يک هفته گذشته تهران به اندازه کافى همه را چار سرگيجه کرده است. درست چند روز پس از آنکه تهران از آمادگى خود براى انتقال غنى‌سازى اورانيوم به خارج از کشور سخن گفت و ...
تشديد فضاى بى‌اعتمادى ميان غرب و ايران

ايران باز هم بازى را تغيير داد. در يک هفته گذشته تهران به اندازه کافى همه را دچار سرگيجه کرده است. درست چند روز پس از آنکه تهران از آمادگى خود براى انتقال غنى‌سازى اورانيوم به خارج از کشور سخن گفت و البته با ناز و کرشمه‌پردازى‌هاى غرب به خصوص ايالات متحده روبه‌رو شد، محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران دستور غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم را صادر کرد. در شرايطى که ايران اعلام کرده که همچنان درها براى مذاکره باز است، ايالات متحده، فرانسه و روسيه خواهان اعمال تحريم‌هاى جدى‌تر عليه ايران شده‌اند.

دفتر آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در وين نيز تاکيد کرد که نامه‌اى از سوى تهران مبنى بر عزم اين کشور براى غنى‌سازى بيست درصدى دريافت کرده است. به گزارش نيويورک تايمز، ايران تاريخ دقيقى براى آغاز اين غنى‌سازى اعلام نکرده است. تصميم ايران مبنى بر آغاز غنى‌سازى، اعتراض غرب را به دنبال داشته است. در پاريس روبرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده تاکيد کرد که واشنگتن و همراهان بين‌المللى‌اش تمام تلاش خود را براى به پاى ميز مذاکره کشاندن تهران به کار گرفتند اما تهران به تمامى آنها پاسخ منفى داد.
 
گيتس در اين خصوص به خبرنگاران گفت: ما هنوز هم به دنبال راهى هستيم که بتوانيم از طريق مصالحه پرونده هسته‌اى ايران را از بن‌بست خارج کنيم. در حال حاضر به نظر من تنها راه قرار گرفتن در مسير اعمال فشار بر ايران است. البته تحريم و اعمال فشار زمانى کارساز خواهد افتاد که تمامى اعضاى جامعه جهانى در کنار هم و مقابل ايران بايستيم.

نيويورک تايمز در ادامه مى‌نويسد: حتى در روسيه هم که زمانى همصدا با چين مخالف تشديد تحريم‌ها ايران بود، همه به دنبال همراهى با جامعه جهانى در تحت فشار قراردادن تهران هستند. رئيس کميسون امور خارجى مجلس عوام در روسيه اعلام کرد که مسکو بايد در کنار جامعه جهانى به روند اعمال فشار بر ايران بپيوندد.

پيش از اين غرب از ايران خواسته بود که ذخيره اورانيومى خود براى غنى‌سازى را به خارج از کشور منتقل کند تا بدين ترتيب خيال جامعه جهانى راحت باشد که ايرانى‌ها نمى‌توانند به بمب هسته‌اى دست يابند. اکتبر گذشته بود که ايرانى‌ها اعلام کردند طرح انتقال غنى‌سازى به خارج از کشور را مى‌پذيرند. چند روز پس از اين ماجرا اما باز همه چيز به حال نخست برگشت و تهران اعلام کرد که از پذيرش اين طرح سرباز خواهد زد. در اين ميان تهران و غرب هر کدام همديگر را به کارشکنى در اين مسير متهم مى‌کنند.

نيويورک تايمز در ادامه مى‌نويسد: در شرايطى که روسيه در مواجه با پرونده هسته‌اى ايران با غرب همراه شود، چين در اين ميان تنها خواهد ماند. پکن تا‌کنون بارها اعلام کرده است که هرگونه خروج از مسير مصالحه با ايران در باب پرونده هسته‌اى اين کشور مى‌تواند بر حجم بحران‌ها بيفزايد. امريکايى‌ها اميدوارند که ادعاى جديد ايران در مورد غنى‌سازى اورانيوم حتى اگر براى مصارف پزشکى باشد بتواند چين را عليه اين کشور به حرکت وادارد. امريکايى‌ها بر خلاف چينى‌ها ادعا مى‌کنند که تلاش‌هاى تهران در راستاى توليد تسليحات هسته اى است و نه استفاده از اين فن‌آورى براى مصارف صلح‌آميز.

يک ديپلمات امريکايى در اين باره مى‌گويد: غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم اگر محقق شود، نشان‌دهنده اين است که تهران آنگونه که ادعا مى‌کند به دنبال استفاده صلح‌آميز از فن‌آورى هسته‌اى نيست.

 تهران تا‌کنون بارها اعلام کرده است که به هيچ‌وجه به دنبال غنى‌سازى اورانيوم به منظور توليد تسليحات هسته‌اى نيست اما اين ادعا براى امريکايى‌ها قابل پذيرش نيست. تهران ادعا مى‌کند که غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم تا نود درصدى که براى توليد تسليحات هسته‌اى مورد نياز است فاصله بسيارى دارد. در اين ميان بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که تهران در خصوص توانايى براى غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم اغراق مى‌کند و احمدى‌نژاد تنها به دنبال تحريک غرب براى پذيرفتن شروط تهران است.


نظر شما :