گزارش پتراس چیست؟

۲۴ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۶:۵۳ کد : ۶۷۴ اخبار اصلی
گزارش برآورد کاخ سفید درباره رویدادهای عراق، با ترکیبی از توصیه های ژنرال فرمانده ارشد نیروهای نظامی آمریکا در عراق در شرایط نظامی این کشور و پیرو انجام دستورات افزایش سربازان به تعداد 30 هزار سرباز از فوریه تا نیمه ماه جون است.
گزارش پتراس چیست؟

 

گزارش در حقیقت برآورد کاخ سفید درباره رویدادهای عراق، با ترکیبی از توصیه های ژنرال دیوید پتراس فرمانده ارشد نیروهای نظامی آمریکا در عراق در شرایط نظامی عراق و پیرو انجام دستورات افزایش سربازان به تعداد 30000سرباز آمریکایی از فوریه تا نیمه ماه جون است که بر این اساس تعداد کل سربازان آمریکایی در عراق به 168هزار نفرخواهد رسید.

 

بر طبق گزارش نیویورک تایمز، پتراس برآورد خود را پیش از نشست مشترک سرویس نظامی و کمیته روابط بین الملل روز دوشنبه با حضور رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق ارائه خواهد کرد. وی برآورد شخصی خود را از شرایط سیاسی عراق در حکومت نوری المالکی نخست وزیر عراق، ارائه خواهد داد.

 

پیشنهادات با گزارش کاخ سفید ترکیب خواهد شد و طبق درخواست کنگره مبنی بر انتشار گزارشی درباره سربازان تا 15سپتامبر، در روز چهار شنبه انتشارمی یابد. جورج بوش رئیس جمهور آمریکا منتظر است تا روز پنج شنبه بر مینای این برآورد برای ملت آمریکا سخنرانی کند.

 

اهمیت گزارش

گزارش دنباله گزارش های قبلی از شعبات مختلف سیستم سیاسی ونظامی آمریکاست. آنهایی که نشان دهنده برآوردی از شرایط کنونی عراق و توانایی های پیشرفت آن است.

 

مرکز پاسخگویی حکومت(GAO)، نگهبانان ضد پارتیزان حکومت آمریکایی، در ماه سپتامبر به این نتیجه رسیده بودند که حکومت عراق شکست خورده است. در روز6 سپتامبر هیئت منصفه فرماندهان نظامی آمریکایی پیشنهاد کرد که حکومت آمریکا از تعداد سربازان خود برای کم تر به نظر رسیدن نیروی اشغالی بکاهد اما هشدار داد که نیروی عراقی آمادگی به دست گیری کنترل اوضاع را ندارد.

 

بنابراین، مساله دو جنبه ای پیشرفت درحکومت عراق و خروج سربازان عراقی، ستیزه جویی زیادی را برای حکومت بوش اثبات کرده است. خصوصاً اینکه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2008 آماده می شود.

 

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که افزایش موج سربازان در گذشته هم وجود داشته است به خشونت در ملت آسیب دیده استان الانبار که به رهبران سنی عرب وابسته به نیروی مسلح ارتش امریکا برای جنگ با رزمندگان القاعده، نسبت داده شده است، اشاره کرد. برخی از تحلیلگران نظامی مطرح کرده اند که موفقیت تنها ناپایداری را اثبات می کند.

 

باب رینولدز خبرنگار الجزیره در واشنگتن، می گوید که ژنرال پتراس در گذشته اشتباه می کرده است، وی  سرمقاله آتشینی در واشنگتن پست نوشت درباره پیشرفت عراق درسال 2004 یعنی تنها هفته هایی قبل ازسقوط کشور در مارپیچ خشونت.

 

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط نهادهای آمریکایی در آگوست گذشته منتشر شده، نسبت به توانایی المالکی برای نگه داشتن حکومت آسیب پذیر تردید وجود دارد.

 

بوش از المالکی به عنوان "مردی خوب با شغلی دشوار" دفاع کرد. به هر حال اگر برآورد کراکر مطابق پیش بینی باشد، وی ممکن است  جایگاه خود را در برابرحکومت المالکی غیر قابل دفاع  بیند.

 

پیش بینی ها

آخرین روزنه برای عملی شدن پیشنهادی که پتراس وکروکر به کنگره آمریکا خواهند گفت  این است که هر تغییری در استراتژی موج سربازان بوش  ممکن است شرایط در عراق را به خطر اندازد.

آنها نشان می دهند که ژنرال آمریکایی معتقد است، تغییرات بزرگ در استراتژی آمریکایی درعراق تنها ممکن است امنیت ناچیز و پیشرفت سیاسی که ایجاد شده است را به تاخیر بیندازد.

 

پتراس پیش از این اشاره کرده است که تعداد سربازان آمریکایی اکنون 168هزار نفر  است ممکن است  برای جلوگیری از کشش بیشتر در ارتش گسترش یافته ارتش آمریکا کاهش یابد. روزنامه های واشنگتن پست ونیویورک تایمز از ماموران عالیرتبه آمریکایی در روز جمعه نقل کردند که ژنرال ممکن است  یک دسته از 3500 و4500 سربازان آمریکایی ازعراق را تا حدودا یک سال دیگر برگرداند.

 

به هر حال، ژنرال پتروس تمایلی  نسبت به تعهد برای جدول زمان بندی خروج ندارد. این که کدام بخش گزارش کروکر گفته خواهد شد، چندان مشخص نیست. اگرچه انتظار می رود مصالحه سیاسی و توسعه و محکوم کردن وزیران ملت ها برای نفاق و ناتوانی برای جمع معیارهای  اصلی که برای پیشرفت سیاسی است، مورد نقد قرار گیرد.

 

عکس العمل های سیاسی

بسیاری از دموکرات های آمریکایی، که از مدتها برای کاهش سربازان فشار وارد می کردند، گزارش پتراس را رد کرده اند. نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است که گزارش توسط دولت بوش آزموده شده است.

 

واشنگتن پست به نقل از وی گفته است:وقایع به خودی خود مدعی این امر هستند که پیشرفتی حاصل نشده است. ممکن است آنها یک یا دو جا را بیابند که پیشرفت درآن صورت گرفته است. اما جمع مطلب حاکی از این نیست.

 

به هر حال، تحلیلگران سیاسی آمریکا می گویند اجماع بر سر اینکه شکلی از کاهش نیروها تا سال آینده بایست شروع شود، در میان دموکرات های معتدل و جمهوری خواهان درحال گسترش است.

 

برخی می گویند توافق ممکن است از طریق فشاری که حکومت آمریکا می تواند برای شروع برنامه ریزی برای خروج سربازان وارد کند البته بدون یک محدوده زمانی ثابت حاصل شود. چیزی که دولت بوش آن را رد کرده است.

 

اما راب رینولدز می گوید فرصت بازی سیاسی بازی شده به وسیله بوش و مشاورانش برای حضور آمریکا در عراق به اندازه کافی به طول انجامیده است. پس بنابر این وی می تواند همه مساله را به جانشین خود در سال 2009تحویل دهد.

 

بوش گفته است پایان بازی درعراق مساله ای است برای رئیس جمهور آینده و اگر جانشین وی یک دموکرات باشد سربازان را خارج خواهد کرد واگر عراق به سمت هرج ومرج رود. جمهوری خواهان به راحتی می توانند ادعا کنند که این دموکرات ها مسول شکست در عراق بوده اند.


نظر شما :