يک روز نفس‌گير براى رئيس‌جمهورى افغانستان

کابل هنوز در کنترل کرزاى است

۲۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۸ کد : ۶۷۶۲ آسیا و آفریقا
"شرايط در کابل تحت کنترل است ". اين جمله‌اى‌ست که حامد کرزاى رئيس‌جمهورى افغانستان پس از تحمل يک روز سخت و نفس‌گير بر زبان راند. کابل، پايتخت افغانستان سخت‌ترين روز خود را در هشت سال گذشته پشت سر گذاشت.
کابل هنوز در کنترل کرزاى است

دیپلماسی ایرانی: "شرايط در کابل تحت کنترل است ". اين جمله‌اى‌ست که حامد کرزاى رئيس‌جمهورى افغانستان پس از تحمل يک روز سخت و نفس‌گير بر زبان راند. کابل، پايتخت افغانستان سخت‌ترين روز خود را در هشت سال گذشته پشت سر گذاشت. طالبان چند عامل انتحارى خود را به يکباره راهى کابل کردند تا به قول خودشان به نيروهاى امريکايى و دولت حامد کرزاى بفهمانند که هيچ‌چيز در حال اتمام نيست. بازى همچنان ادامه دارد. حتى اگر سى‌هزار نيروى امريکايى در راه باشند و رئيس‌جمهور هم در گير و دار معرفى اعضاى کابينه به پارلمان باشد. پنج نفر امروز در کابل سلاخى شدند. از نخستين ساعات بامداد صداى تيراندازى شنيده شد و آژيرهاى ممتد نيروهاى امداد.

شبه نظاميان طالبان و يک بمب‌گذار انتحارى در طول اين درگيرى‌ها دو مرکز تجارى و يک سينما و همچنين تنها هتل پنج ستاره پايتخت افغانستان را به آتش کشيدند. شاهدان عينى ادعا مى‌کنند که شبه‌نظاميان به شدت مسلح بودند. اين درحالى‌ست که ايالات متحده و همراهانش هشت سال پيش تمام توان خود را به کار گرفته و نيروهاى طالبان را از پايتخت به حاشيه راندند. اکنون نه تنها کابل از شر اين شبه‌نظاميان در امان نيست بلکه بازگشت طالبان هم با تسليحات فوق مدرن همراه بوده است.

موج انفجارها در کابل، 40 زخمى بر جا گذاشت. پس از فوريه 2009 که شبه نظ�ميان ساختمان‌هاى دولتى کابل را به محاصره درآوردند، حملات امروز شديدترين حملات در کابل محسوب مى‌شود. در حملات فوريه 2009 دست کم 26 تن کشته شدند. به گفته نيروهاى امنيتى، چهار تروريست در طول درگيرى‌ها کشته شدند. ‌دو تن از اين تروريست‌ها خود را منفجر نمودند و دو تن ديگر در تيراندازى نيروهاى امنيتى به هلاکت رسيدند.

حامد کرزاى در اين ميان از حضور در مراسم تحليف چهارده وزير خود استفاده کرده و با گفتن يک جمله خيال همه را راحت کرد: پايتخت در کنترل کامل ما است. دشمنان ملت افغانستان دست به انجام حملاتى تروريستى زد و باعث شد تا ترس و هراس ميان مردم ايجاد شود.

حملات امروز با حمله يک عامل انتحارى به يکى از ساختمان‌هاى اصلى دولت در ميدان پشتونستان آغاز شد. ذبيح الله مجاهد سخنگوى طالبان در اين خصوص گفت:ما ‌تن از عاملان انتحارى خود را وارد پايتخت کرده‌ايم و عمليات ادامه خواهد داشت.

کاخ رياست جمهورى و ساختمان وزارتخانه‌ها از جمله اهداف عاملان انتحارى معرفى شد. در حالى که ذبيح‌الله مجاهد سخنگوى گروه طالبان مى‌گويد در درگيرى‌ها و انفجارهاى امروز در پايتخت افغانستان بيش از 30 تن از نيروهاى ارتش و امنيتى افغانستان کشته شدند، وزارت دفاع افغانستان در بيانيه‌اى اعلام کرد: حملات امروز در کابل تنها 10 کشته از مهاجمان، دو کشته از نيروهاى امنيتى و سه کشته از غير نظاميان در بر داشته است.

اين در حالى است که پس از درگيرى‌ها و حملاتى که بزرگترين حمله طالبان به کابل محسوب مى‌شود، اکنون وضعيت عادى به اين شهر بازگشته و عبور و مرور خودرو‌ها به صورت عادى در کابل در جريان است. با وجود اين که مردم کابل صبح سخت و پر از ترس و هراسى را به دليل صداى انفجار و تيراندازى شديد پشت سر گذاشتند، اما اکنون آرامش به اين شهر بازگشته است.

تحليلگران سياسى حملات امروز طالبان در �ابل را چالشى بزرگ پيش روى کابينه حامد کرزاى مى‌دانند. طالبان با اين حملات سعى کرد نشان دهد که تسليم نتايج کنفرانسى که قرار است طى چند روز آينده براى بررسى اوضاع افغانستان و ايجاد راه‌کار ديپلماتيک براى حل و فصل بحران اين کشور در لندن برگزار شود، نخواهد شد و هرگز راهکارهاى ديپلماتيک را نخواهد پذيرفت.

‌ريچارد هالبروک، فرستاده ويژه آمريکا به افغانستان و پاکستان، که در هند به سر مى‌برد در اين خصوص گف:‌ افرادى که دست به چنين حملاتى مى‌زنند، نه موفق خواهند شد و نه خود زنده خواهند ماند.


نظر شما :