شوک‌هاى جديد سياسى در آستانه انتخابات عراق

۲۷ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۴ کد : ۶۷۴۵ اخبار اصلی
ستاد انتخاباتی عراق صلاحیت ۵۰۰ نفر را برای نامزدی در انتخابات آتی این کشور رد کرد. آنها متهم به عضویت در حزب بعث یا نوشتن اظهاراتی خلاف واقع در تقاضانامه‌های خود برای شرکت در انتخابات هستند. این خبر شوک‌آور جنجال تازه‌ای در فضای سیاسی ملتهب عراق به وجود آورده است.
شوک‌هاى جديد سياسى در آستانه انتخابات عراق

دیپلماسی ایرانی: دو ماه مانده به انتخابات پارلمانی عراق اتفاقات تازه‌ای در عراق رخ می‌دهد که قبل از هر چیز شک سیاسی مهمی برای جامعه سیاسی و اجتماعی این کشور محسوب می‌شود.

در حالی که هفته گذشته اعلام شده بود، صالح المطلک از چهره‌های سیاسی سنی مشهور عراقی که ید طولایی در مخالفت با نظام فعلی عراق و حضور شیعیان در قدرت دارد، از شرکت در انتخابات آتی به دلیل همکاری با حزب منحل شده بعث و ترویج افراط گرایی و قومی گرایی منع شده است، سخنگوی ستاد برگزاری انتخابات اعلام کرد، کمیسیون عدالت و همگرایی که مسئولیت تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را به عهده دارد با شرکت حدود ۵۰۰ نامزد مخالفت کرده است. 

به گفته ستاد برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق ۶۵۰۰ نفر خود را نامزد رقابت برای حضور در پارلمان این کشور کرده‌اند. ۸۶ حزب و ۹ ائتلاف گروهی می‌خواهند در هفتم ماه مارس سال جاری میلادی در مبارزات انتخاباتی شرکت کنند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عراق همچنین گفت: «قرار است نام این ۵۰۰ نامزد رد صلاحیت شده در آینده منتشر شوند. آنها یا به خاطر عضویت در حزب منحل شده بعث یا به دلیل صحت نداشتن آنچه در تقاضانامه‌های خود نوشته بودند از شرکت در انتخابات کنار گذاشته شده‌اند.»

رد ‌صلاحیت ‌شدگان سه روز فرصت دارند به طور قانونی علیه این اقدام کمیسیون عدالت و همگرایی شکایت کنند. این در حالی‌ است که قوانین مربوط به چنین شکایت‌هایی هنوز به طور دقیق تنظیم نشده‌اند. ریاست این سازمان بر عهده احمد چلبی رئیس کنگره ملی عراق است.

رسانه‌های عراق نوشته‌اند که در میان رد ‌صلاحیت‌شدگان به غیر از صالح المطلک که نامش هفته پیش در رسانه‌ها آمد نام عبدالقدیرالعبیدی وزیر دفاع نیز به چشم می‌خورد.

مطلک و حزبش در نظر داشتند که در این انتخابات در ائتلاف با ائتلاف العراقیه به ریاست ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق شرکت کنند.

عبدالقدیرالعبیدی که سنی مذهب است و عضو حزبی نیست در ائتلاف با نوری مالکی نخست وزیر عراق فعالیت می‌کرد. عدم صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات آتی عراق ضربه‌ای به جایگاه سیاسی نوری مالکی  نیز محسوب می‌شود.

ایاد علاوی در واکنش به این اتفاق که در حقیقت جریان سیاسی را او هدف قرار داده به انتقاد شدید پرداخت و گفت: «خط زدن 500 نفر از نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق در حقیقت پاره کردن برگه امضا شده آشتی ملی است. این کار عواقب وخیمی دارد و می‌تواند دایره انتقام را گسترش دهد.»

علاوی با اشاره بر این که ظاهرا تعمدی در به چالش کشیدن حرکت سیاسی کشور وجود دارد، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «آیا دولت قانون می‌خواهد بدین ترتیب قانونی انتخابات برگزار کند. اگر این طور باشد آن موقع دیگر دولت قانون نخواهد بود بلکه دولت غوغاسالار است.»

صالح المطلک نیز در این باره گفت: «این سناریویی از پیش تعریف شده برای حذف جریان عرب سنی از حیات سیاسی کشور است. آنها با این کار تلاش می‌کنند که به آشتی ملی پایان دهند.»

ائتلاف العراقیه گفته است تا آخرین لحظه ممکن صالح المطلک را شریک خود در انتخابات پیش رو می‌داند. در ائتلاف العراقیه علاوه بر نزدیکان ایاد علاوی و صالح المطلک، طارق الهاشمی رئیس حزب اسلامی عراق و معاون سنی رئیس جمهوری این کشور، راقع العیساوی معاون سنی مذهب نخست‌وزیر، چهره‌های بارز عشایر عراق از جمله عبدالکریم ماهود المحمداوی ملقب به امیر اهوار، اسامه النجیفی نماینده پر نفوذ پارلمان عراق از موصل، عدنان باجه جی نماینده پر نفوذ پارلمان عراق، حسن العلوی نویسنده و منتقد مشهور رهبران کنونی عراق و شماری از چهره‌های شیعه و سنی این کشور عضویت دارند.  

ابراهیم الصمیدعی یکی از کارشناسان سرشناس مسائل عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «این مساله اعراب سنی را هدف قرار نداده است بلکه یک درگیری سیاسی در درون نظام کشور میان قطب‌های سیاسی موجود است که می‌خواهد امور را خود در دست بگیرد حتی اگر بنا باشد استقرار سیاسی کشور را مورد تهدید قرار دهد.»

وی کمیسیون عدالت و هم‌گرایی را خطرناک‌تر و جدی‌تر از کمیسیون بعثی‌زدایی دانست و برای اثبات ادعای خود، حذف شدن 35 نفر از نزدیکان نوری مالکی که در ائتلافش موسوم به ائتلاف دولت قانون عضویت دارند را دلیل آورد. 

کمیسیون عدالت و همگرایی با تصویب نمایندگان مجلس پس از دگردیسی کمیسیون بعث‌زدایی به وجود آمد. این کمیسیون در سال ۲۰۰۳ میلادی پس از اشغال عراق توسط ارتش امریکا تاسیس شد و هدف از تشکیل آن جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد اعضای حزب بعث در رهبری ارگان‌های تازه تاسیس در کشور بود.

انتخابات هفتم مارس عراق برای آینده سیاسی این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در چنین شرایطی رد صلاحیت ۱۴ حزب و نماینده سنی‌مذهب این کشور از طرف کمیسیون عدالت و همگرایی بحث و جدل‌های شدیدی در میان سنی‌مذهب‌های عراق به وجود آورده است. این در حالی ا‌ست که شرکت سنیان عراق در انتخابات به ‌عنوان اقدامی بسیار مهم برای برقراری آرامش در کشور به حساب می‌آید. سنیان تا سقوط صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق ۸۰ سال بر این کشور حکومت کردند.

 


نظر شما :