مجادله این سه زن

۲۵ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۱:۴۶ کد : ۶۸۵ اخبار اصلی
آمادگى بی نظیر بوتو، صهبا مشرف و بیگام کلسوم شریف برای رقابت انتخاباتی در پاکستان
مجادله این سه زن

بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان که از سال 1999 در یک تبعید خود خواسته در لندن و دبی به سر می برد اعلام کرده است که ماه آینده با کشورش بازخواهد گشت.  

 

بی نظیر بوتو اعلام کرده بود که برای سوق دادن کشورش به سوی دموکراسی به پاکستان بازخواهد گشت اما پیش از این تاریخ دقیقی برای این بازگشت اعلام نکرده بود.

 

روز جمعه در پی کنفرانسی خبری که به طور همزمان در هشت شهر پاکستان برگزار شد حزب مردمی پاکستان که بی نظیر بوتو رهبری آن را برعهده داشت به این انتظارها پایان داد و اعلام کرد که بی نظیر بوتو در تاریخ 18 اکتبر سال جاری پس از پایان ماه رمضان و پیش از انتخابات پارلمانی این کشور به پاکستان بازمی گردد.

 

در اسلام آباد حزب مردم پاکستان خود را برای ورود بی نظیر بوتو آماده می کند. دفاتر اصلی حزب مردم پاکستان به گونه ای آذین بندی شده اند که گویی در انتظار یک برگزاری مراسم عروسی هستند. این در حالی است که طرفداران بی نظیر بوتو، با در دست داشتن بنرهای تبلیغاتی فریاد می زنند زنده باد بی نظیر بوتو.

 

کنفرانس خبری بی نظیر بوتو درست 40 دقیقه پیش از افطار اولین روز ماه مبارک رمضان آغاز شد و در واقع خبر ورود وی به پاکستان همراه با مهمانی افطار موجب خوشحالی مضاعف طرفداران وی شد.

 

این در حالی است که ورود نواز شریف، یکی دیگر از نخست وزیران تبعیدی پاکستان به پاکستان 5 روز پیش با عکس العمل دولت پرویز مشرف رو به رو شد و مقامات دولت پاکستان اجازه ورود وی به این کشور را نداده وی را از فرودگاه به جده، محل تبعید وی بازگرداندند.

 

دولت پاکستان اعلام کرده است که مانعی برای بازگشت وی به پاکستان وجود ندارد اما وی همچنان باید پاسخگوی ادعاهای تخلفات مالی خود باشد.

 

این در حالی است که با اعلام خبر بازگشت بی نظیر بوتو، دورنمای سیاسی این کشور مجادله سه زن برای به دست گرفتن قدرت را ترسیم کرده است.

 

در کنار بی نظیر بوتو، صهبا مشرف، همسر پرویز مشرف و بیگوم کلثوم شریف، همسر نواز شریف نیز خود را برای رقابت های انتخاباتی آماده می کنند.

 

پس از بازگرداندن نواز شریف به عربستان صعودی، همسر وی اعلام کرده است که به پاکستان باز می گردد تا رهبری حزب همسرش را بر عهده گیرد.

 

بیگوم شریف در چالش با پرویز مشرف که از سال 1999 در یک کودتای بدون خون ریزی قدرت را به دست گرفته است اعلام کرد که به پاکستان بازمی گردد و هیچ کس نمی تواند مانع این اقدام وی شود.

 

با وجود چالش های پیش روی پرویز مشرف، حضور همسرش به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نیز یکی دیگر از گزینه هایی است که این روزها افکار تحلیلگران را به خود مشغول کرده است.

 

چودری شجاعت حسین رییس حزب حاکم پاکستان اظهار داشت که در صورتی که دادگاه عالی پاکستان با انتخاب مجدد پرویز مشرف موافقت نکند، صهبا مشرف گزینه مناسبی برای جایگزینی وی خواهد بود.

 

این در حالی است که دادگاه عالی پاکستان به دادخواستی که علیه ژنرال مشرف ارائه شده است رسیدگی خواهد کرد. چرا که بنا به قانون وی نمی تواند در آن واحد سمت ریاست جمهوری و فرمانده نظامی ارتش را عهده دار باشد.

 

پرویز مشرف که با عزل دادستان کل کشور برای خود یک بحران سیاسی به وجود آورد در ماه های اخیر سعی کرده است تا با بی نظیر بوتو برای تقسیم قدرت در پاکستان به توافق برسد و از این طریق موانعی را که وی را از قدرت دور می کنند از سر راه بردارد.

 

آمریکا و بریتانیا نیز برای مذاکره ژنرال مشرف با بی نظیر بوتو اصرار دارند چرا که نمی خواهند یکی از هم پیمانان منطقه ای خود را از دست دهند.

اما هنوز به طور مشخص معلوم نیست که بازگشت بی نظیر بوتو به پاکستان برای همکاری با ژنرال مشرف است یا برای رقابت با وی.

 

با بازگشت نواز شریف به عربستان سعودی و مذاکراتی که بی نظیر بوتو با ژنرال مشرف داشته است، این تصور ممکن است در ذهن بی نظیر بوتو نقش ببندد که بازگشت وی یک پیروزی بزرگ برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری است.

 

اما این را نباید فراموش کرد که پاکستانی که هشت سال پیش بی نظیر بوتو آن را ترک کرد بسیار متفاوت از پاکستان امروز بود و بسیاری از مردم پاکستان به دلیل هشت سال همنشینی پرویز مشرف، دشمن دموکراسی، امروز دیگر از بی نظیر بوتو به عنوان سرلشگر دوکراسی پیروی نمی کنند. آنچه با آخرین نقش وی در قدرت همراه است برچسب فسادی مالی است که وی و آصف زرداری، همسر وی بر سینه دارند.

 

شاید در این هشت سال حکومت نظامیان بر پاکستان، پاکستانی ها از روند دموکراسی به دور بوده اند اما همچنان بر این عقیده اند که قانون باید به طور بی طرفانه ای اجرا شود و مقام انسان های نباید مانع از اجرای عدالت در حق آن ها باشد.

 

تمام این مسائل در پرونده ذهن پاکستانی های بایگانی شده است و زمانی که وی به پاکستان باز

گردد این پرونده دوباره باز خواهد شد.


نظر شما :