تحریم، دولت ایران را قوی می‌کند

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۰ کد : ۶۶۶۵ اخبار اصلی
رئیس جمهوری ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مانع از این حادثه شود...
تحریم، دولت ایران را قوی می‌کند

رئیس جمهوری ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مانع از این حادثه شود. اکنون شرایطی مهیا شده است که واشنگتن هیچ‌چاره‌ای ندارد جز اعمال تحریم بر ایران. اکنون همه تمرکز دولت بر این است که تحریم‌هایی را اعمال کند که رژیم را تحت تاثیر قرار دهد و به عامه مردم ایران ضرری وارد نکند.

ورلد پالیتیک رویو (World Politic Review) در گزارش خود از پرونده هسته‌ای ایران به تلاش‌های باراک اوباما برای حل پرونده هسته‌ای ایران با توسل به راهکارهای دیپلماتیک اشاره می‌کند و در ادامه می‌نویسد: اوباما از نخستین روزهای حضور در کمپین انتخاباتی اعلام کرد که برای حل پرونده هسته‌ای ایران تنها به دیپلماسی فکر می‌کند و نه چیز دیگر. اوباما چند محور را برای حل این مناقشه تبیین کرد: مذاکرات عادلانه، توسل به لحنی محترمانه در گفتگو و بحث‌های منطقی برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران.

زمانی که نزدیکان اوباما هشدار دادند که ایران از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای خرید زمان استفاده خواهد کرد، باراک وعده داد که ضرب الاجل زمانی را برای پایان یافتن برنامه هسته‌ای ایران تعیین کند. اکنون سال 2010 Hغاز شده است و این ضرب الاجل زمانی هم به پایان رسید.

اکنون همه دورتا دور میز مذاکرات هسته‌ای ایران منتظر تصمیم اوباما هستند. اوباما پیش از این وعده داده بود که در پایان ضرب الاجل زمانی به پرونده‌هسته ای ایران برای اعمال تحریم‌ها جدی‌تر نگاه کند. ایالات متحده و متحدان غربی اش اعتقاد دارند که ایران در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار گرفته است. این در حالی است که تهران دائما در حال تکذیب این اتهام است.

در مورد ایران اما اعمال تحریم چندان کارآیی ندارد. این را تجربه ثابت کرده است که گاه تحریم اثر عکس هم دارد. دولت مرکزی در ایران عمدتا بر اساس تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود و از ضعف مورد انتظار غرب خبری نیست. همزمان اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید هم می‌تواند عامه مردم را در ایران تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی احساسات ضد امریکایی در ایران افزایش می‌یابد.

این نشریه در ادامه میان ناآرامی‌های اخیر در ایران و پرونده هسته‌ای ایجاد ارتباط می‌کند و می‌نویسد: تحریم‌های گسترده حتی می‌تواند عاملی باشد برای سرکوب مخالفان. چرا که دولت ایران این افراد را به برخورداری از حمایت بیگانگان متهم می‌کند.

زمانی که ناآرامی‌ها در ایران آغاز شد باراک اوباما در کاخ سفید سرگیجه گرفت. پرونده هسته‌ای ایران با این حادثه وارد مرحله جدی‌تری شد. واشنگتن و متحدان‌شان در حال مذاکره با دولت ایران بودند. به‌یکباره مردم ایران به خیابان ها ریختند و ادعا کردند که دولت روی کار آمده منتخب آنها نیست. باراک اوباما در همان زمان هم اعلام کرد که در مسائل داخلی ایران دخالت نمی‌کند. باراک امیدوار بود که با این حرکت بتواند در پرونده هسته‌ای ایران امتیاز گیری کند. در نهایت اما تهران طرح‌های پیشنهادی غرب را رد کرد. محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری ایران نیز اعلام کرد که غرب می‌تواند هر اندازه ضرب الاجل زمانی که مد نظر دارد، تعیین کند. در نهایت هم سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به محمود احمدی نژاد تاکید کرد که این‌بار این ضرب‌الاجل جدی‌تر از قبل است و زمان برای اعمال تحریم‌ها فرا رسیده است.

این نشریه در ادامه می‌نویسد: غرب و امریکا می‌خواهند با یک تیر دو نشان بزنند. نخست آنکه برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنند و دوم آنکه در مسیر همراهی با مخالفان قدم دولت احمدی نژاد قدم بردارند. باراک اوباما در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص ایران به خبرنگاران گفت: با ایجاد رعب و وحشت نمی‌توان حکومت کرد.

شاید به همین دلیل باشد که ایالات متحده و همراهان غربی‌اش در حال اعمال تحریم بر نهادها و سازمان‌هایی هستند که در سرکوب مخالفان در ناآرامی‌های اخیر دست داشته‌اند. اگر تحریم جواب ندهد امریکا باید برای توقف برنامه هسته‌ای ایران راهکار دیگری پیدا کند.

بیش از ایالات متحده و غرب این اسرائیل است که مایل به شکست در روند اعمال تحریم‌های اقتصادی است. اسرائیل تا‌کنون بارها اعلام کرده است که خواهان اعمال تحریم‌های جدی‌تر و فلج کننده اقتصادی علیه ایران است. پرونده هسته‌ای ایران تبدیل به یکی از عوامل شکاف میان اسرائیل و ایالات متحده شده است. شاید به همین دلیل بود که سخنگو دولت اسرائیل به صراحت به خبرنگاران گفت: در مورد پرونده هسته‌ای ایران ما و واشنگتن در یک مسیر نیستیم. بی‌شک متحدان اروپایی امریکا در این مناقشه با تهران همراهی خواهند کرد، اما واشنگتن به دنبال تصویب این تحریم‌های در شورای امنیت و همه‌گیر شدن آنها است.


نظر شما :