فکه، دستاویز تبلیغات انتخاباتی عراقی‌ها

۲۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۸ کد : ۶۶۷۷ اخبار اصلی
برخی از ناظران با بدبینی به این قضیه می‌نگرند و می‌گویند، دولت عراق با توجه به بحران پیش آمده در داخل ایران تلاش دارد که از آب گل آلود ماهی بگیرد و به نفع خود امتیازاتی دریافت کند. اما آنچه در عراق می‌گذرد متفاوت با آن چیزی است که این تحلیلگران ارائه می‌دهند.
فکه، دستاویز تبلیغات انتخاباتی عراقی‌ها

دیپلماسی ایرانی: رفتار تند دولت عراق در برابر ایران روز به روز تندتر می‌شود. ظاهرا دولت عراق قصد دارد از فرصت پیش آمده بر سر چاه‌های نفت فکه به نفع خود سوء استفاده کند. در حالی که گمان می‌رفت در روزهای گذشته تنش پیش آمده بر سر چاه‌های نفت عراق فروکش کند، اظهارات تند نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور علیه ایران که گفت، دولت عراق اجازه نمی‌دهد حتی یک قطره از نفت کشور به زور از کشور خارج شود و هم‌زمان اظهارات عجیب و غریب هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق که گفته بود ایران و عراق بر سر مرزهایشان مشکلات بسیاری دارند، نشان داد که بحران پیش‌ آمده چندان قصد خاموشی ندارد.

گرچه اخیرا منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به عراق رفت و تلاش کرد بحث های مرزی را به گونه ای حل و فصل کند و غائله را ختم به خیر کند اما با این حال برخی از ناظران با بدبینی به این قضیه می‌نگرند و می‌گویند، دولت عراق با توجه به بحران پیش آمده در داخل ایران تلاش دارد که از آب گل آلود ماهی بگیرد و به نفع خود امتیازاتی دریافت کند. خصوصا این که اظهارات تند مقامات عراقی در میان تحولات داخلی ایران و بحث‌های سیاسی موجود کشور گم شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما آنچه در عراق می‌گذرد متفاوت با آن چیزی است که این تحلیلگران ارائه می‌دهند. اکنون در عراق زمان انتخابات نزدیک است و گروه‌های رقیب تلاش دارند از فرصت‌ها به نفع خود نهایت استفاده را ببرند. نظری به تحولات اخیر گویای این جریان است.

موضوع فکه یک موضوع چندان پیچیده‌ای نیست. ایران و عراق به اذعان مقامات عراقی از چاه‌های نفت فکه به صورت مشترک استفاده می‌کنند. گویا این مسئله از قبل از سقوط رژیم صدام حسین وجود داشته و تا کنون نیز ادامه دارد.

نخستین پرسشی که مطرح می‌شود و در برابر ادعاهای عراقی‌ها و مقامات آن کشور قرار دارد، این است که چگونه می‌شود 11 کارگر شرکت نفت برای تصرف یک چاه نفتی اقدام کنند؟ مقامات عراقی می‌گویند که کارگران پرچم عراق را پایین آورده و به جای آن پرچم ایران را برافراشتند. این موضوع هم چندان قابل اعتنا نیست. چرا که پس از آن که بر سر این موضوع میان دو طرف بحث در گرفت و این موضوع به رسانه‌ها کشیده شد، نخست پرچم دو طرف برافراشته شد و چون باز هم از حجم دعواها کاسته نشد ایران پذیرفت که پرچم خود را پایین بکشد و پرچم عراق بر افراشته بماند. در حالی که بر اساس توافقی که میان دو طرف حاصل شده است باید پرچم هر دو کشور بر سر این چاه‌ها برافراشته باشد. اما حتی به رغم این حرکت ایران، همچنان از حجم تنش‌های موجود کاسته نشده است.   

محسن حکیم یکی از مقامات ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق و نماینده این مجلس در ایران ضمن ابراز تاسف از این مشکل پیش‌آمده حق را به جانب ایران می‌دهد و در این باره می‌گوید: «اولا این نخستین باری نیست که چنین اتفاقی می‌افتد، در طول سال‌های گذشته بارها این اتفاق افتاده و بی‌سر و صدا حل و فصل شده است. ثانیا پس از مذاکراتی که طرف‌های ایرانی و عراقی با یکدیگر داشتند، مقرر شد که از این چاه‌ها به صورت مشترک استفاده شود. کما این که مقرر شد اگر اختلافی هم به وجود آمد دو طرف با یکدیگر مذاکره و اختلافاتشان را حل کنند. حتی مرجع سومی که بتواند برای حل اختلافات دو طرف به آن مراجعه شود نیز معین شد. اکنون هم اگر مشکلی پیش آمده ایران حق دارد از عراق شکایت کند. چرا که به مرجع سوم برای حل اختلاف مراجعه نشده و مذاکره‌ای هم صورت نگرفته است.»

در این میان نکته‌ای وجود دارد که بسیار خودنمایی می‌کند؛ عمده جنجال‌ها بر سر این مسئله از جانب سنیان عراق است. سنیان اکنون در بوق و کرنا کرده‌اند که ایران می‌خواهد عراق را اشغال کند. جالب آن که تا دیروز این امریکایی‌ها بودند که مورد انتقاد شدید سنی‌ها قرار داشتند و اکنون در حالی که تغییری در جایگاه و موقعیت امریکایی‌ها در عراق به وجود نیامده، سنی‌ها ایران را جایگزین امریکا کرده‌اند.

بسیار واضح است که این جنجال رسانه‌ای بیش از آنچه واقعیت داشته باشد جنبه تبلیغاتی دارد. سنی‌ها می‌خواهند بدین ترتیب شیعیان عراقی را به هم‌دستی با ایران متهم کنند تا دولت شیعی کنونی در دور آتی رای نیاورد و از سوی دیگر جایگاه احزاب بارز شیعی نیز تضعیف شود تا دولت آینده یک دولت شیعه نزدیک به ایران نباشد. مالکی نیز حرف‌هایی در راستای تبلیغات آنها می‌زند چرا که گمان می‌کند بدین ترتیب می‌تواند سنی‌ها را به سمت خود جلب کرده و در انتخابات آتی رای بیشتری جمع خواهد کرد. علاوه بر آن مالکی سعی دارد با اتخاذ چنین مواضعی علیه ایران در برابر امریکایی‌ها این گونه وانمود کند که نسبت به ایران هیچ تسامحی ندارد و اگر تا کنون هم روابط دو کشور حسنه بوده فقط به دلیل هم‌جواری دو کشور است.

با تمام این احوال پیش‌بینی می‌شود که این جنجال به زودی فروکش کند. چرا که نوری مالکی پس از دیدار با آیت الله سیستانی در نجف اشرف گفته است که به زودی ائتلاف تحت اداره خود موسوم به ائتلاف قانون با ائتلاف ملی عراق متحد خواهد شد. اگر چنین اتفاقی بیفتد جنجال پیش آمده علیه ایران نیز فروکش خواهد کرد. ‌  


نظر شما :