مارکو پولو جاسوس بود!

۲۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۵ کد : ۶۶۷۵ اخبار اصلی
حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: سفر مارکو پولو بیشتر جنبه جاسوسى داشته است.
مارکو پولو جاسوس بود!

به گفته حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی سفر مارکو پولو سياسى بوده و هدف او اين بوده که غرب را در برابر شرق مطرح کند و شايد بتوان گفت سفر مارکو پولو جنبه جاسوسى داشته و هدف او جمع‌آورى اطلاعات براى غربى‌ها بوده است زيرا جاده ابريشم براى آنها بسيار مهم بوده و از طريق آن استفاده‌هاى اقتصادى زيادى داشتند.

حميد بقايى در همايش بين‌المللى راه ابريشم با بيان اينکه بايد به جاده ابريشم به عنوان يکى از محورهاى مهم گردشگرى در ايران نگاه کرد، گفت: «جاده ابريشم تا کنون در حوزه ميراث فرهنگى از نگاه گردشگرى به طور جدى بررسى نشده بود تا اين که از حدود دو سال پيش سازمان ميراث فرهنگى به طور جد به بررسى توانمندى‌هاى جاده ابريشم در حوزه گردشگرى پرداخت. جاده ابريشم در حدود دو هزار سال کشورهاى شرق و غرب را با هم ارتباط داده و با وجود جنگ‌هاى مختلفى که در مسير اين جاده رخ داده است، هيچ‌گاه ارتباطات از طريق جاده ابريشم به طور کامل تعطيل نشده و فعاليت تجارى هم‌چنان برقرار بوده است.»

رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى همچنین گفت: «جاده ابريشم نمونه‌اى از تمايل بشر به ارتباطات و قرون مختلف است که اين ارتباطات منجر به وحدت و يگانگى مى‌شود. در 2000 سال پيش ملت‌هاى مختلف از طريق راه ابريشم با هم ارتباطاتى داشتند که در دنياى امروز کشورهاى مختلف به دنبال برقرارى چنين ارتباطى هستند. ملت‌هاى مختلف دنيا به دنبال يکپارچگى مردم جهان هستند و هيچ يک از ملت‌ها از دزدى و بى‌عدالتى و عدم رعايت اصول اخلاقى خوشحال نمى‌شوند هر چند که شايد دولت‌ها چنين ديدگاهى نداشته باشند.»

او همچنین اظهار داشت، قاره ششم در دنياى مجازى متولد شده است و جداى نکات منفى اينترنت فضاى مجازى اين امکان را فراهم آورده که مردم از تمام نقاط جهان با يکديگر در ارتباط باشند.

وی سپس گفت: «جاده ابريشم سند واقعى است که نشان مى‌دهد چينى‌ها و ايرانى‌ها در گذشته‌هاى دور بدون هيچ چشم‌داشتى به منافع هم با هم در ارتباط بوده‌اند و ارتباطات اقتصادى يکى از پارامترهاى ارتباط آنها محسوب مى‌شده است.»

رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى همچنین گفت: «‌با وجود جنگ‌هاى متعددى که در طول ساليان دراز در مسير جاده ابريشم اتفاق افتاده است اين جاده هرگز بسته نشد.»

بقايى با بيان اينکه برقرارى ارتباط يکى از نيازهاى فکرى بشر است، گفت: «دولت‌هاى غربى همواره تلاش مى‌کنند که از اين نياز بشرى برای منافع خود استفاده کنند بنابراين براى به دست آوردن ارتباطات بيشتر غربى‌ها شروع به مستعمره‌‌بازى کردند و براى استفاده از دانش و تمدن مشرق زمين به فکر تصرف آنها افتادند. در حال حاضر نيز اين کشورهاى غربى باز هم به شکل ديگرى به فکر به دست آوردن منافعى براى خود هستند. جاده ابريشم صرفا يک مسير اقتصادى نبوده بلکه تبادلات فرهنگى و اجتماعى فراوانى از طريق اين جاده انجام مى‌شده است.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى نيازى ندارد که براى جاده‌اى مانند جاده ابريشم در سطح بين‌المللى تبليغات کند اما اين نياز در داخل کشوراحساس مى‌شود چون بسيارى از مردم کشور ما اطلاع درستى در رابطه با جاده ابريشم ندارند و مسيرهاى آن را در داخل و خارج از کشور نمى‌شناسند. آنها نمى‌دانند که تمام کاروانسراهاى منطقه خراسان منطبق با جاده ابريشم بوده است. آنها نمى‌دانند جاده ابريشم از خراسان‌رضوى، تهران، زنجان، آذربايجان، بوشهر، فارس، اصفهان و همدان عبور کرده است.»

بقايى درباره پژوهش‌هایی که درباره جاده ابریشم در حال انجام است نیز گفت: «در حال حاضر در تاشکند ازبکستان مرکزى در رابطه با جاده ابريشم تحقيقاتى انجام مى‌دهد اما در اقدامات خود چندان جدى به نظر نمى‌رسد. ايران پيشنهاد داده که اين مرکز به ايران منتقل شود تا بحث‌هاى مطالعاتى در رابطه با جاده ابريشم در ايران انجام شود. بسيارى از کشورها ايران را جزء مسير جاده ابريشم نمى‌شناختند اما با پيگيرى‌هايى که انجام داديم در ULWTO ايران نيز جزء کشورهاى مسير جاده ابريشم تعريف شد. برخى از کشورها نمى‌خواهند بپذيرند که ايران نيز جزء مسير جاده ابريشم بوده است و ايران شرق و غرب را به هم متصل مى‌کرده است.»

رئيس سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى گفت:‌ «ترکيه، چين، ازبکستان و افغانستان تبليغات مناسبى در رابطه با جاده ابريشم انجام مى‌دهند تا بتوانند از جاذبه‌هاى گردشگرى اين جاده در کشور خود استفاده کنند. اما ايران تا کنون استفاده مناسبى از جاذبه‌هاى گردشگرى مسير جاده ابريشم در کشور خود انجام نداده است در حالى که اين جاده مى‌تواند جاذبه فراوانى براى توريست‌هاى خارجى که به ايران مى‌آيند داشته باشد.»

وی سپس به سفر مارکو پولو جهانگرد مشهور ونیزی اشاره کرد و گفت: «سفر مارکو پولو سياسى بوده و هدف او اين بوده که غرب را در برابر شرق مطرح کند و شايد بتوان گفت سفر مارکو پولو جنبه جاسوسى داشته و هدف او جمع‌آورى اطلاعات براى غربى‌ها بوده است زيرا جاده ابريشم براى آنها بسيار مهم بوده و از طريق آن استفاده‌هاى اقتصادى زيادى داشتند.»

رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى همچنین گفت: «اگر ايران بخواهد در زمينه گردشگرى فرهنگى موفق عمل کند بايد به جاده ابريشم توجه ويژه داشته باشد. بخش اصلى مسير جاده ابريشم در مسير مشهد مقدس که حرم حضرت امام رضا (ع) در آن وجود دارد، است و اين موضوع حتى مى‌تواند باعث رونق و گسترش بيشتر گردشگرى مذهبى درايران شود. کشورهاى منطقه اهميت جاده ابريشم را به خوبى درک کرده است اما متاسفانه ايران تا کنون در اين زمينه کوتاهى کرده است.از جاده ابريشم بود که دين اسلام به آسياى ميانه و حتى به غرب چين انتقال پيدا کرد و از اين طريق تمدن ايرانى به اروپا راه يافت.»


نظر شما :