تدارک براى گسترده ترین حمله عليه طالبان در آستانه کنفرانس لندن

۰۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۰ کد : ۶۸۳۶ آسیا و آفریقا
به گفته مقامات نظامی بریتانیا نیروهای ناتو در صدد اجرای بزرگترین حمله نظامی خود به نیروی‌های طالبان در جنوب افغانستان هستند.
تدارک براى گسترده ترین حمله عليه طالبان در آستانه کنفرانس لندن

دیپلماسی ایرانی: در آستانه نشست لندن درباره افغانستان کشورهای عضو ناتو از هم‌اکنون قول و قرارهایی را بر سر افغانستان می‌دهند. یکی از این کشورها که حضوری مهم در افغانستان دارد و علاوه بر نیروهایش کار آموزش سربازان افغانی را نیز بر عهده دارد، آلمان است.

برلین اعلام کرده است، در صدد گسیل سربازان بیشتری به افغانستان است. این در حالی است که احزاب مخالف دولت کنونی آلمان و افکار عمومی این کشور از حضور بیشتر نیروهای آلمانی در افغانستان راضی نیستند و فشارهای زیادی را به دولت آنگلا مرکل وارد می‌آورند تا بر سر عقب‌نشینی نیروهای آلمانی از افغانستان برنامه ارائه دهد.

بنا به گزارش‌ها دولت ائتلافی آلمان خواهان گسیل دست‌کم ۵۰۰ سرباز جدید به افغانستان است. تاکنون سه حزب ائتلافی حاکم موافقت خود را با تقویت نیروهای نظامی آلمان اعلام کرده‌اند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می‌کوشد که موافقت احزاب اپوزیسیون و به طور مشخص سوسیال دمکرات‌ها و سبزها را نیز جلب کند.

صدراعظم آلمان در روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه برنامه جدید دولت خود را برای افغانستان اعلام خواهد کرد. این برنامه سپس در روز پنج‌شنبه از سوی گیدو وستروله وزیر امور خارجه این کشور در کنفرانس لندن ارائه خواهد شد.

این در حالی است که حزب سوسیال دمکرات خواهان تعیین تاریخ دقیقی برای خروج سربازان آلمان از افغانستان است. هلموت اشمیت صدراعظم پیشین آلمان و یکی از رهبران کهنه‌کار سوسیال دمکراسی با هشدار به رهبران این حزب از آنان خواست که از پافشاری برای تعیین تاریخ خروج نیروی آلمان دست برداشته و از این طریق سبب انزوای بین‌المللی آلمان نشوند.

حامد کرزای رئیس ‌جمهوری افغانستان که هم اکنون در ترکیه به سر می‌برد در روز چهارشنبه با صدراعظم آلمان در برلین دیدار خواهد داشت.

پارلمان آلمان حداکثر حضور ۴۵۰۰ سرباز این کشور را تصویب کرده است. افزایش نیروهای آلمانی به منظور کمک به سربازان مستقر در منطقه فیض‌آباد صورت می‌گیرد. ارتش آلمان با ایجاد تغییراتی در صدد آزاد کردن نیروهای کارآزموده خود به منظور آموزش سربازان افغانی است.

تاکنون ۱۲۳ کارشناسان و مربی پلیس آلمان وظیفه آموزش بخش بزرگی از نیروهای انتظامی و پلیس افغانستان را برعهده داشته‌اند. به گفته وزارت کشور آلمان تعداد این کارشناسان به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت. آلمان با آموزش ۱۵ هزار نیروی پلیس افغانی تا سال ۲۰۱۲ خواهان انتقال مسولیت به دولت افغانستان است. به زودی کمک‌های مالی آلمان به افغانستان نیز از ۱۲۵ میلیون به ۲۵۰ میلیون یورو افزایش خواهد یافت.

به گفته مقامات نظامی بریتانیا نیروهای ناتو در صدد اجرای بزرگترین حمله نظامی خود به نیروی‌های طالبان در جنوب افغانستان هستند. ژنرال نایک کارتر فرمانده ارتش بریتانیا در جنوب افغانستان در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اعلام کرد که افراط گرایان طالبان باید از ایالت هلمند بیرون رانده شوند.

در اجلاس لندن در روز پنج‌شنبه ۲۸ ژانویه نیروهای بین‌المللی درباره استراتژی آتی افغانستان به رایزنی خواهند پرداخت. ارتش بریتانیا می‌کوشد کنترل این منطقه از دست نیروهای طالبان خارج کند. هنوز تاریخ دقیقی برای تهاجم نیروهای ناتو و ارتش افغانستان به شورشیان اعلام نشده است.

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما می‌توانیم در بلندمدت در صفوف طالبان شکاف ایجاد کنیم.»

کارشناسان این سخنان را پیش از برگزاری نشست افغانستان دلیلی برای تلاش برخی کشورهای غربی برای جلب همکاری بخش‌هایی از گروه طالبان دانسته‌اند. در نشست لندن صندوقی کمکی به منظور جذب شورشیان خسته از جنگ نیز ایجاد خواهد شد.

پیش از این ژنرال استنلی مک‌کریستال فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان نیز مذاکره با شورشیان طالبان را بعید نداسته بود. مک‌کریستال در این‌باره گفته بود: «به عنوان یک سرباز باید بگویم که به اندازه کافی جنگ شده است. باید شرایطی را فراهم کرد که مردم به زندگی خود ادامه دهند.»

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا نیز هشدار داد که خروج سریع نیروهای بین‌المللی از افغانستان به صلاح مردم این کشور نیست. میلیبند در ملاقات با وزیران امور خارجه دیگر کشورهای اروپایی در بروکسل گفت: «سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ سال‌هایی تعیین‌کننده برای ماموریت افغانستان به شمار می‌آیند. باید از تبدیل دوباره افغانستان به محلی امن برای تروریسم جلوگیری کرد.


نظر شما :