فرهنگ و تمدن

۱۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۴ کد : ۶۹۱۱ کتابخانه
این کتاب به دو مفهوم فرهنگ و تمدن می پردازد و شناساندن و نقد و سنجش اندیشه‌هایی متفاوت و همسو و مخالف را هدف می‌گیرد.
فرهنگ و تمدن
فرهنگ و تمدن
تالیف: چنگیز پهلوان
چاپ: 1388
648 ص
ناشر: نی

«فرهنگ و تمدن» عنوان کتابى به قلم چنگيز پهلوان است و مى‌کوشد افقى تازه در مباحث علوم‌انسانى در عرصه‌ زبان فارسى و نظام دانشگاهى در ايران بگشايد. اين کتاب که به دو مفهوم فرهنگ و تمدن مى‌پردازد، به کوشش نشر نى منتشر مى‌شود.

اين کتاب به قصد برپايى رشته‌ دانشگاهى مستقلى، به نام «فرهنگ‌شناسى» منتشر مى‌شود و در اساس به دو مفهوم فرهنگ و تمدن مى‌پردازد و شناساندن، نقد و سنجش انديشه‌هاى متفاوت و همسو و مخالف را هدف مى‌‌گيرد. 

در اين کتاب چند رويکرد دانشگاهى و سازمان يافته و آکادميک را در انگلستان، در آمريکا و در آلمان معرفى مى‌کند و متفکران اين سه حوزه و مکاتب آنها را با نگرشى تازه به خواننده‌ فارسى زبان مى‌شناساند.

نويسنده بر اين باور است که در هر سه حوزه و مکتب انديشه‌، فرهنگ آميخته با فکر و رويکرد تمدنى است، اگر چه در حال حاضر حتى بسيارى از نويسندگان و متفکران، دو مفهوم فرهنگ و تمدن را به جاى هم به کار مى‌برند ولى به تدريج بايد ميان اين دو مفهوم تفاوت قايل شد تا امکان بررسى‌هايى مستقل در هر يک از اين دو زمينه فراهم آيد.

نويسنده کتاب باور دارد، طبيعى است که هر گونه کوششى از اين دست ناچار بايد به پيشينه‌هاى مشترک و استنباطات هم‌سو اشاره کند و بر اساس توجه به سرنوشت‌هاى آغازين، طراحى مسيرى تازه را پى بگيرد.

در بخشى از کتاب آمده است: انديشه‌ فرهنگ عرصه‌اى است پايان‌ناپذير که هر چه بيشتر به آن بپردازى به همان ميزان نيز توجه مى‌طلبد. انديشه‌ فرهنگ يعنى از راه فرهنگ انديشيدن، انديشه‌ فرهنگ همان‌گونه که سبکى است علمى و مبتنى بر دانش عام و دانش‌هاى خاص و تعريف‌پذير، در همان‌حال نيز نوعى عرفان وچراغ راه سالک است.

کتاب حاضر مى‌کوشد افقى تازه در مباحث علوم انسانى در عرصه‌ زبان فارسى و نظام دانشگاهى در ايران بکشايد و در ضمن خود نيز با انديشه‌هايى فرهنگى در همين عرصه سهم بگيرد.

نظر شما :